Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sms plugin som fortsatt heter TwilioSeer men kan benytte Twilio,BudgetSMS, BulkSMS - versjon 1.2.1.2


Guahtdim

Anbefalte innlegg

Dette er en plugin for å kunne sende sms ved hjelp av BulkSMS, Twilio eller BudgetSMS. 

https://www.bulksms.com/

https://www.budgetsms.net/

https://www.twilio.com/

 

 

Link til nedlastning HSPI_TwilioSeer_V_1.2.1.2

 

Personlig så anbefaler jeg ikke Twilio mer.

BudgetSMS er billigst, men litt mer klønete betaling (betale via bank eller bitcoin). Det står at de støtter PayPal, men jeg har ikke skjønt hvordan man får gjort dette.

 

 

I event

Event-0.3.png.eec1ac6ca443d5669529f8212e13b63a.png

 

2019-04-27Nå også med muligheten til å hente inn telefonnummeret som det skal mottas fra i teksten på en annen enhet (device).

Man kan plukke enhet.

Velge om man skal ta teksten som

As Is - som den er

PlanyoFormat - eget format (47) 12345678

RegEx - Regulært uttrykk

 

RegEx.thumb.png.15d1a4d8ed367d16f02650ba31a9ec6e.png

 

Config

Nytt fra 2019-04-27 er at man kan velge å legge inn alphanumeric id som avsender. Man kan f.eks. ha HomeSeer som avsender.

Krav til alphanumeric id: Max 11 tegn. Kun A-Z, a-z, 1-9 og <space>. Man kan ikke ha kun tall for å spoofe andre nummer

Resend guard - beskytter deg mot å sende samme melding mer enn en gang over gitt periode. Her har jeg selv satt den til 2 minutter. Så hvis det kommer en eksakt lik melding til samme mottaker og den allerede er sendt for 2 minutter siden eller mindre så sendes ikke ny.

 

Config20190428.thumb.png.96cfcacdfc0fdff34f1aa89831ced2c2.png

 

Utført:

  • Lagt til BudgetSMS som mulig sender
  • Lagt til BulkSMS som mulig sender

 

Kjente feil:

  • Ved endring av provider/smsselskap i config så går det fort 20-60 sekunder fra du velger en ny provider til tekst etc er oppdatert og du kan begynne å lagre brukerinfo.

 

Videre planer:

  • Lage en ny plugin på grunnlag av TwilioSeer som skal støtte flere leverandører
  • Kunne overstyre default receivers når man legger inn event.
  • Kunne sette en levetid på sms slik at hvis den ikke blir sendt på første forsøk så prøves inntil sms blir sendt eller angitt levetid er over.

 

Jeg er åpen for innspill hvis noen ser noen mangler.

 

1.2.1.2 - Fikset problem med retry logikk som ikke hang helt på greip. Førte til at meldinger ble hengende uten å bli sendt.

1.2.1.0 - Fikset problemet med at valg av sms leverandør tok lang tid. Fra man valgte i dropdown til det oppdaterte seg tok fort 30 sekunder.

1.2.0.2 - Fjernet noen debug-meldinger (Console.Write)

1.2.0.1 - Fikset feil innhenting av brukernavn ved bruk av BulkSMS

 

 

 

 

Endret av Guahtdim
Ny versjon: HSPI_TwilioSeer_1.2.1.0
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fikset det slik at man har mulighet for å sette opp hvor lenge meldingen skal sendes på nytt hvis det feiler. Meldingen(e) som feiler blir da lagt ned i en database. Databasen sjekkes nå hvert 15 sekund.

 

Inntil videre så ser jeg på denne som "ferdig" inntil jeg selv finner nye feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg ser for meg etter å ha fått tenkt litt:

* Resend guard. Sette opp at en melding bare kan sendes en gang i løpet av en gitt periode slik at man slipper unna 3 post av sms hvis script er satt opp feil. Her vil man se på tekst og mottaker og f.eks. ikke sende på nytt hvis det er under gitt tid.

* Default landkode. Hvis man ikke har lagt inn landkode på ett nummer (f.eks +47) så vil man legge til dette ved utsending med mindre man finner + i starten av ett telefonnummer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Guahtdim skrev:

Det er to ting jeg ser for meg etter å ha fått tenkt litt:

Resend guard... vel joda... men gjør man feil, så gjør man feil. Jeg synes faktisk det er bedre å få en tekstmelding for mye enn en for lite. Du skal være sikker på at den funksjonen ikke klikker først. ;)

 

Default landkode er utmerket! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon. 

Jeg føler at jeg har gjort de første berømte 90% på denne nå. Nå er det bare 90% til hvis jeg skulle ha gjort den til noe man må kjøpe. ;)

 

Nå blir det å rette fokus mot RfLink igjen.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo svært så lovande ut! Har lagt inn plugin og laga Twilio bruker, men står fast i forsøket på å "Get a Trial Number", får denne feilmeldingen:

image.png.ca95e6dc61baa40370f6e87d0849c48f.png

 

Og etter å ha lest gjennom innhaldet på linken skjønnar eg ikkje korleis eg kan "provide identity document". Tips til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg dessverre ikke sikker på. Da jeg meldte meg inn i 2017 kan jeg ikke huske at jeg måtte gjøre noe slik. Etter å ha lagt inn info kunne jeg velge ett avsender nummer og endte opp med ett svenskt mobilnummer siden de da ikke hadde noen norske. 

Det nummeret må jeg betale $2 i måneden og så kommer en pris per sendt sms i tillegg.

Har du noe mer info om hvor du er i prosessen? 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra hvis det er en annen tilbyder som tilbyr samme funksjonalitet, men til en billigere penge. Jeg ser for meg at det ikke er så vanskelig å få inn en annen tilbyder i denne pluginløsningen. 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert versjon.

Fikset feil med at man ikke kunne skifte mellom å sende til twilio og skrive til fil uten at man startet plugin på nytt.

Litt bedre tilbakemeldinger når man fyller ut og mangler noe.

 

Takk til @toonwolf for testing og feilrapportering.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guahtdim skrev:

Oppdatert versjon

Det er vel også noe annet snacks med her som ikke har vært med i tidligere versjoner vel, som "sender alphanumeric ID" og "resend guard"? Litt usikker på den siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppdatert i første post, men jeg kan gjenta det her:

 

Man kan velge å legge inn alphanumeric id som avsender. Man kan f.eks. ha HomeSeer som avsender.

Krav til alphanumeric id: Max 11 tegn. Kun A-Z, a-z, 1-9 og <space>. Man kan ikke ha kun tall for å spoofe andre nummer

 

Resend guard - beskytter deg mot å sende samme melding mer enn en gang over gitt periode. Her har jeg selv satt den til 2 minutter. Så hvis det kommer en eksakt lik melding til samme mottaker og den allerede er sendt for 2 minutter siden eller mindre så sendes ikke ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh!  Fikset bug i validering av input til action. Før dette var det litt vanskelig å få godkjent en normal sms sending. Det funket ok på det jeg har laget ekstra, men glemte å teste ut vanlig kjøring.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på de som eventuelt skaffer seg ny kobling til Twilio så ser det ut som om ett avsendernummer i Norge ligger på $12 per måned, men har du ikke noe problem med ett avsendernummer i Sverige så er det kun $2 i måneden. Selv har jeg svensk avsendernummer siden de ikke hadde norske avsendernummer i 2017.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Guahtdim skrev:

svensk avsendernummer

Takk for tipset, da ble det svensk nummer på meg også. Så lenge du kan sette alphanumeric ID spiller det ikke noen rolle hvilket nummer du sender fra egentlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter masse god testing gjort at @toonwolf så har jeg nå noe jeg tror er final versjon for alle de endringene som er gjort. Nå skal det gå an å kopiere en action uten at man opplever kjipe situasjoner hvor man tilsynelatende ikke får lov til å endre noe.

 

Enjoy!

(og oppdater hvis du sitter på versjon 0.5.xx.xx!)

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, toonwolf said:

Du skulle hatt jobb hos HomeSeer OG ID Lock slik at de får fikset alle bugs, har aldri jobbet med en utvikler som jobber like raskt og effektivt som du @Guahtdim. Rett og slett imponerende! ?

Takk takk.

 

Men jeg antar at man i HomeSeer og ID Lock har mer enn nok å henge fingrene i siden man ofte har mer fokus på ny funksjonalitet enn å fikse bugs. Det er iallefall det inntrykket jeg sitter igjen med når jeg har vært i møter med bedrifter/prosjekter som i hovedsak styres av ikketekniske personer. De nye kundene er ofte viktigere enn de eksisterende og for å få inn de trenger man mere fristende funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Guahtdim skrev:

ny funksjonalitet enn å fikse bugs

Du har rett, ny funksjonalitet=cash flow, fikse bugs=utgifter, ikke like spennende. Men du kan fort få misfornøyde kunder om du ikke fikser bugs. Et eksempel er bug'en i firmware på ID Lock 150 hvor du ikke får vite hvilken kode som ble brukt om du lukker opp døra før du får "tuddelutt". Har fått svar fra ID Lock at de ikke kan si noe om når det blir fikset, men at det står på "lista". Liker ikke slike svar selv om jeg skjønner at de også må prioritere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Twilio skal begynne å kreve moms i tillegg til at man er nødt til å ha ett norsk nummer å sende fra.

Dette har gjort at jeg har utvidet TwilioSeer til å inkludere BudgetSMS. BudgetSMS har en litt kronglete måte å betale på (bank innbetaling), men er billigere enn Twilio siden man ikke trenger noen månedlig betaling av nummer i tillegg til ingen moms.

 

Dokumentasjon kommer for BudgetSMS delen, men det bør egentlig være selvforklarende.

 

På sikt som kommer jeg til å lage en ny plugin (SmsSeer) for å dekke det som TwilioSeer nå gjør.

Endret av Guahtdim
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og nå er også jeg over på BudgetSMS så da er det der jeg legger fokus når jeg skal kikke videre. Jeg leker også med tanken på å lære meg å kommunisere med en usb dongle for å kunne sende vha kontantkort når internett er nede. Men mye av dette vil i så fall bli puttet inn i en ny Plugin. SmsSeer eller noe slikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 21.31, Guahtdim skrev:

Og nå er også jeg over på BudgetSMS så da er det der jeg legger fokus når jeg skal kikke videre. Jeg leker også med tanken på å lære meg å kommunisere med en usb dongle for å kunne sende vha kontantkort når internett er nede. Men mye av dette vil i så fall bli puttet inn i en ny Plugin. SmsSeer eller noe slikt.

Fekk aldri verifisert kontoen hos TwilioSeer, men har testa med BudgetSMS og det fungerer heilt topp!

SMS via USB-dongle blir strålande om det blir realisert, då er det muligheit for varsel også om Internett skulle gå ned (som gjer at verken BudgetSMS, pushvarsel eller mail vil fungere).

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.