Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro


Sinkz

Spørsmål

Er det mulig å koble flere dimmer enheter på samme impulsbryter? Jeg vil styre flere soner fra en bryter men ha mulighet til å styre sonene forskjellig i fra appen. På forhånd takk ?

Endret av Sinkz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Er det mulig å koble flere dimmer enheter på samme impulsbryter? Jeg vil styre flere soner fra en bryter men ha mulighet til å styre sonene forskjellig i fra appen. På forhånd takk [emoji4]

Ja, assosiasjoner heter det i Z-wave verden. Kan ofte også gjøres via systemet man benytter, da bruk av direkte assosiasjoner ikke nødvendigvis fanges opp av systemet du bruker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutter siden, Sinkz skrev:

Vet du om det er noe problemer med å bruke Fibaro hc2, fibaro dimmer 2 og elko bryter med impuls?

Nei, det er langt fra en uvanlig sammensetting av produkter.

 

48 minutter siden, Sinkz skrev:

Er det det at man kobler flere inngangssignaler sammen som gjør at ikke alle enhetene fanger opp signalet? 

Prøver du å si at du ikke får det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
45 minutter siden, ZoRaC skrev:

@Sinkz tror jeg tenker på å fysisk koble samme impulsbryter til flere dimmere?

Det stemmer. Jeg er usikker på om dette fungerer siden da vil f.eks. 3 dimmere få det samme "slå på/dimme/slå av"  signalet og da vil de kanskje ikke dimme likt eller at 1 eller 2 av dimmerene ikke får "slå på" signalet mens den tredje får dette og slår seg på uten de andre 2.

 

13 timer siden, Moskus skrev:

Prøver du å si at du ikke får det til?

Jeg har ikke begynt å koble dette enda. Jeg holder på med det skjulte anlegget og vil passe på at jeg legger opp nok bokser til bryterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, Sinkz skrev:

Det stemmer. Jeg er usikker på om dette fungerer siden da vil f.eks. 3 dimmere få det samme "slå på/dimme/slå av"  signalet og da vil de kanskje ikke dimme likt eller at 1 eller 2 av dimmerene ikke får "slå på" signalet mens den tredje får dette og slår seg på uten de andre 2.

Aha! :)

 

7 minutter siden, Sinkz skrev:

Jeg har ikke begynt å koble dette enda. Jeg holder på med det skjulte anlegget og vil passe på at jeg legger opp nok bokser til bryterene.

Dette lar seg fint gjøre, men man må tenke litt.

 

Manualen lister i utgangspunktet to måter:

flerebrytere.png

 

Du kan altså ha så mange brytere du vil, bare en "puls" kommer frem mellom S2 og Sx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Moskus skrev:

Manualen lister i utgangspunktet to måter:

flerebrytere.png

 

Du kan altså ha så mange brytere du vil, bare en "puls" kommer frem mellom S2 og Sx.

Setter stor pris på svar men det er ikke helt sånn jeg tenkte siden dette er flere brytere på en dimmer, jeg tenkte motsatt med en bryter med mange dimmere (downlight soner) så jeg styrer alle sonene på en gang på den fysiske bryteren men kan styre sonene separat fra appen når jeg vil det. Så hvis vi bytter om bryterene og dimmeren på den nederste tegningen, så vi har mange dimmere koblet til en bryter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
29 minutter siden, Sinkz skrev:

Setter stor pris på svar men det er ikke helt sånn jeg tenkte siden dette er flere brytere på en dimmer, jeg tenkte motsatt med en bryter med mange dimmere (downlight soner) så jeg styrer alle sonene på en gang på den fysiske bryteren men kan styre sonene separat fra appen når jeg vil det. Så hvis vi bytter om bryterene og dimmeren på den nederste tegningen, så vi har mange dimmere koblet til en bryter

Dette er vel mulig men farlig. En må ha 100% kontroll på N og L ledere for de forskjellige dimmere (som igjen står på det samme kurs) for å ikke lage en kortsluttning, så lenge Sx har 230V spenning (om jeg husker det 99%, fra L leder koblet intern)...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutes ago, Moskus said:

Men vi er da tilbake til assosiasjon. En bryter koblet til en Dimmer2 kan styre andre dimmer 2 med assosiasjon (dvs trådløst). :) 

 

Hvor godt synes dere dette fungerer? Jeg har assosiert en annen dimmer 2 i gruppe 5. Det jeg opplever er at status ikke synkes, om du slår på lyset med S2 og f.eks automatikken f.eks har slått av lyset, så vil et nytt trykk på S2 bryteren slå lyset av igjen, ikke på som forventet. Dette fører til at jeg ofte må trykke to ganger på S2 for å slå på lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
 
Hvor godt synes dere dette fungerer? Jeg har assosiert en annen dimmer 2 i gruppe 5. Det jeg opplever er at status ikke synkes, om du slår på lyset med S2 og f.eks automatikken f.eks har slått av lyset, så vil et nytt trykk på S2 bryteren slå lyset av igjen, ikke på som forventet. Dette fører til at jeg ofte må trykke to ganger på S2 for å slå på lyset.

Har samme erfaring med HomeSeer, men usikker på om HC2 for eksempel fanger det opp..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutter siden, KnutM skrev:

Hvor godt synes dere dette fungerer?

Knirkefritt. :) 

 

21 minutter siden, KnutM skrev:

om du slår på lyset med S2 og f.eks automatikken f.eks har slått av lyset, så vil et nytt trykk på S2 bryteren slå lyset av igjen, ikke på som forventet. Dette fører til at jeg ofte må trykke to ganger på S2 for å slå på lyset.

Det der har jeg ikke tenkt på som et problem, men hvordan ser assosiasjonene dinne på Gruppe 4 og 5 ut? Har du KUN den andre Dimmeren assosiert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
26 minutter siden, KnutM skrev:

 

Hvor godt synes dere dette fungerer? Jeg har assosiert en annen dimmer 2 i gruppe 5. Det jeg opplever er at status ikke synkes, om du slår på lyset med S2 og f.eks automatikken f.eks har slått av lyset, så vil et nytt trykk på S2 bryteren slå lyset av igjen, ikke på som forventet. Dette fører til at jeg ofte må trykke to ganger på S2 for å slå på lyset.

For meg ser dette logisk ut så lenge SOURCE device kan ikke få status oppdatering at DESTINATION device ble satt i "motsatt" stilling av en 3-e enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Moskus said:

Knirkefritt. :) 

 

Det der har jeg ikke tenkt på som et problem, men hvordan ser assosiasjonene dinne på Gruppe 4 og 5 ut? Har du KUN den andre Dimmeren assosiert?

Så du sier du ikke har problemet, eller at du ikke synes det er et problem? Jeg har ingenting på gruppe 4, og kun den andre dimmeren assosiert.

 

Finnes det mekanismer for å oppdatere status på SOURCE fra DESTINATION i z-wave? Som hkmod25 sier, så er det jo logisk at dette skjer om denne mekanismen ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, KnutM skrev:

Så du sier du ikke har problemet, eller at du ikke synes det er et problem? Jeg har ingenting på gruppe 4, og kun den andre dimmeren assosiert.

La meg si det slik: Jeg har ikke registert at det er et problem. 

 

Jeg har ikke Dimmer 2 men Dimmer 1, og bruker mye assosiasjon. For meg når jeg trykker på S2, så toggles statusen på lyset som er assosiert. Det samme hvis jeg har flere enheter assosiert til den samme knappen. Hvis de har lik status, så toggles alle sammen. Hvis de har ulik status, kan det se ut som om noden med lavest node-nummer er den som bestemmer statusen på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

La meg si det slik: Jeg har ikke registert at det er et problem. 

 

Jeg har ikke Dimmer 2 men Dimmer 1, og bruker mye assosiasjon. For meg når jeg trykker på S2, så toggles statusen på lyset som er assosiert. Det samme hvis jeg har flere enheter assosiert til den samme knappen. Hvis de har lik status, så toggles alle sammen. Hvis de har ulik status, kan det se ut som om noden med lavest node-nummer er den som bestemmer statusen på de andre.

Dette er vel interessant og kan undersøkes (bekreftes). Men han snakker ikke akk. om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 hours ago, iceball said:


Har samme erfaring med HomeSeer, men usikker på om HC2 for eksempel fanger det opp..

 

Har HC2 med denne oppførselen, men de har et "Linked devices" konsept også der jeg kan linke de to dimmerene og unngår synke-problemet. Ulempen med "Linked devices" er at det ser ikke ut som jeg kan kontrollere de uavhengig fra app'en eller automasjonen. Virker som dette tilsvarer en løsning med scener som alltid sync'er dimme-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.