Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Backups forklart


Squirrel

Anbefalte innlegg

Vet at backup av homeseer er et mye omtalt emne, men etter mye søking og lesing, føler jeg at jeg fremdeles ikke har fått nok svar og innsikt til at jeg slipper å lage denne tråden.

 

Noen sier at man kan bruke den innebygde backup/restore-knappen i homeseer, andre mener at man likegreit kan ta backup av hele homeseer mappa til et sikkert sted.

Det er det sistnevnte jeg planlegger å gjøre. Men her har jeg også en del usikkerhet og spørsmål:

 

-Om hele maskinen går fyken, eller uzb-sticken går i stykker osv osv. Holder det da bare å kopiere inn homeseer mappa inn i en ny pc med ny/samme uzb-stick og fyre det opp?

-Vil det eksisterende z-wave nettverket i huset automatisk snakke med den nye maskinen med evt. den nye uzb-sticken?

-Er det altså bare å introdusere en ny pc og/eller uzb-stick, og det eksisterende z-wave nettverket vil automatisk godkjenne denne pcen/uzb-sticken som en ny primary-controller så lenge jeg starter opp en backup av en homeseer mappe?

(Samme spørsmål formulert på 3 måter da jeg syns det høres heltutrolig ut at en ny uzb-stick eller pc bare kan komme og si "hei, jeg er deres nye sjef", og alle z-wave komponentene gladelig godtar dette) :)

 

Grunnen til at jeg også lurer på dette, er fordi at hvis jeg går til z-wave interfacen i homeseer, så har man også her en mulighet til å velge "backup this interface" i tillegg til "restore network".

Er dette noe man ikke trenger å gjøre dersom man tar backup av homeseer-mappa, eller bør det gjøres i tillegg?

 

Takk for alle svar, syns bare at det er greit å være 101% sikker på at dette med backup utføres korrekt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Squirrel skrev:

-Om hele maskinen går fyken, eller uzb-sticken går i stykker osv osv. Holder det da bare å kopiere inn homeseer mappa inn i en ny pc med ny/samme uzb-stick og fyre det opp?

Du må installere HomeSeer først, men så er det bare å kopiere over hele mappa og overskrive alle filer. :)

 

10 timer siden, Squirrel skrev:

-Vil det eksisterende z-wave nettverket i huset automatisk snakke med den nye maskinen med evt. den nye uzb-sticken?

Du må ta backup av den gamle UZB-sticken (gjerne med jevne mellomrom) og restore den til den nye UZB-sticken først.

 

10 timer siden, Squirrel skrev:

-Er det altså bare å introdusere en ny pc og/eller uzb-stick, og det eksisterende z-wave nettverket vil automatisk godkjenne denne pcen/uzb-sticken som en ny primary-controller så lenge jeg starter opp en backup av en homeseer mappe?

Nei, du må håndtere backup av Z-wave controlleren utenom. Jeg tar backup hver gang jeg har lagt inn en eller flere noder, eller har fjernet en node (dvs. gjør endringer på nettverket).

 

10 timer siden, Squirrel skrev:

Grunnen til at jeg også lurer på dette, er fordi at hvis jeg går til z-wave interfacen i homeseer, så har man også her en mulighet til å velge "backup this interface" i tillegg til "restore network".

Ja, det er det som tar backup av controller/interface, og kan legge den på en annen pinne. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, skjønner.

Så korrekt backupstrategi er å først kjøre en "Backup this interface" via event(?), script(?) eller manuelt, og deretter ta en backup av hele HS3 mappa. Da er man sikret mot både software- og hardwarefeil på serveren.

 

To streker under svaret? :)

 

(Til opplysning for andre, så benytter jeg Duplicati. Supert program som er enkelt å sette opp, tar regelmessige krypterte backups direkte til en cloud-provder (google-drive, dropbox, onedrive, osv). Absolutt verdt å ta en titt på, hvis man kun holder på med manuell backup-taking. Jeg kjører Duplicati i tillegg til lokalt backup-system i huset.)

Endret av Squirrel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva ville skjedd om jeg tok en backup jeg har lagret med til en annen PC med en annen uzb tilkoblet, fyrer opp homeseer-backupen, og kjører en "restore network", UTEN å fjerne den opprinnelige boksen? Ville det da plutselig være 2 primary-controllers på det z-wave nettverket? :D  Eller vil den opprinnelige uzb-dongelen bli "deaktivert"/koblet fra fra nettverket kanskje.

Selvfølgelig skal jeg ikke gjøre dette, men prøver bare å forstå hvordan et z-wave nettverk fungerer, og hvordan en uzb kan ta over som primary controller etter at evt. en annen uzb går istykker.

Når evt. en ny uzb introduseres som primary controller i et eksisterende z-wave nettverk, hvordan vet f.eks. en batteri-drevet kontroller som kanskje ikke er våken akkurat da, at det er kommet en ny uzb, og at homeseer plutselig befinner seg på en annen uzb enn tidligere? Hva skjer med lifeline assosieringene?

Eller evt. vil den nye uzb man kjører en restore på bli en nøyaktig klone av den opprinnelige uzb, og derfor trenger ikke de forskjellige devicene vite noe om byttet. Ser for meg at det blir kluss hvis man forsøkte det jeg skrev først i posten da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.