Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ResponsiveVoice - Last ned norske talebeskjeder som MP3


Moskus

Anbefalte innlegg

Har funnet feilen nå, tror jeg. Koden går som det suser i chrome, men når jeg fyrer opp internet explorer 11 så går det knapt fremover. Selv om jeg har satt Chrome til default browser så antar jeg at vb-scriptet likevel kjører via microsoft sin ie eller blir påvirket av samme feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, iceball skrev:

Har funnet feilen nå, tror jeg. Koden går som det suser i chrome, men når jeg fyrer opp internet explorer 11 så går det knapt fremover. Selv om jeg har satt Chrome til default browser så antar jeg at vb-scriptet likevel kjører via microsoft sin ie eller blir påvirket av samme feil?

Det kjører ikke via IE direkte, men det er jo Microsoft sin klient i bunn på begge, og de bruker nok de samme innstillingene, ja.

Du har ikke en proxy eller noe slikt definert i IE sine innstillinger? (Settings -> Connections -> LAN settings)

 

Fungerer andre sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe proxy eller avansert her i heimen. Brukte nærmere 1 minutt på å laste inn dagbladet.no

Ser ut som det ikke er et ukjent problem, så forsøker litt feilsøking + oppdatering av windows updates: https://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/ie11-iewindows_10/ie-11-runs-slow-since-upgrade-to-window-10/3bc18b29-bf00-4b99-8bb3-4594566c732c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvordan er hastigheten på ResponsiveVoice URLen?

Og DownloadFile-rutinen er IKKE det samme som IE, så det burde ikke påvirke. Hvordan er det i Edge?

 

Grunnen til jeg spurte om proxy er at av og til vil skadevare endre denne, men hvis du har sjekket så har du sjekket... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men hvordan er hastigheten på ResponsiveVoice URLen?

Hastighet i IE11 eller?

Scriptet "timet ut" etter 30 sekunder, mens i Edge brukte den ca. 15 sekunder før den lastet og lyden høres. Med Chrome ca. 1 sekund.

 

Er forresten ikke mulig å laste ned mp3 direkte fra siden i Edge, men det var ment som info hvis det skulle være noen der ute som faktisk bruker denne browseren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay... til sammenligning så har jeg testet på flere maskiner og responsen på alle lesere (Chrome, IE og Edge) er under sekundet. ?

 

9 minutter siden, iceball skrev:

Er forresten ikke mulig å laste ned mp3 direkte fra siden i Edge, men det var ment som info hvis det skulle være noen der ute som faktisk bruker denne browseren.

Den burde være påbudt på laptop'er. Jeg får nesten 1,5 time lenger batteritid med Edge enn med Chrome eller Firefox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2017 at 11:20, Moskus said:

Tips fra @Andreas gjorde at jeg oppdaterte et gammelt (og ubrukelig) script slik at det nå er "brukelig" igjen. :)

 

ResponsiveVoice.vb


Sub Main(Byval input as Object)
    Dim speakThis as String = hs.ReplaceVariables(input.ToString)

    Dim remoteFile as String = "https://code.responsivevoice.org/getvoice.php?t=" & speakThis & "&tl=no&sv=g2&vn=&pitch=0.5&rate=0.5&vol=1"
    Dim localFile as String = hs.GetAppPath & "\tts.mp3"

    My.Computer.Network.DownloadFile(remoteFile, localFile, "", "", False, 3000, True)
End Sub

... lagrer en MP3-fil som heter "tts.mp3" i HS3-katalogen din. Denne kan du spille av via Squeezebox, Sonos, eller HS3 Speaker client. :)

 

"Paremeters" er selve strengen. Du kan bruke Replacement Variables.

"Wait for script to finish before continuing" er viktig for å laste ned filen før du spiller den av.

AVtWUhw.png

 

Jeg testet dette over kl. 11:15 og spilte av "Dette er en test! Klokken er kvart over elleve!".

Imponerende. :) 

Dette er jo knall. Men hvordan får jeg dette ut på Sonosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arne Johnny skrev:


Jeg må legge inn speaker client og skrive inn $SONOS$ osv for hver event sikkert?


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ja, stemmer det du beskriver.

I Sonos plugin config må du definere speaker clients.

Under et "speak"-event må du inn i "Edit Speaker Client" og skrive "$SONOS$navn$ og deretter "add".

For meg ligger det ikke noen Sonos-clienter i lista fra før, mulig man kan legge opp dette selv. Jeg kjenner ikke Sonos-plugin spesielt bra.

 

2017-10-02_07-56-41.thumb.jpg.c90e449a14fa7fa018346725fe58939b.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Ja, stemmer det du beskriver.
I Sonos plugin config må du definere speaker clients.
Under et "speak"-event må du inn i "Edit Speaker Client" og skrive "$SONOS$navn$ og deretter "add".
For meg ligger det ikke noen Sonos-clienter i lista fra før, mulig man kan legge opp dette selv. Jeg kjenner ikke Sonos-plugin spesielt bra.
 
2017-10-02_07-56-41.thumb.jpg.c90e449a14fa7fa018346725fe58939b.jpg
 

Knall. Takker. Det funker jo som en drøm[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en litt annen feilmelding her (Linux):

 

Oct-06 17:49:26   Error 1 Running script /usr/local/HomeSeer/scripts/ResponsiveVoice.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.Error: SecureChannelFailure (The authentication or decryption has failed.)
Oct-06 17:49:25   TTS URL https://code.responsivevoice.org/getvoice.php?t=Dette er en test! Klokken er 5:49 pm&tl=no&sv=g2&vn=&pitch=0.5&rate=0.5&vol=1
Oct-06 17:49:25   Event

Running script and waiting: /usr/local/HomeSeer/scripts/ResponsiveVoice.vb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddvar skrev:

Har en litt annen feilmelding her (Linux):

 

Oct-06 17:49:26   Error 1 Running script /usr/local/HomeSeer/scripts/ResponsiveVoice.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.Error: SecureChannelFailure (The authentication or decryption has failed.)
Oct-06 17:49:25   TTS URL https://code.responsivevoice.org/getvoice.php?t=Dette er en test! Klokken er 5:49 pm&tl=no&sv=g2&vn=&pitch=0.5&rate=0.5&vol=1
Oct-06 17:49:25   Event

Running script and waiting: /usr/local/HomeSeer/scripts/ResponsiveVoice.vb

 

Du kjører nok en versjon av Mono som ikke har noen root-sertifikat (3.x). 

Tror du løser det slik:

Sitat

certmgr -ssl https://code.responsivevoice.org

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddvar@homeseer:~$ mono --version
Mono JIT compiler version 4.6.2 (Debian 4.6.2.7+dfsg-1)
Copyright (C) 2002-2014 Novell, Inc, Xamarin Inc and Contributors. www.mono-project.com
    TLS:           __thread
    SIGSEGV:       altstack
    Notifications: epoll
    Architecture:  amd64
    Disabled:      none
    Misc:          softdebug 
    LLVM:          supported, not enabled.
    GC:            sgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan løses enkelt! :D

 

Bare ta bort S en i "https://" så går det bra, viser det seg.:)

Det er riktignok ikke kryptert så ikke få den til å lese opp Visa-kort nummeret ditt, men ellers burde det gå bra.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Scriptet funket for meg en stund, men fikk seinere timeout og tts.mp3 ble aldri lagret på maskinen. Spilte ingen rolle om jeg økte timeout-verdien.

Løsningen for meg, var å skrive om scriptet til å bruke WebClient i stedet:
 

Imports System.Net
Sub Main(Byval input as Object)
    Dim speakThis as String = hs.ReplaceVariables(input.ToString)

    Dim remoteFile as String = "https://code.responsivevoice.org/getvoice.php?t=" & speakThis & "&tl=no&sv=g2&vn=&pitch=0.5&rate=0.5&vol=1"
    Dim localFile as String = hs.GetAppPath & "\tts.mp3"

    Dim client = New WebClient()
    client.DownloadFile(remoteFile, localFile)
    client.Dispose()
End Sub

 

Endret av Siggi
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Siggi skrev:

Scriptet funket for meg en stund, men fikk seinere timeout og tts.mp3 ble aldri lagret på maskinen. Spilte ingen rolle om jeg økte timeout-verdien.

Løsningen for meg, var å skrive om scriptet til å bruke WebClient i stedet:
 


Imports System.Net
Sub Main(Byval input as Object)
    Dim speakThis as String = hs.ReplaceVariables(input.ToString)

    Dim remoteFile as String = "https://code.responsivevoice.org/getvoice.php?t=" & speakThis & "&tl=no&sv=g2&vn=&pitch=0.5&rate=0.5&vol=1"
    Dim localFile as String = hs.GetAppPath & "\tts.mp3"

    Dim client = New WebClient()
    client.DownloadFile(remoteFile, localFile)
End Sub

 

Takk, endelig fungerer det hos meg også. Da er det bare å få LMS-speak til å bli mer stabil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Siggi skrev:

Scriptet funket for meg en stund, men fikk seinere timeout og tts.mp3 ble aldri lagret på maskinen.

Linux?

 

Med webclient kan det da være en god idé å kjøre "client.Dispose()" rett over "End Sub" slik at Garabace Collection får det med seg raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Moskus skrev:

Linux?

 

Med webclient kan det da være en god idé å kjøre "client.Dispose()" rett over "End Sub" slik at Garabace Collection får det med seg raskere.

Helt korrekt! Fikk ikke med meg siste versjon jeg lagde, med klipp og lim, men nå er det på plass.

Endret av Siggi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hjælp.. skjønner ikke dette script greiene.. Får denne feilmeldingen når jeg kjører scriptet og jeg får bare opplest filbanen.

 

Script:

Sub Main(Byval input as Object)
    Dim speakThis as String = hs.ReplaceVariables(input.ToString)

    Dim remoteFile as String = "https://code.responsivevoice.org/getvoice.php?t=" & speakThis & "&tl=no&sv=g2&vn=&pitch=0.5&rate=0.5&vol=1"
    Dim localFile as String = hs.GetAppPath & "\tts.mp3"

    My.Computer.Network.DownloadFile(remoteFile, localFile, "", "", False, 3000, True)
End Sub

 

feilmedling:

Running script, script run or compile error in file: C:/Program Files (x86)/HomeSeer HS3/scripts/voice.txt1006:Forventet ')' in line 1 More info: Forventet ')'
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arne Johnny skrev:

hjælp.. skjønner ikke dette script greiene.. Får denne feilmeldingen når jeg kjører scriptet og jeg får bare opplest filbanen.

 

feilmedling:

Running script, script run or compile error in file: C:/Program Files (x86)/HomeSeer HS3/scripts/voice.txt1006:Forventet ')' in line 1 More info: Forventet ')'

 

Filen ser ut til å være lagret som voice.txt1006? Den må hete noe med .vb til slutt. 

 

Og for å spille av må du bruke «play an audiofile» i stedet for «speak». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ZoRaC said:

 

Filen ser ut til å være lagret som voice.txt1006? Den må hete noe med .vb til slutt. 

 

Og for å spille av må du bruke «play an audiofile» i stedet for «speak». 

Endret men det ser ikke ut som filen blir lastet ned.

Finner ikke mp3 fila der den skal være. Det har fungert før. 

 

Nå fikk jeg denne: 

Running script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\voice.vb :Målet forårsaket et unntak under aktivering.Forespørselen ble avbrutt: Kan ikke opprette SSL/TLS-sikret kanal.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.