Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

WallC-2 erfaringer


Squirrel

Anbefalte innlegg

Vurderer å bruke noen wallc-2 som scene kontroller på stua og kjøkken. Tenker å gå for denne da dette er en av få brytere som kan styre scenes og som passer inn i elko-rammer.

Ser at det er en annen post på forumet angående denne bryteren, der det sies at den oppleves å ha litt dårlig kvalitet. Tenker å høre litt om det er flere av dere som bruker denne, og som har enten gode eller dårligere erfaringer med denne bryteren?

Føles den billig når den står inn i en elko-ramme? Funger den som forventet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var i same situasjon som deg, men bestemte meg for å gamble, så eg kjøpte ein likevel.

Det eineste som eg trur kan sjå litt rart ut, er at vippene er heilt firkantet, og vil skille seg ut dersom du har den i same ramme som ein anna elko bryter.

 

Eg tenkte å prøve å assosiere den med nokre scener no. Kan komme med ein oppdatering etter at eg har hatt den i bruk ein stund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha montert den i ramme, og brukt den litt, er eg enig at den føles billig.

Problemet er vippene, dei har mye giv. Og du må trykke nokså bestemt for å forsikre deg om den registrerer trykk. Eg savner eg meir feedback som seier meg at eg har trykket riktig.

 

Utenom det så ser den heilt upåklagelig ut i eit dobbel elko RS ramme. Utseende minner om Elko pluss.

Eg har satt opp min til å trigge central scene på alle 4 brytere separat. Det vi seie at du har 8 scener som kan trigges 4 med enkelt klikk, 4 med dobbelt klikk.

Den kan trigge event dersom du holder inne ein kanpp, og kan trigge ein ny når den slippes.

 

Eg er fornøyd med funksjonaliteten i Wallc-2, men eg er veldig skuffet over dekselet/vippene. Dei holder ikkje mål.

 

Slik ser den ut etter inkludering og rescan i HS3.

image.thumb.png.1de5162e659e28a251ab678ce1c56b9b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg mottatt mine 6 Wall2-C som skal stå montert i foskjellige rom.

Takk for tilbakemeldinger så langt. Her er min "review" av denne kontrolleren:

 

Planen er:

Bruke en ElkoRamme x2 som har en K8 øverst for å styre individuelle lys, og en WallC-2 som scene-kontroller nederst for å ha 3 lys-scener og 1 all-off knapp.

 

Hvordan det gikk:

Først inkluderte jeg den non-secure i nettverket, som var rimelig enkelt: Trykk på knapp 2 etter at du har satt inn batteriet.

Nå måtte jeg kjøre en "wake-up" for hver gang jeg skulle gjøre om parametere. Trykket på alle 4 knapper samtidig til lyset begynt å blinke, deretter raskt trykke knapp 2. Dette måtte jeg "time" med at jeg akkurat trykket update eller Assosciate-knappen i HS3 for at det skulle registreres. Måtte prøve flere ganger for at parameter-forandringene skulle registreres, men gikk relativt greit.

1) Satte parameter 1 og 2 til 0 - definere at alle knappene skal fungere individuelt og ikke som par.

2) Assosierte group1 til HS3 (lifeline), dette blir ikke gjort default.

(Evt sette parameter 11,12,13,14 til 8 (dette er default, så ikke nødvendig å gjøre))

 

Nå fungerer Wall2-C som en vanlig scene-bryter som gir "Central Scene"-respons til HS3.

Alternativt, kan en også sette parameter 25 til 1 og konfigurere wake-up  for å rapportere batteri-status. Ikke gjort dette selv, så noe usikker på hvordan jeg bestemmer lengde på fast wake-up intervall på enheten.

 

Helt enig med dere andre, utseende er jeg relativt fornøyd med. Passer nok enda bedre inn i Elko-pluss ramme enn vanlig, men syns at det ser relativt bra ut (som på bildet over).

Når knappen sitter helt perfekt montert, altså perfekt montert i ramme på en perfekt flat vegg, så føles knappen relativt grei å trykke på. Bitteligen dødgang før man treffer litt motstand som gir en taktil tilbakemelding på en halv millimeter når knappen aktualiseres. (Omtrent som en K8, men en tanke løsere)

Dessverre så skal det ikke mye til før dette ikke er tilfellet.... :(

Min vegg er av gips, og med malingsstrøk ble det kanskje en halv eller kvart millimeter glippe mellom ramma og veggen nederst der bryteren skal stå. Når en elko-ramme i tillegg som oftest holdes på plass mellom knappen og festebraketten innenfor, blir det tull. Ramma legger et minimalt press på selve bryterplaten, som likevel er nok til at den taktile tilbakemeldingen forsvinner totalt, og man aner ikke om man faktisk trykker på knappen eller ikke. Dette er i tillegg til at vippen ikke holdes skikkelig fast av bryterplaten.

Jeg ble dessverre ganske misfornøyd med resultatet, det kjentes ikke godt ut i det hele tatt, og dette var uakseptabelt.

 

Jeg fant heldigvis en løsning! På bildet under ser man baksiden av en vippe. De to "klossene" på bildet begrenser dybden/vinkelen som en vippe kan bevege seg på. Et problem som beskrevet over, var at klemmene i midten på vippen ikke grep godt nok rundt festesporet på selve bryterplaten. Dette resulterte i at hele vippen lå kanskje 0,5mm for langt ut fra bryterplaten, og de to "klossene" gjorde at ikke bryteren kunne få nok vinkel til å faktisk presse på "aktualisator-knappene" på selve bryteren.

Hva gjorde jeg? Jeg tok en neglefil og filte bort nesten hele klossen på begge sider.

 

Nå fungerer bryteren knall! Normal dødgang med taktilt "klikk" når bryteren aktualiseres.

Helt enig i det andre sier på forumet. Bryteren har enormt bra potensiale for konfigurering, og jeg kunne ønske at alle kontrollere kunne programmeres med parametere like godt som denne. Dessverre så er kvaliteten ikke god nok, men etter denne lille "hacken" her, ble jeg fornøyd med funksjonen.

Skal du ha en scene-kontroller som du vil ha integrert i elko-ramme, ser jeg ingen annen utvei foreløpig enn å gå for denne, og med litt fiksing, så blir det faktisk ganske bra.

 

Denne tilbakemeldingen ble skrevet bare 2 dager etter montering, og jeg er spent på om den fungerer som ventet fremover. Vil evt. poste tilbakemeldinger over tid hvis noe skulle forandre seg.

-Håper alle knappetrykk registreres korrekt.

-Håper at batteritiden er som forventet

-Håper at feelingen ved hvert knappetrykk ikke endrer seg over tid.

 

Kanskje andre har vært mer heldig enn meg når dem monterte WallC-2, og ikke trengte å gjøre noen fiksfakserier for å få perfekt feeling på vippen?

 

vippe.thumb.jpg.9a6490d729329fcbe444004ce21cd5fa.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.