Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant vs HomeSeer 3


aeklo

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har gått fra HS3 til HA, og kan si noe om pros/cons ved de to opp mot hverandre?

 

Jeg er ingen racer på Linux, men har da et antall Raspberry Pi liggende.

Må man scripte for å lage events i HA, eller finnes det OK grafiske frontends til dette?

 

Jeg har brukt HS3 i ti år, og har egentlig aldri vært spesielt imponert over grensesnittet, og har lagt ned utallige timer arbeid med systemet.

HS3 lar meg gjøre mye som helt sikkert blir vanskelig eller umulig med enklere systemer, men jeg synes fortsatt HS3 har grunnleggende mangler. Spesielt grafisk grensesnitt og mangel på status for systemet (home/away), som betyr at man må bruke mye tid med events og scripts.

HS3 føles rett og slett litt gammeldags, om det går an å si det slik, og jeg leter etter gode alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, aeklo skrev:

mangel på status for systemet (home/away)

... det er vel bare å lage, det?

 

22 timer siden, aeklo skrev:

jeg leter etter gode alternativer.

Det finnes jo lassevis av alternativer nå, og det praktiske er jo at mange av dem er gratis å prøve. F.eks. Home Assistant er jo bare å laste ned,  installere på en Pi og konfigurere, så finner du jo fort ut om det er noe for deg eller ikke. Se f.eks. også nærmere på Hass IO.

 

Hvis du vil være 100% sikker på å ikke ødelegge noe (f.eks. Z-wave oppsett) er det jo bare å kjøpe en ny UZB1, og legge inn en backup av Z-wave nettverket ditt på den, og så bruke den nye pinnen på Home Assistant. Bare lukk HomeSeer så går alt bra. :) 

 

 

Jeg prøver å legge ned veto mot å forkorte "Home Assistant" til "HA" fordi "HA" allerede betyr "home automation". ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg prøver å legge ned veto mot å forkorte "Home Assistant" til "HA" fordi "HA" allerede betyr "home automation". ;)

Jeg tror dessverre at det løpet har gått etter som Home Assistant har fått såpass stor utbredelse siste året. 

 

Kan bare svare for meg selv, men jeg gikk fra Home Assistant/Domoticz til HS3. Tror du vil finne HA 10 ganger tyngre å bruke enn HS3, selv om det stadig blir bedre og enklere å benytte. Det er fortsatt langt unna versjon 1. Og ja, mange klarer fint å få ting opp på RPI ved å følge youtube-videoer, men sjansen for at noe kødder til og du ikke skjønner bæret er ganske stor. 

Hvis du vil ha en form for grafisk grensesnitt for scripts/eventer så er Domoticz et alternativ, men uansett så snakker vi om like dårlig grafiske løsninger som HS3. Du er "avhengig" av å benytte et annet system for å få det grafisk ok, enten det er på mobil eller nettbrett/tablett. For HS3 er HSTouch, ImperiHome eller Jon 00 Web page builder gode alternativer.

 

Status på systemet er jo noe av det enklere og viktigste å få på plass, uansett system. Ved å følge Moskus sine guider så kommer man langt på vei med HS3.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iceball skrev:

Jeg tror dessverre at det løpet har gått etter som Home Assistant har fått såpass stor utbredelse siste året. 

Næh. Home Automation vil jo pr. def alltid være større. ;) 

 

1 time siden, iceball skrev:

For HS3 er HSTouch, ImperiHome eller Jon 00 Web page builder gode alternativer.

... eller også The Home Remote for enklere tilfeller. HomeRemote er OK, men personlig mener jeg det tar like lang tid å sette det opp som HStouch f.eks.

 

Felles for alle er imidlertid at man må bruke energi på å sette dem godt opp. Det finnes ingen snarveier til gode UIer, dessverre. :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt et håp om at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet ;-)

Som nevnt, har jeg brukt HS3 i ti år nå, og er godt kjent med både styrker og svakheter med akkurat det systemet. Samtidig synes jeg det går med mye tid på oppsett av systemet og interface (HSTouch/ImperiHome).

Status har jeg laget, men kunne ønsket at det var integrert i bunnen av systemet. Akkurat her synes jeg Vera har gjort det på en god måte - men så kommer alle andre svakheter med det systemet igjen da... ;-p

 

Det bunner vel ut i problemet flere av oss lider under: Tidsklemma :-D

ToDo-lista mi i HS3 er lang som et vondt år.

Jeg fikk kanskje ikke de svarene jeg hadde håpet på mht. Home Assistant (fornøyd @moskus? ;-P) - men det gir samtidig en liten visshet om at jeg allerede sitter på det systemet som er riktig for mine behov, eller i det minste kjenner ganske godt.

 

Takk for svar og betraktninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Moskus anbefalte så er det kurant å bruke en ekstra z-wave stick som du legger over en backup på, fyrer opp en rpi og tester. =) Sjekk ut brukeren bruh sine videoer på youtube først, han har mye nyttig info rundt Home Assistant, også ser du selv litt av grensesnittet.

Home Assistant har imponerende mange moduler som kan snakke med mye rart, alt gratis, så jeg vurderer selv å sette opp en rpi igjen med dette og bruke mqtt for å sende ting videre til HS3. Men det var dette med tidsklemma.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/26/2017 den 21.43, aeklo skrev:

Som nevnt, har jeg brukt HS3 i ti år nå, og er godt kjent med både styrker og svakheter med akkurat det systemet. Samtidig synes jeg det går med mye tid på oppsett av systemet og interface (HSTouch/ImperiHome).

Vel, HS3 er ikke 10 år enda, men HomeSeer som system er jo blant oldingene i HA(?)-bransjen.

 

Slik det er nå så GÅR det mye tid på å sette opp systemer. Hvis det går lite tide tid, så er det sannsynligvis fordi det er lite fleksibelt. Et alternativ er jo å f.eks. "nedgradere" til FutureHome, men jeg tviler på om du får til ønsket nivå av automasjon med det. For folk flest vil FutureHome være genialt, men de er har heller ikke vent seg til full fleksibilitet.

 

Trøsten er at når det først er satt opp, så er det jo der. Det er mange år siden jeg brukte store deler av min tid på å konfigurere noe som helst. Nå er det der, og gjør det det skal.

 

 

På 9/26/2017 den 21.43, aeklo skrev:

Home Assistant (fornøyd @moskus? ;-P)

Perfekt! ?

 

 

På 9/26/2017 den 21.50, iceball skrev:

Men det var dette med tidsklemma.. 1f607.png

The time hug is real! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rett skal være rett: HS3 har jeg bare kjørt i 2 år, og HS2 før det.
Grensesnittet ser jo litt gammeldags ut ift. f.eks. FutureHome, men som det påpekes, så er jo fleksibiliteten i HomeSeer en helt annen.

Jeg opplever også HomeSeer som svært stabilt - kunne dog ønsket en watchdog på Z-Wave-plugin.

Da blir jeg ved min lest [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.