Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Helt enkel varmestyring


JohnMartin

Spørsmål

Hei,

 

Fått i "oppdrag" fra svigers å ordne fjernstyring av varmen på hytta nå som de får innlagt strøm og fiber.

Har jo HS3 som jeg planlegger å bruke selv, men tror det er litt vell komplisert til dette.

 

Det viktigste for dems del, er at det må funke. Ikke noe tull. Stabilitet.

 

Pr nå, så skal det kun styres et 2-3 varmeovner, varmekabler på bad og et par temp sensorer for å kunne holde øye med temperatur inne/ute når de er hjemme.

Ha en "borte" mode, som reduserer varme innendørs til kun frostsikring, og en "på hytta" mode. Som de kan slå på før de drar opp på hytta, sånn at hytta er god og varm når de ankommer.

 

Nøkkelordet her er vel enkelhet og brukervennlig UI på mobil/nettbrett.

 

Har tenkt litt på Futurhome, bare for å kjøre det enkelt, men finnes vel noen alternativer?

 

Hvordan gateway anbefaler ekspertene? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
28 minutter siden, JohnMartin skrev:

Spørs om jeg må prøve HS til svigers også da ;) 

Mormor kjører Zee2. ;)

 

29 minutter siden, JohnMartin skrev:

Finnes det noen helt enkle temp sensorer for å montere ute?
Sånn at de kan få opp ute temp på telefonen?

Joda... men det krever en RFXtrx433 i tillegg, og da blir de plutselig forholdsvis dyre.

 

Men man kan ta en Aeon Labs magnetsensor med en ekstern temperaturprobe. Vet faktisk ikke om det fungerer i HS (har aldri sjekket) men det burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutes ago, Moskus said:

 

Men man kan ta en Aeon Labs magnetsensor med en ekstern temperaturprobe. Vet faktisk ikke om det fungerer i HS (har aldri sjekket) men det burde.

 

https://www.intin.no/produkt/fibaro-motion-sensor/

 

Jeg har puttet et par sånne i fryser/kjøleskap på hytta. Fungerer som ei kule :)  Den måler i tillegg til bevegelse, som det er lite av i fryseren, temperatur.

- Og har Zee2 på hytta. Støtter Moskus i det valget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 25.9.2017 at 22:22, Moskus said:

Mormor kjører Zee2. ;)

 

Joda... men det krever en RFXtrx433 i tillegg, og da blir de plutselig forholdsvis dyre.

 

Men man kan ta en Aeon Labs magnetsensor med en ekstern temperaturprobe. Vet faktisk ikke om det fungerer i HS (har aldri sjekket) men det burde.

 

Har forhørt meg litt rundt vedr. temp sensor for å ha ute, og da fikk jeg beskjed fra Futurehome om at det kom til å komme muligheter for utvendig temp sensor etter oktober i år.

Når jeg etterspurte hva som kom, så var det vist nok "Sensative Comfort". Finner ikke noe info om det produktet på nettet, men får bare vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva er er viktigst av pris og stabilitet? 

Jeg har montert et par varmestyringssystem fra danfoss/devi og er ganske fornøyd med disse. 

https://devi.danfoss.com/norway/produkter/styringsenheter/devilink-system/

Dette er sentralen som kobles til WiFi med hjemme, borte og strømsparings modus som kan endres på app eller sentralen. 

Til selve reguleringen brukes trådløse romfølere og bryteaktuatorer på rommene med panelovner. Til regulering av vk er det egne termostater med inngang for gulvføler, om det ikke ligger gulvføler der trengs trådløse romfølelse,  om ikke termostaten er inne på rommet vk ligger. 

Dette er en elektrikker jobb men for svigers, da regner jeg med de ønsker stabilitet og enkelhet(sikkert kjekt for deg også at det holder seg stabilt)?

 

Evnova gir også støtte for sentralstyring av 3+ rom. De krever også samsvarserklæring fra autorisert elektriker.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/redusere-eller-styre-stromforbruket/varmestyringssystem-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.