Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gikk fra Nexa til Fibaro - mine erfaringer


Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere har jeg satt opp to hus med Nexa 433Mhz tidligere. Første var med generasjon 1 dimmere som bare funket på halogen/glødetråd. Derfor ga jeg Nexa en ny sjanse i hus nr. 2. Det koker ned til 2 problemer:

 

  1. Kvaliteten på enhetene er for dårlig! De ryker, henger seg, osv osv. Har aldri vært så ofte ute i sikringsskapet som da jeg hadde Nexa 433....;-)
  2. 433Mhz er et enveis system som arbeider i blinde, og fusker hele tiden. Enten i form av enheter som aldri gjør det de blir bedt om, eller enheter som gjør det for mye, og begynner å "dimme" når man bare ville slå de på. En annen problemstilling er at sentralen ikke aner hva som skjer ute på bryteren. Om en bevegelsessensor har aktivert lyset lokalt, om noen har skrudd det av med fysisk koblet bryter, osv.

 

Nå som vi har flyttet (forhåpentlivis for siste gang på noen år), vurderte jeg forskjellige systemer. At jeg skulle over på z-Wave var åpenbart, men jeg var usikker på valg av sentral. Jeg var (som mange andre) forført av tanken på å slippe å bytte alle sensorer med en gang, og tenkte Tellstick znet live V2 kunne vært en god løsning, siden den skal støtte både z-Wave og 433Mhz. Bare for å rydde en misforståelse av veien, det står at den støtter 433 2-veis. Det betyr bare at den kan sende kommandoer til enheter, og motta feks temperatur eller bevegelse fra sensorer. Det er ikke 2-veis som i "Kommando->bekreftelse".

 

Det tok meg 2 dager å innse at Telldus ikke funket til mitt behov. Den ser ingenting annet enn lyspærer. Om du kobler opp en sensor av noe som helst type annet enn "rett frem", så er det helt på bar bakke. Jeg skulle koble opp blant annet Aeotec garasjeportåpner, og når den også ble en "lyspære" takket jeg for meg. Har den forøvrig om noen vil kjøpe...:-)

 

Det ble gått noen nye runder og valget falt på Fibaro HC2. Årsaken var rett og slett at den har lav brukerterskel når man skal i gang med et nytt system. Det ser smashing ut, og med HC2 har man LUA og burde strengt tatt kunne få gjort alt man skulle ønske. Dersom jeg over tid skulle synes Fibaro begrenser meg veldig, så kan alltids sentralen byttes ut med en annen. Alle enheter kan beholdes.

 

Nå har jeg hatt den i 2-3 uker og har koblet opp ca. 80 devices inkl. subdevices, virtuelle og "plugins", og kjører ca. 70-80 scenes.

 

Her er mine førsteinntrykk:

 

Positive:

  • Vanvittig intuitiv! Nå jobber jeg som IT-konsulent og har sikkert ok forutsetninger for å forstå systemlogikk, programmering i blokkmodus, osv osv, men jeg syns veldig mye er selvforklarende.
  • Stabil. Mange skriver at den skal være trøblete. Mulig det, men min har vært veldig bra den perioden jeg har hatt den.
  • Brukervennlig, spesielt mot Fibaro enheter. Alle Fibaro sine enheter kommer opp grafisk og pent, med absolutt ALT av options og settings listet opp i brukergrensesnittet. Det samme gjelder mange 3-parts enheter, om enn ikke alle. Feks Aeotec Multisensor kommer opp med alle innstillinger og alt, strøkent. Garanjeportåpeneren kommer opp som en "garasjeport" med bilde lukket eller åpen, og fungerer strålende. Veldlig grafisk og lettfattelig.
  • Fri programmering. Blokkprogrammeringen fungerer veldig bra, og man får gjort omtrent hva som helst. Den har noen begrensninger, men da er det en stor bonus at man kan lage et script i blokkmodus, finpusse og gjøre alt klart, og så kan man vippe det over til LUA for å gjøre tilpasningene som ikke blokkene klarte å få til. Tar man en kopi av scenen før man vipper den over er det mulig å prøve/feile litt uten å gjøre alt på nytt.
  • Veldig imponert over hvor solid z-Wave protokollen/systemet virker å være! Jeg har bevisst plassert noen dingser "på veien" mot andre dingser som er langt avgårde fra sentralen og det fungerer som bare juling.
  • Støtte for en del dingser gjennom "plugins". Feks Netatmo værstasjonen min var enkel å få rett inn i systemet. Nå kan jeg da bruke alle sensorene på den til å trigge forskjellige actions. Feks dra inn persienner om det blåser? Starte avtrekk om CO2 er for høyt? Pushvarsle om garasjeport/takvinduer som er åpen om det begynner å regne?

 

Negative:

  • Virker litt "lunefull" mot enkelte andre fabrikater av enheter. Da spesielt Everspring/Nexa sine. Men det kan også være fordi Everspring/Nexa er noe crap! Feks Aeotec har fungert feilfritt mot Fibaro.
  • Sikter nok litt høyt i markedsføringsmateriellet sitt, så man må ta noen ting litt med en klype salt. Sjekk hva den faktisk gjør, og hva du ønsker å gjøre.
  • Inkludering må skje nær sentralen. Det skal liksom kunne skje "globalt", men det funker ikke. Lurer kanskje på om enhetene må støtte det, eller noe, men jeg har tilgode å ha fått det til.
  • Savner timere i systemet. Det er en dårlig løsning å la en scene stå å "vente" kjørende. Det fører til for mye rot med scener som går flere ganger, osv. Jeg har laget min egen "hack" på det, skriver om den litt etterpå.
  • Har "plugins" til masse forskjellig, men mange av pluginsene kan ikke brukes i scenes. Da blir det for meg helt ubrukelig... Hva skal man feks med Denon HEOS plugin som ikke kan trigges fra scenes, men kun trykke på skjermen for "play og "pause"?

 

Foreløpig har jeg ikke så mye å utsette på den, men husk at jeg er INGEN utvikler, og aner ikke hva jeg kunne fått gjort med feks HomeSeer. Jeg ser bare hva jeg savnet med Telldus, og hvilke vanvittige muligheter Fibaro har gitt meg, og hvor morsomt det er å jobbe med systemet, og få ting til!! :-)

 

Noen av de litt mer (for meg) krevende tingene jeg har satt opp.

Jada, dette kunne sikkert vært gjort enklere med LUA programmering, eller i et annet system, men jeg har løst det på denne måten...:-) Er VELDIG åpen for andre løsninger som ikke innebærer 1 år på "LUA-Høyskolen".
 

  • Som nevnt - jeg savnet timere. Jeg har feks en avtrekksvifte på et bad hvor det er Aeotec Multisensor som blant annet føler på luftfuktighet. Jeg ønsket feks at viften skulle en ekstratid etter at fuktnivået var kommet under satt grenseverdi. Samtidig ønsket jeg en bryter på veggen som brukeren kunne trykke på for å starte viften en gitt tid manuelt (uten fukt i luften), og jeg ville at den skulle håndtere situasjoner hvor feks noen trykker, og SÅ dusjer. Da skal ikke bryteren sin timer slå av vifta, mens fukten er høy. Eller om en ny kommer inn for å dusje mens vifta er i ettergangstid, slik at grenseverdien vipper under og så over treshold igjen. Alle disse tingene hadde vært enkelt med å manipulere en timer med nye verdier og tall. Bare pushe den opp igjen om en ny hendelse inntreffer.

    Jeg har løst det med ha en del globale variabler som et eget "bakgrunnsscript" resuserer med 1 hvert minutt. Altså - "hvert minutt" verdi1=verdi1-1, verdi2=verdi2-1 osv osv. Så har jeg laget en scene som kjører viften dersom variabelen er over eller lik 1, og stopper den om variabelen er under eller lik 0.

    om noen trykker på knappen: variabel =30 (siden den reduseres med 1 pr minutt, går da vifta i 30 min)
    om noen holder inne knappen (slå av vifta): variabel=0
    om fukten kommer over grenseverdi (uansett om vifta går eller ikke): variabel=240
    om variabel=1 OG fukt over grenseverdi: variabel=10
    om fukt=under grenseverdi: variabel=10 (ettergangstid)

    Jeg bruker litt hjelpevariabler for at ikke hver eneste endring i luftfuktighet skal trigge skring til variabelen, og slikt, men prinsippet er det samme.
     
  • HEOS kontroll. Jeg bruker "Putty-kommandoer" for å styre HEOS høyttalerne mine. Det er en egen definisjon av mulighetene med å sende slike "HEOS://" kommandoer til høyttalerne, og om man setter seg litt inn i det er veldig mye rart mulig. Feks trigger vi alt lys i stuen/kjøkkenet med en Fibaro "button", og da kommer også P3 på HEOS høyttaleren i spisestuen...:-)
     
  • Ringeklokken på døren trigger en scene som spiller av en "dingdong" lyd på alle HEOS høyttalerne i hele huset. Volumet på høyttalerne er selvsagt tilpasset tiden på døgnet. Høyt på dagen, lavere etter at unger er lagt, og nesten helt av på sen kveld/natt. Pusher selvsagt også en beskjed til telefonene våre. På samme måte har jeg funnet en heslig enerverende alarmlyd, som vil bli spilt på HEOS systemet ved en eventuell brann eller annen alarmsituasjon. Sistnevnte er bare lagt opp scriptmessig, men ikke tatt i bruk. Vi skal etterhvert fase ut Verisure.
     
  • Alle lys som trigges av bevegelsessensorer har 4 forskjellige nivåer etter når på døgnet det er. Sterkt på dagtid, svakere etter solnedgang, enda svakere sent på kvelden, og 1% på natten (pisselys).
     
  • Vi bruker i utgangspunktet ikke bevegelsesensorer i stuene, der styres alle lysene med scenes og "buttons". Men jeg har hengt opp en i hver stue likevel. Dersom lys er slått på med scenes blir sensorene ignorert, men om scene (alt av) kjøres, aktiveres dem. Slik at om man bare skal "gjennom rommet", så får man lys fra noen utvalgte kilder for å se hvor man går.
     
  • I TV-stuen har jeg Logitech Harmony remote system med Harmony HUB. Når man skrur på lyset trigges en "activity" i Harmony systemet, slik at TV'n slår seg på som en "bilderamme" med bilder fra Chromecast. Vi har ikke noe "lineær-TV" lenger, så alt kjøres fra Chromecast. Dermed er da TV'en også klar om man ønsker å se på noe.
     
  • Som tipset fra en annen bruker her inne hadde jeg problemer med signalet ned til garasjen og garasjeportåpneren. Det ble meget effektivt løst med å sette z-Wave pærer i utelampen på huset som vender ned mot garasjen, og samme på garasjen. Kommandoene til garasjeporten traverserer de to pærene og etter at de ble satt opp har portåpneren aldri hatt så mye som ett hikk...:-)
     
  • På gjestebadet kommer automagisk NRK P3 på HEOS'en sammen med lyset...;-) Moro for far...;-) Og enkelte teknofrik-gjester...;-) Volumet er selvsagt tilpasset tiden på døgnet, og om noen går ut der for å pisse kl. 3 har jeg klart å motstå fristelsen for å skremme de litt...;-) Da starter ikke musikken.
     
  • På badet har jeg laget en regel som sier at dersom det tilsynelatende ikke er bevegelse, men fuktigheten er høy (over 70%), antar jeg at noen står  bak glassveggene i dusjen, utenfor rekkevidde av bevegelsesensoren, og utsetter avstenging av lyset. Igjen kommer "timeren" min inn. Jeg trenger ikke proppe alle de andre scenes'ene med unntak og fjas. Jeg bare sjekker timer-variabelen, og dersom den er blitt verdi=1 (skal til å slå seg av), og fukt er over en verdi, så settes den bare til 5. Da får brukeren 5 nye minutter på å komme seg ut av dusjen og komme innenfor bevegelsesensoren.

 

Sånn - det får være bra for i kveld...:-) Måtte bare få det ut...:-) Syns det er veldig moro å pønske ut nye finurlige tingtang, og ikke minst - klare å få det implementert i systemet...:-)

 

Go' natt...:-)

 

 

 

 

 

 

Endret av Anders Hauge
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang og grundig post! Kudos! :) 

 

 

8 timer siden, Anders Hauge skrev:

Everspring/Nexa er noe crap

... stating the obvious: Når noe koster 60% av konkurrentene er det som oftest en grunn til det. ;) 

 

8 timer siden, Anders Hauge skrev:

Inkludering må skje nær sentralen. Det skal liksom kunne skje "globalt", men det funker ikke. Lurer kanskje på om enhetene må støtte det, eller noe, men jeg har tilgode å ha fått det til.

NWI er controllers domene. Når det fungerer i mitt hus med mine gamle noder, så burde det fungere overalt. ;) 

 

8 timer siden, Anders Hauge skrev:

Foreløpig har jeg ikke så mye å utsette på den, men husk at jeg er INGEN utvikler, og aner ikke hva jeg kunne fått gjort med feks HomeSeer. Jeg ser bare hva jeg savnet med Telldus, og hvilke vanvittige muligheter Fibaro har gitt meg, og hvor morsomt det er å jobbe med systemet, og få ting til!! :-)

Du får si i fra når du har vokst ut av HC2, så kan du se nærmere på HomeSeer da! ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 25.9.2017 at 01:03, Anders Hauge said:
  • I TV-stuen har jeg Logitech Harmony remote system med Harmony HUB. Når man skrur på lyset trigges en "activity" i Harmony systemet, slik at TV'n slår seg på som en "bilderamme" med bilder fra Chromecast. Vi har ikke noe "lineær-TV" lenger, så alt kjøres fra Chromecast. Dermed er da TV'en også klar om man ønsker å se på noe.

 

Hei, 

hvordan får du til å trigge harmony hub samtidig med f.eks. scenes i HC2?

M.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!! Sorry, tok litt tid før jeg så dette spørsmålet!!

 

Etter å ha lagt til "plugin" Harmony dukker det opp en del devices. Det er ett device pr. "activity". Om du ser på adresselinjen i Fibaro når du er inne på akivitetene (feks "Se på TV") så har de en ID. Denne ID'en kan du kalle med andre kommandoer fra en Virtuell device.

 

Så lager du en virtuell device som sender forskjellige kommandoer til disse devicene. Se vedlagte skjermbilder.

 

Merk at siden alle kommandoer sendes direkte til en spesifikk aktivitet, er det vanskelig å få sendt en "stop" kommando til rett sted når du skal slå av. Så for å skru av sender jeg først en kommando til en av aktivitetene som ikke bruker TV (slik at den slukker), så venter jeg litt og sender en "stopp" til den samme igjen. Da slår alt seg av.

 

fibaro:call(109, "changeActivityState",Stopped)
fibaro:sleep(2000)
fibaro:call(109, "changeActivityState",Stopped)

 

Lagt ved litt skjermbilder.

2017-12-15 11_13_27.png

2017-12-15 11_14_55.png

2017-12-15 11_15_12.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.