Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt hjemmeautomasjonsprosjekt


PerH

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, PerH skrev:

Er det iTach du bruker til GUI over her?

Nei, det er ZXT-120. For meg måtte den ikke læres opp, men det var et par forsøk for å finne riktig kodesett. Når det var på plass, var resten ferdig konfigurert.

 

iTach er helt "barebone", og du må i praksis gjøre det meste selv. HomeSeer har en plugin slik at det blir noe enklere, men det er litt arbeid fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en pakke med slike igår, forbausende raskt å enkelt å sette opp. :) En ble satt på ovnen på badet, og den styres nå med virtuell termostat. Jeg har en Everspring ST814 der inne, og denne skal teoretisk kunne styre enheter uten hjelp av kontroller.. Noen her som har erfaring med den? 

Ideelt sett ville jeg hatt den til å kontrollere både varme og avtrekksvifte selv, og å monitorere det fra kontrolleren.. Jeg fant ikke ut hvordan jeg assosierer en enhet til temperatur og en til fuktighet i manualen i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bananfluen skrev:

Ville vært veldig forsiktig med bruk av de der. Hadde en som nesten tok fyr. Sikringen gikk heldigvis, var helt svartbrent. Ville ihvertfall ikke kjørt mange ampere

THIS!

 

Jeg ville ikke engang hatt dem i stikkontakten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så skeptisk som @Moskus men enig med @Bananfluen.

Du skal være veldig forsiktig med å kjøre høye strømmer (panelovner, vaskemaskiner, komfyrer osv) gjennom utstyr av denne typen.

Det er varmgang ved høye strømmer som er det skumleste med strøm og her bør en ha veldig god margin på hva en kjører igjennom og hva utstyret er godkjent (merket) for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utstyr av denne typen mener du kinavarer? Den har jo riktig merking, og det kommer opp mange gode erfaringer når man googler de? kjører 800W nå, så det er jo god margin til 2kw rating..

 

Jeg skal dissikere en av de for å se nærmere på koblingskvaliteten.. Men se gjerne mer på spørsmålet over om Everspring, for det lurer jeg veldig på! :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, PerH skrev:

Med utstyr av denne typen mener du kinavarer? Den har jo riktig merking

Les denne setningen en gang til.

 

Og så leser du dette. Merking trenger ikke bety  noe. I Kina er det kun trykt tekst på et produkt, og trenger ikke ha noe som helst med produktet å gjøre. Det kan være sammenheng, men det er ingen garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner til China Export ja, og selv om man jo forsåvidt kan printe hva som helst på et produkt, så er jeg ikke så kategorisk skeptisk til kineserne. (C og E er jo spacet i riktig avstand på dette produktet også!)

Jeg har sendt en mail til Shenzhen NEO Electronics  og forespurt om CE og GS Sertifikat nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg demonterte en av disse igår, og den så faktisk veldig bra ut. Ingen ledninger selvfølgelig(det er rett og slett ikke plass), og loddinger var helt etter boka. Ingen grunn til skepsis basert på dette i hvert fall, men siden Bananfluen her hadde dårlig erfaring så kunne det vært interessant med en stress test også. Får se hva jeg får til. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZXT-120 montert! Varmepumpa reagerte på første kode. :)

 

Nå er spørsmålet hva jeg kan gjøre med dette; ZXT kommer nå opp som en termostat:

image.png.4655a715fd5752b8f1d2f97a729c9b09.png

 

Jeg kan naturligvis endre setpunkt, men hva mer? Skal jeg regulere med virtuell termostat så må jeg vel gi den "ekstreme" setpunkt, så jobber den i praksis bare når det trengs, og bare på full gass. Er det sånn dere bruker den?

 

Ønsket er jo å kunne regulere denne med andre temperatursensorer siden den stort sett tar feil av hvor varmt det faktisk er i rommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, PerH skrev:

Skal jeg regulere med virtuell termostat så må jeg vel gi den "ekstreme" setpunkt, så jobber den i praksis bare når det trengs, og bare på full gass. Er det sånn dere bruker den?

Ja, hvis du trenger å bruke den som en ekstern setpunkt, så er det måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 14.29, Moskus skrev:

Og så leser du dette. Merking trenger ikke bety  noe. I Kina er det kun trykt tekst på et produkt, og trenger ikke ha noe som helst med produktet å gjøre. Det kan være sammenheng, men det er ingen garantier.

 

Men dette er jo avvist av EU-parlamentet som en "vandrehistorie", allerede i 2008...

Sitat

China Export

A logo very similar to CE marking has been alleged to stand for China Export because some Chinese manufacturers apply it to their products.[17] However, the European Commission says that this is a misconception. The matter was raised at the European Parliament in 2008.[18] The Commission responded that it was unaware of the existence of any "Chinese Export" mark and that, in its view, the incorrect application of the CE marking on products was unrelated to incorrect depictions of the symbol, although both practices took place. It had initiated the procedure to register CE marking as a Community collective trademark, and was in discussion with Chinese authorities to ensure compliance with European legislation.[19]

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#China_Export

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Så du tror faktisk at CE-merkingen som står på kina-produkter alltid er ekte? 1f602.png

 

;) 

 

Nei, men det betyr ikke "China Export". Og et produkt som har "feil" CE-logo kan like gjerne være CE-sertifisert, i følge EU-parlamentet. Et produkt med "riktig" CE-logo kan også være ulovlig merket og ikke være ihht CE-sertifiseringen. Så for å være sikker, be om CE-dokumentasjonen, uansett om logoen er riktig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, ZoRaC skrev:

Nei, men det betyr ikke "China Export".

... fordi en EU-kommisjon hørte at noen kinesere sa det i 2008? ;)

 

Uansett:

Poenget er at CE-merkingen ikke trenger å være verdt noe som helst. Ikke engang om du får "dokumentasjon" på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Poenget er at CE-merkingen ikke trenger å være verdt noe som helst. Ikke engang om du får "dokumentasjon" på det.

 

Akkurat mitt poeng også. På lenken du la ut fikk jeg inntrykk av at så lenge det var «riktig» logo, så var alt vell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er "GS" et bedre merke, for det er uavhengige testhus som verifiserer det, og følgelig sitter med dokumentasjonen der. Det står GS på NEO pluggene også, skal prøve å spore opp noe på det. :)

 

Du snakket om at det teoretisk er mulig å skru på prosjektoren med ZXT-120, hvordan går man frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

På lenken du la ut fikk jeg inntrykk av at så lenge det var «riktig» logo, så var alt vell...

Ja, det er jo ikke riktig. Men hvis det er "riktig logo" OG "solgt i Europa" så er det i det minste noen andre enn du som har ansvaret. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering her:

Varmepumpestyring har fungert ganske bra, siden deltaen på temperaturalesning på varmepumpa er ganske linær så setter ejg fortsatt ønsket temperatur +delta, så slipper jeg å kjøre full gass/av styring. På morgenen kjører jeg "28 °C" i en halvtime så jeg får full gass til å komme raskt opp på riktig nivå etter nattsenking, men siden ingen er i stua på det tidspunktet (vanligvis) er det ingen som klager. 

 

NEO Coolcam enhetene har jeg ikke fått noe av ønsket dokumentasjon på, men jeg har prøvd å stress teste de litt uten å finne noen svakheter. Sammenstillingen så også ut til å være bra, så enn så lenge har jeg ingen motforestillinger mot å bruke de videre. Jeg bruker de nå til en 800W varmeovn, en til Nespressomaskinen (1100w) og en til moccamasteren (1000w). 

 

Jeg har også montert opp nye bevegelses sensorer fra Nexa, disse ramlet inn i Vera som lysbrytere, men RFXtrx plugin har en funksjon hvor man kan endre sensordefinisjon. Nå er de "Motion" sensor som de skal være. Disse bruker jeg enn så lenge kun til å skru på lyset når man beveger seg i huset på natten, men de er posisjonert så de kan brukes som innbruddsalarm på sikt. 

 

Jeg har også lekt litt med virtuelle switcher og scener, og fått opp en state-switch med 3 nivåer for belysningen på kjøkkenet. trykk en gang - lys på, en gang til - noen lys slås av, en gang til - kun en lampe er på. Dette laget jeg tidligere i PLEG, men siden det koster penger ville jeg prøve med gratis plugins. 

 

WAF'en sank litt i prøve- og feilefasen med kjøkkenlysene, satser på at den kommer seg når det har virket en stund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er endelig dataloggingen til PCen på kontoret oppe og går. :) 

 

Likte ikke datamine og datayours som er vera plugins for å lagre til USB.. Jeg ville ha det over i .csv filer på en PC så jeg kan ta det opp i forskjellige programmer og når som helst. Jeg har lekt litt med VBA før, og siden det er lav samplerate her så skulle det gjøre jobben.

 

Jeg bruker plugin Event Watcher, som legger ut dataene i html tabeller. Disse henter jeg inn i Excel, og lagrer unna til .csv med fast intervall. Tipper jeg går for månedsvis, vi får se hvor mye data det blir.

 

Nå henter jeg inn med 5 minutters intervall, det blir nok også justert litt når jeg får erfaring med datamengden. Nå samles det hvertfall inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips om innkjøp av Roomba eller annen automatisk støvsuger? Hvilken anbefales, og hvilket tilbehør trenger jeg? Trenger vel ikke å si det, men den må selvfølgelig kunne kommunisere med HA systemet, minst kjøreplan, men helst mer detaljert også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips om innkjøp av Roomba eller annen automatisk støvsuger? Hvilken anbefales, og hvilket tilbehør trenger jeg? Trenger vel ikke å si det, men den må selvfølgelig kunne kommunisere med HA systemet, minst kjøreplan, men helst mer detaljert også. 
Med "HA", mener du Home Assistant eller hjemmeautomasjon?

Home Assistant har god integrasjon med støvsugere: https://home-assistant.io/components/#search/Vacuum

Jeg bruker den på Xiaomi robosuger og får opp nær sagt all info (som jeg videre kan bruke for automasjon): av/på, på-tid, M2 støvsugd, sugestyrke, DoNotDisturb {ja/nei), siste avsluttet økt, m.m.

I tillegg kan den fjernstyres, slik at jeg via automasjon kan parkere den midt på gulvet hvis støvburken er full.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.