Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt hjemmeautomasjonsprosjekt


PerH

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om innkjøp av Roomba eller annen automatisk støvsuger? Hvilken anbefales, og hvilket tilbehør trenger jeg? Trenger vel ikke å si det, men den må selvfølgelig kunne kommunisere med HA systemet, minst kjøreplan, men helst mer detaljert også. 
Med "HA", mener du Home Assistant eller hjemmeautomasjon?

Home Assistant har god integrasjon med støvsugere: https://home-assistant.io/components/#search/Vacuum

Jeg bruker den på Xiaomi robosuger og får opp nær sagt all info (som jeg videre kan bruke for automasjon): av/på, på-tid, M2 støvsugd, sugestyrke, DoNotDisturb {ja/nei), siste avsluttet økt, m.m.

I tillegg kan den fjernstyres, slik at jeg via automasjon kan parkere den midt på gulvet hvis støvburken er full.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den. Den har visst kommet i en ny versjon, så den "gamle", som jeg har, selges ganske billig for tiden. Så den til rett under 2000 på en av kinasjappene i forrige uke (banggood?).

 

Det er min første robotstøvsuger, så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Men jeg er imponert over hvor bra jobb den gjør og hvor "lur" den er når den jobber. Den sliter litt med terskler, så jeg må muligens justere litt på to høye terskler for å få den til å være 100% å stole på (støvsuge hele etasjen). Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe en til for 2. etasje, bare jeg blir ferdig med oppussing. (om  8-10 år! :D )

 

Det var kona som mente vi kanskje trengte en til og det er godt skussmål. Sjelden hun nevner at vi bør kjøpe noen flere dingser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt Hells Angels, men de vil jeg ikke at støvsugeren skal kommunisere med. ?

 

Tror jeg skal bestille en sånn en jeg da.. Finner ingen i den prisklassen i butikkene her som har fått så mye skryt og i tillegg har appstyring..

 

Kom din fra Gearbest, Hilmar ? Fikk du eurokontakt på den? Laderen funker på 220V?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han bruker Vera, så er det rimelig å anta at han bruker "HA" riktig, dvs "HjemmeAutomasjon". [emoji6] 
Jepp, så det når jeg kom hjem. Tapatalk viser dessverre ikke sånn nyttig metainfo uten mye leting.

Foretrekker "Hass" som forkortelse for Home Assistant selv, men tror ikke tyskere gjør det [emoji6]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor kjøpte du din, Hilmar? Kjøpte du EU versjon?

 

Ser at det er stor prisforskjell på hvor man kjøper fra, må jeg ha en internasjonal versjon eller er det bare å bytte kontakt på ledningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Hvor kjøpte du din, Hilmar? Kjøpte du EU versjon?
 
Ser at det er stor prisforskjell på hvor man kjøper fra, må jeg ha en internasjonal versjon eller er det bare å bytte kontakt på ledningen?
Gearbest, nå i juni. Betalte 350 USD, tror ikke det var EU-versjon, nei. Byttet bare kabelen istf å bruke den ekstremt dårlige chuko-adapteren som lå ved.

Kina har "samme type nettstrøm" som oss, så du trenger ingen trafo eller lignende, bare ny kabel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mottatt, og satt i arbeid. :)

 

Jeg var litt spent på om den skulle ta sats ut i trappa siden instruksjonsboken sa at man må sette opp hindring, men den støvsugde mesterlig helt ut på kanten og ikke lenger. Det eneste den ikke likte var rysjer på enden av teppet, de klarte den å knyte rundt rondellen på siden. Her må jeg nok megle med sjefen om å få en kompatibel patent. Alt i alt meget fornøyd. :)

 

Integrasjon i Vera har jeg ikke sett på enda, men siden det er plugins til både Domoticz og Home Assistant så er det nok oppnåelig.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til Z-Wave ekspertene:

 

Everspring ST814 har mulighet for 2 assosieringsgrupper, 1 node i gruppe 1, og 3 i gruppe 2. Gruppe 1 har "multi level report", og jeg regner da med at denne er for kontrolleren. gruppe 2 har "Basic Set", og det høres ut som denne kan kjøre 3 brytere. 

 

Spørsmålet er: På denne setter man MAX og MIN  på både temperatur og fuktighet, er det ikke da sannsynlig at den kan trigge 2 forskjellige enheter for hhv. temperatur og fuktighet? Når jeg leser manualen virker det som jeg bare kan styre 1 felles gruppe, men kan jeg gi forskjellige kommandoer til de i samme gruppe?

 

Jeg er helt blank på assosiering av Z-Wave for øyeblikket, men det hadde vært knall om jeg kunne få denne til å kjøre varmeovn og vifte helt uavhengig av kontrolleren. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre om du stiller spørsmål i en tråd som ikke handler om å fortelle om sitt eget smarthus... ;)

 

Du kan ihht. manualen (se fra side 5) gjøre forholdsvis mye med direkte assosiasjon på Gruppe 2.

Når det er sagt så er det etter min erfaring smartere å gjøre det i controller. Det er rett og slett enklere å ha oversikt. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, da gjør jeg det neste gang! Til mitt forsvar er det jo i det minste lett å finne med søk? ;)

 

Manualen er lest, men sånn jeg forstår det så okkuperer kontrolleren den ene plassen i gruppe 1. Spørsmålet er vel egentlig om denne sender til ALLE i gruppe 2 når en trigger slår? Altså både ved høy/Lav fuktighet og ved høy/lav temperatur?

I så fall kan denne ikke brukes for kontroll av temperatur(ovn) OG fuktighet(vifte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerH skrev:

Til mitt forsvar er det jo i det minste lett å finne med søk? ;)

For deg. Ikke for andre. ;) 

 

1 time siden, PerH skrev:

Spørsmålet er vel egentlig om denne sender til ALLE i gruppe 2 når en trigger slår? Altså både ved høy/Lav fuktighet og ved høy/lav temperatur?

Ja. Basic_Set sendes til alle de 3 (hvis du bruker så mange) i gruppe 2 samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en måneds tid i drift er nå loggesystemet som kjører på serveren avluset bra, og fungerer stabilt. En ting jeg kunne tenkt meg er å få dataene eller statistikk fra disse ut på grafer i Imperihome. Denne har en modul som viser webside direkte, så jeg tenker at om jeg kjører en intern webserver og et eller annet program som genererer grafer, så kan jeg sende dette de dataene jeg vil vise.

 

Noen her som har gått opp denne stien før meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusler så smått litt med dette, og har nå fått satt igang IIS i windows til å holde en webside for meg. Her har jeg en index.html som kun viser et bilde jeg har i samme folder. Dette funker på localhost, men ikke fra andre LAN klienter. Hvordan setter jeg opp tilgang for alle på internt nett?

 

Så lenge jeg ikke åpner porter er vel ikke denne tilgjengelig fra utsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må åpne port 80 for lokaltrafikk på Windows brannmuren.
Hvis du skal ha kryptert trafikk åpner du mot port 443 også. (HTTTPS).

Det å åpne dette for lokalt subnett vil ikke eksponere siden for internett i utgangspunktet.

Ønsker du det, må du bruke port forwarding fra din ruter til den maskina som holder webserveren i tillegg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Dette skal kun brukes for å vise grafer på pad'ene i huset, så det holder med intern tilgang. 

 

Planen nå er å lage grafer i excel (inntil jeg lærer meg bedre verktøy), og eksportere disse til bildefiler som jeg deler på denne serveren. Disse blir da skrevet over for hver loggesample (hvert 5 minutt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løste seg det! Har litt formatering å gjøre før det er ferdig, men det virker!

 

Loggeprogrammet spytter nå ut grafene etter hvert nye sample i en folder som web serveren deler, og der finner jeg grafene i imperihome. 

 

@Moskus

Worksheets(Sheet).ChartObjects(Chart).Chart.Export _
 FileName:=FileName

Verre var det ikke. :) Litt mer kode kontrollerer litt mer av utseende, jeg bruker foreløpig GUI til å sette utseendet. 

 

Screenshot_2017-12-12-21-11-46.thumb.png.c124c27fd02c0292f09d9fed75eb59fa.png

 

NB: Begge tempsensorene i stua er montert oppe ved taket, og det var litt hard fyring i peisen idag! ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble vekket i halv 4 tiden i natt av at en fibaro røykvarsler kom med et pip hvet 15 sekund. Den rapporterte batterinivå på 65%, så såvidt jeg kunne finne ut så var dette en alarm om at den ikke hadde kontakt på z-wave. Noe som også er rart siden den rapporterte temperatur helt fint?

 

Uansett så stoler jeg ikke helt på de nå, så jeg hang opp Houseguard settene igjen. Jeg har tydeligvis endret på RFX settings siden sist de ble testet, for nå skvatt de opp i Vera som RFX smoke sensor. :) Tror jeg kjøper noen fler sånne og legger fibaroene til siden.. får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første innlegg oppdatert med status ift. automatisering. Tenkte dette kunne være nyttig for andre med samme system, da kan man få tips om hva som kan gjøres, og hvordan. Flott om flere gjør det samme, det blir vel kanskje lange lister å skrive for enkelte. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp oppdatering om styring av prosjektoren!

 

Denne styres nå med en WEMOS D1 Mini (ESP8266) med RS232-TTL konverter. Denne er det flashet ESP Link på, og jeg snakker med den med følgende kode i Vera:

local socket = require("socket")
host = "<WEMOS IP>"
c = assert(socket.connect(host, 23))
c:settimeout(5)
local sres, serr = c:send("PWR ON\r")
local data, rerr = c:receive(300)
luup.log (data)
c:close()

Denne la jeg inn i "Prosjektor På" scene, med lik kode for PWR OFF.

 

Jeg har litt lyst til å hente inn feilkoder som vises i GUI, samt å vise lampetiden, men det er over mitt LUA nivå foreløpig. Får se om jeg får sett på det etterhvert. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.