Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vifte - Villavent 10+ år gammelt


Anbefalte innlegg

47B4F465-2861-41A6-9825-01A780B9647D.thumb.jpeg.4c6e8317aca083065b8d8189dc2cca39.jpeg

 

Kan denne «automatiseres» slik at den kan fjernstyres?

 

Tenker på skifte mellom 1, 2 og 3. 1 er default som dekker 3 rom, 2 og 3 er når jeg steker «noe» og merker at vifta burde gått på 3 i 20 minutter.

 

Ny enhet er neppe mulig.

 

Noen kreative tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe mulig uten å gjøre endringer "under panseret". Men da bør 3 reléer kunne erstatte den 3-trinns bryteren. Forutsatt at det er en bryter og ikke en "dimmer".

Jeg ville brukt en I/O blokk med Modbus interface og 4*240V reléutganger, men det er nok litt på grunn av at jeg er belastet med erfaring med profesjonelle løsninger.

Det finnes jo en Modbus plugin for Homeseer. Jeg har ikke prøvd den ennå, men det skal jeg etterhvert. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 21.18, Einar skrev:

Jeg ville brukt en I/O blokk med Modbus interface og 4*240V reléutganger, men det er nok litt på grunn av at jeg er belastet med erfaring med profesjonelle løsninger.

Det finnes jo en Modbus plugin for Homeseer. Jeg har ikke prøvd den ennå, men det skal jeg etterhvert. 

 

@Einar, vil elektrikeren min forstå dette eller bør jeg ta det med vifte-service-mannen og de kan ordne?

 

Hvilke kostnader er det snakk om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Erling skrev:

 

@Einar, vil elektrikeren min forstå dette eller bør jeg ta det med vifte-service-mannen og de kan ordne?

 

Hvilke kostnader er det snakk om her?

 

ikke uten at elektrikeren er kjent med slike industrielle komponenter :P

 

her er en ebay kina-sak, men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på noe slikt.. http://www.ebay.com/itm/Modbus-RTU-4-Way-Relaismodul-DIY-STM8S103-System-4-Road-Input-485-Communication-/131672597921?hash=item1ea84c65a1:g:VuYAAOSw4UtWRvlM

 

her er noe som kanskje ser litt mer "trygt" ut: http://www.ebay.com/itm/NEW-Ahatos-REL-0808-DIN-rail-8-channel-Relay-Home-automation-ModBus-RS-485-/162336504003?hash=item25cc0278c3:g:Ow0AAOSwu4BVyyZn

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lett få til dette med en NodeMCU/ESP8266 og noen reler, hvis du har lyst å lære litt programmering ?

 

Masse på google, første treff jeg fant http://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/control-high-voltage-devices-arduino-relay-tutorial/

 

Lett integrasjon mot Homeseer med Arduino plugin iallefall

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan jo gå omveien via mye annet. Men Modbus er robust, åpen, enkel og kan kobles til det meste.

 

Og om ikke elektrikeren kan koble det så er det relé biten det står på. Modbus trenger h?n ikke bry seg med.

Det er jo snakk om å erstatte en manuell bryter med reléer som jo er elektrisk aktiverte brytere. Ikke akkurat romfartsteknologi.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Actibus skrev:

Du kan lett få til dette med en NodeMCU/ESP8266 og noen reler, hvis du har lyst å lære litt programmering 1f609.png

 

Masse på google, første treff jeg fant http://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/control-high-voltage-devices-arduino-relay-tutorial/

 

Lett integrasjon mot Homeseer med Arduino plugin iallefall

 

minuset er jo at det kan være vanskeligere å få elektrikeren til å montere relèene, siden det ser hjemmemekket ut...  hvis man ikke vil gjøre jobben med 230v selv..

jeg har satt opp en Arduino med relèer, men de styrer bare en styrestrømskrets på 24v, som igjen styrer skikkelige ABB-rele/kontaktorer. (som elektriker har jeg sett litt av hvert som gjør at jeg ikke stoler på kina-elektronikk i fra billige ebay-selgere)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.