Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Direkte assosiering/parring


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jobber meg gradvis gjennom utbytte av et eldre EHC system i huset og har i det siste installert flere Qubino DIN dimmere til lyspunktene i huset. Pga. det gamle systemet trekkes strøm til lyspunktene direkte fra sikringsskapet (derfor DIN monterte akulatorer), mens det er trekt cat5 til bryteren i hvert rom.

 

Pr. nå funker lysstyring ved at dimmere er styrt av trådløse z-wave brytere (Nodon Wall Switch). Klikk/kommando fra Nodon bryter sendes via Smartthings HUB og til Qubino DIN dimmer i sikringsskap. Dette fungerer OK, men det går til tider noe tregt. Derfor vil jeg gjerne forsøke med direkte assosiasjon mellom bryter og dimme akulator (dvs. utenom HUB), men finner det vanskelig å finne gode guider på dette. Har noen her en god guide eller kan hjelpe??

 

Som sagt er det disse enhetene jeg har:

- https://www.tronika.no/no/lysstyring/961-dimmer-zmnhsd1.html?search_query=qubino&results=19

- https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/848-veggkontroller-cws-3-1.html?search_query=nodon&results=13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, emilioflambino skrev:

Pga. det gamle systemet trekkes strøm til lyspunktene direkte fra sikringsskapet (derfor DIN monterte akulatorer), mens det er trekt cat5 til bryteren i hvert rom.

Et alternativ hadde jo vært å montert f.eks. Fibaro Dimmer 2 eller Qubino sin dimmer i en DIN-montasjeboks, og brukt signalet fra bryteren til å styre dimmeren direkte...

 

Assosiasjoner i SmartThings har jeg forstått ikke bare er enkelt, dessverre. Men det er flinke folk her som kan masse om SmartThings! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

 

12 minutter siden, Moskus skrev:

Et alternativ hadde jo vært å montert f.eks. Fibaro Dimmer 2 eller Qubino sin dimmer i en DIN-montasjeboks, og brukt signalet fra bryteren til å styre dimmeren direkte...

Ser ikke helt hva du tenker. Qubino sin DIN dimmer er jo fiks ferdig :)

 

15 minutter siden, Moskus skrev:

Assosiasjoner i SmartThings har jeg forstått ikke bare er enkelt, dessverre

(In)direkte assosiasjon mellom Nodon bryteren og Qubino akulatoren funker OK med WebCore - men du har helt rett ikke bare enkelt :)

 

Spørsmålet handler ikke om Smartthins HUB-en eller assosiasjoner mellom enheter via HUB-en, men heller direkte assosiasjon mellom 2 enheter - dvs. kommando fra bryter går rett til dimmeakulator og IKKE via HUB. I mitt tilfelle, mellom 1 Nodon bryter og 1 Qubino DIN dimmer... Erfaring med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, emilioflambino skrev:

Ser ikke helt hva du tenker. Qubino sin DIN dimmer er jo fiks ferdig :)

Ja, men mangler noe vesentlig: Inngang til direkte kontroll fra bryter. :) 

 

22 minutter siden, emilioflambino skrev:

I mitt tilfelle, mellom 1 Nodon bryter og 1 Qubino DIN dimmer... Erfaring med det??

Det er mulig det går an å legge inn en assosiasjon med NodOn uten bruk av gateway. Noen støtter det, andre ikke. Det vil i så fall stå i manualen.

 

Assosiasjon går direkte uansett hvor det settes opp fra. Men SmartThings har, så vidt jeg vet (og det er ikke for mye), ikke noe grensensnitt for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, men mangler noe vesentlig: Inngang til direkte kontroll fra bryter. :)

Tja, tror den skal ha en mulighet for 1-pol styring, men da ikke impuls... Så ser poenget ditt. I mitt tilfelle vil det ikke være et alternativ tror jeg da strøm til armatur går direkte fra sikringsskap, dvs. ikke via strømbryter e.l. annet.

 

15 minutter siden, Moskus skrev:

Assosiasjon går direkte uansett hvor det settes opp fra.

??

 

16 minutter siden, Moskus skrev:

Men SmartThings har, så vidt jeg vet (og det er ikke for mye), ikke noe grensensnitt for å gjøre det.

Bang on the money :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen @Moskus! Har nå bytta ut ST med Homey hvor jeg kan sette assosiering fra HUB-en. Fiksa assosiering mellom Nodon brytere og Qubino sine DIN-dimmere - blitt knallbra!

 

Har nå en liten assosieringsutfordring. Forsøker å la den ene Nodon bryteren styre en Fibaro Relay 2 akulator, sliter med å få Nodon bryteren til å sende riktige kommandoer. Noen tips?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
6 minutter siden, AndreasLie skrev:

Hvordan setter man opp assosiering i Homey?  Skaffet meg en forrige dagen og skal bruke en nodon bryter på 2 nexa dimmekontakter. Klarer å dimme fra appen, men ikke styring fra bryter enda. 

Kommer ann på hvordan du ønsker at dimmekontaktene skal dimmes (mono/duo, se dokumentasjon for Nodon bryteren). Når alle enheter er inkludert i Homey så må du skrive inn dimmekontakten sin "Node ID" i tilhørende gruppe for Nodon bryteren. Under ser du en bryter jeg har for Stua. Denne styrer lys med Node ID 6 og 7.

 

image.png.c3b27e868283cf7f24b7695be3029850.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.