Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber meg gradvis gjennom utbytte av et eldre EHC system i huset og har i det siste installert flere Qubino DIN dimmere til lyspunktene i huset. Pga. det gamle systemet trekkes strøm til lyspunktene direkte fra sikringsskapet (derfor DIN monterte akulatorer), mens det er trekt cat5 til bryteren i hvert rom.

Pr. nå funker lysstyring ved at dimmere er styrt av trådløse z-wave brytere (Nodon Wall Switch). Klikk/kommando fra Nodon bryter sendes via Smartthings HUB og til Qubino DIN dimmer i sikringsskap. Dette fungerer OK, men det går til tider noe tregt. Derfor vil jeg gjerne forsøke med direkte assosiasjon mellom bryter og dimme akulator (dvs. utenom HUB), men finner det vanskelig å finne gode guider på dette. Har noen her en god guide eller kan hjelpe??

Som sagt er det disse enhetene jeg har:

- https://www.tronika.no/no/lysstyring/961-dimmer-zmnhsd1.html?search_query=qubino&results=19

- https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/848-veggkontroller-cws-3-1.html?search_query=nodon&results=13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
44 minutter siden, emilioflambino skrev:

Pga. det gamle systemet trekkes strøm til lyspunktene direkte fra sikringsskapet (derfor DIN monterte akulatorer), mens det er trekt cat5 til bryteren i hvert rom.

Et alternativ hadde jo vært å montert f.eks. Fibaro Dimmer 2 eller Qubino sin dimmer i en DIN-montasjeboks, og brukt signalet fra bryteren til å styre dimmeren direkte...

Assosiasjoner i SmartThings har jeg forstått ikke bare er enkelt, dessverre. Men det er flinke folk her som kan masse om SmartThings! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

12 minutter siden, Moskus skrev:

Et alternativ hadde jo vært å montert f.eks. Fibaro Dimmer 2 eller Qubino sin dimmer i en DIN-montasjeboks, og brukt signalet fra bryteren til å styre dimmeren direkte...

Ser ikke helt hva du tenker. Qubino sin DIN dimmer er jo fiks ferdig :)

15 minutter siden, Moskus skrev:

Assosiasjoner i SmartThings har jeg forstått ikke bare er enkelt, dessverre

(In)direkte assosiasjon mellom Nodon bryteren og Qubino akulatoren funker OK med WebCore - men du har helt rett ikke bare enkelt :)

Spørsmålet handler ikke om Smartthins HUB-en eller assosiasjoner mellom enheter via HUB-en, men heller direkte assosiasjon mellom 2 enheter - dvs. kommando fra bryter går rett til dimmeakulator og IKKE via HUB. I mitt tilfelle, mellom 1 Nodon bryter og 1 Qubino DIN dimmer... Erfaring med det??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, emilioflambino skrev:

Ser ikke helt hva du tenker. Qubino sin DIN dimmer er jo fiks ferdig :)

Ja, men mangler noe vesentlig: Inngang til direkte kontroll fra bryter. :) 

22 minutter siden, emilioflambino skrev:

I mitt tilfelle, mellom 1 Nodon bryter og 1 Qubino DIN dimmer... Erfaring med det??

Det er mulig det går an å legge inn en assosiasjon med NodOn uten bruk av gateway. Noen støtter det, andre ikke. Det vil i så fall stå i manualen.

Assosiasjon går direkte uansett hvor det settes opp fra. Men SmartThings har, så vidt jeg vet (og det er ikke for mye), ikke noe grensensnitt for å gjøre det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, men mangler noe vesentlig: Inngang til direkte kontroll fra bryter. :)

Tja, tror den skal ha en mulighet for 1-pol styring, men da ikke impuls... Så ser poenget ditt. I mitt tilfelle vil det ikke være et alternativ tror jeg da strøm til armatur går direkte fra sikringsskap, dvs. ikke via strømbryter e.l. annet.

15 minutter siden, Moskus skrev:

Assosiasjon går direkte uansett hvor det settes opp fra.

👍👍

16 minutter siden, Moskus skrev:

Men SmartThings har, så vidt jeg vet (og det er ikke for mye), ikke noe grensensnitt for å gjøre det.

Bang on the money :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forbanna synd, det der. For assosiasjoner er i min verden en vital del av Z-wave...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen @Moskus! Har nå bytta ut ST med Homey hvor jeg kan sette assosiering fra HUB-en. Fiksa assosiering mellom Nodon brytere og Qubino sine DIN-dimmere - blitt knallbra!

Har nå en liten assosieringsutfordring. Forsøker å la den ene Nodon bryteren styre en Fibaro Relay 2 akulator, sliter med å få Nodon bryteren til å sende riktige kommandoer. Noen tips?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Teflontom
      Jeg har kjøpt en Smartthings Hub fra Uk og lurer hvis noen kan styre meg lit med setup her i norge. Helt newbie med hub.

Tom

Ja da!!! Up and running!!  😊
    • Av aeklo
      Før jeg starter letinga etter nåla i høystakken tenkte jeg å høre om noen har opplevd liknende:

Har en Qubino Flush-mounted dimmer (ZMNHDD1) som ikke oppfører seg som den skal.
      Den har fungert utmerket over lengre tid, men har nå begynt å dimme opp/ned kontinuerlig, uavhengig av om HomeSeer kjører eller ikke.
      Sender jeg beskjed om at den skal skru seg av eller på, så stopper den ofte dimminga noen minutter, og så er det på'an igjen - kontinuerlig!
      Har ingen ting koblet på inngangene annet enn et NO rele på S1 for rapportering av brann.

Jeg har fundert på om det kan være at en annen enhet er satt opp med assosiasjon til dimmeren, og at det er denne som trigger kontinuerlig dimming - men jeg er ganske sikker på at dette ikke er tilfelle. Men, finnes det en enkel måte å sjekke hvilke enheter som evt. er assosiert med denne? Andre veien er jo greit, men å måtte pløye gjennom masse enheter blir å famle i blinde.
      Har måttet koble ut dimmeren nå :-/
    • Av Rutangis Gylb
      Litt usikker på om dette hører hjemme her eller i nybegynner-forumet, men jeg prøver: 

Jeg har altså kjøpt en nodon soft remote, og etter bare én eneste epostveksling med nodon har jeg fått inkludert den. 

Men her stopper moroa. Manualen til soft remoten foreslår kjekt at man bruker "Central scene", men sier lite om hvordan. Dokumentasjonen til HomeSeer er også, så vidt jeg kan se, ganske tynn. 

Vet noen om noen steg-for-steg anvisninger for dette? Jeg forsøker å lage en scene (pun intended), men får det bare ikke til. 
    • Av Morten B
      Heisann

Har noen Fibaro Dimmere (221) som står i sikringskapet da de styrer utelysene mine. For å få det litt mer ryddig kunne jeg tenke meg å få disse montert fast på din-skinnene i skapet.
      Ser domotiks.fr har/har hatt slike men de ser ikke ut til å føre den for Fibaro lengre.
      http://www.domotiks.fr/shop/en/home/1103-support-rail-din-pour-modules-z-wave.html
      Noen som vet om noe tilsvarende produkt? Trenger altså ikke med dimmer, kun adapter for å feste de.

//Morten
    • Av BME
      Har store problemer med å få lagt til Nodon Wall Switch.

Har fått lagt til 3, men sliter med flere.
      Det skjer ingenting når jeg prøver å legge til, sier bare at jeg skal aktivere add på enheten.
      Har prøvd både vanlig add og non-secure.

På vanlig add står den en stund (og stadig logger at jeg må aktivere add på enheten) før jeg får en add error.
      Jul-04 9:26:02 PM   Z-Wave Error Error, the Add Node response object is null and a normal ending was not reported - Add Node failed. Jul-04 9:25:35 PM   Z-Wave Error Error reported in the Add Node response object - Add Node failed.