Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan jeg bruke Ikea/Hue brytere som bare brytere?


Einar

Anbefalte innlegg

Min hjemmeautomasjon er foreløpig bare en "Beta test". Jeg har p.t. ikke skjult anlegg og bruker Hue og Ikea lamper, Fibaro pluggbare brytere og annet som ikke skal inn i veggboks. Som styreenhet en Raspberry PI med HomeSeer, Z-Wave, Philips hub og Ikea hub. Antagelig blir det å starte fra scratch igjen når jeg føler at jeg skjønner litt mer enn halvparten.

 

Og en ting jeg nå prøver å finne ut av er om jeg kan bruke brytere/dimmere i Philips og Ikea serien som input enhet alene i HomeSeer. ( Og Ikea bevegelsesdetektor. )Om jeg oppfatter det riktig så styrer de nå hver sin pære(r), og HomeSeer kan lese av status på pærene. Men er det mulig å bryte parringen bryter/pære for så å sette opp andre relasjoner i HomeSeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Trådfri sin hub, så kan du ikke det. Men med JowiHue-plugin'en skal du kunne ha vesentlig flere muligheter. Sistnevnte har blitt kraftig oppgradert og støtter nå andre hub'er enn Hue sin (som også er litt begrenset med tanke på slike ting).

 

Med RaspBee er det full støtte for input fra Ikea brytere og sensorer, se her: https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=176060&page=7

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en tur til Kjell&Co i dag og da. ?

Og antageligvis bytte ut Z-Wave modulen til UZB1, for det går vel neppe med 2 GPIO moduler på samme Raspberry. Betyr det at jeg må starte fra scratch isåfall eller kan jeg legge en backup av Razberry Z-Wave modulen over på UZB1?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg får gå i grevlinghiet mitt og finne skuffen merket Raspberry tenker jeg. Der ligger det vel et lite utvalg. ?

Men hvordan installerer jeg beta av plugin? Jeg finner ingen "beta section" i Plugins->Manage.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/30/2017 at 11:34, Einar said:

Da blir det en tur til Kjell&Co i dag og da. 1f604.png

Og antageligvis bytte ut Z-Wave modulen til UZB1, for det går vel neppe med 2 GPIO moduler på samme Raspberry. Betyr det at jeg må starte fra scratch isåfall eller kan jeg legge en backup av Razberry Z-Wave modulen over på UZB1?

 

Merk at du ikke må ha en RaspBee, du kan like gjerne kjøpe en ConBee som du kan plugge i en USB-port (og du må ikke bruke den på en pi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å bestille fra Kjell&Co, men fikk mail om at de ikke har på lager og ikke har peiling på når de får den på lager. Så det at de har den på websidene er tydeligvis bare for å logge interessen.

Så jeg tenker å bestille noen rett fra Dresden Elektronik. Det er mulig Kjell har driti på seg ut mht. prisen og ikke ønsker selge den, for det blir like dyrt/dyrere rett fra produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, RaspBee har de, men ikke ConBee.

 

Jeg hadde tenkt meg begge deler. Ser for meg at RaspBee kan bli liggende i "radioskyggen" for Raspberry hovedkortet, og antennen ser ut til å havne rett over spolen til spenningsregulatoren (EMC!).

 

Så kunne tenke meg å prøve begge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.nu har Conbee på lager, men ikke mange igjen:

 

https://www.m.nu/philips-hue-tillbehor/conbee-usb-zigbee-controller

 

Ser ut til å funke greit med Home Assistant:

https://snillevilla.se/styr-ikea-tradfri-lampor-i-home-assistant-med-conbee/

 

 Edit: dette ble bare tull. Poste URLer med Tapatalk var ikke lett

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.