Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

JowiHue oppdatert: "Global" Zigbee støtte nå en mulighet


Moskus

Anbefalte innlegg

JowiHue har blitt oppdatert, og det er nå mulig å bruke RaspBee på en Raspberry Pi for skikkelig Zigbee støtte i HomeSeer. Jeg må skaffe meg en slik modul fort som bare pokker!

 

Se f.eks. her:

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=176060&page=7

og for mer spesifikk informasjon her:

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=190415

 

Fantastisk! :) 

 

 

tradfri.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Hm, hva er fordelen med RaspBee fremfor ConBee?

Ethernet-kobling til RaspBerry Pi istedenfor USB. Enklere plassering, og VESENTLIG enklere håndtering hvis du bruker virtualisering. Alt burde være nettverk istedenfor USB nå. ;) 

 

23 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Er det noe jeg overser?

OverSeer. :P

 

Nei, det er ikke noe du overser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Moskus skrev:

Ethernet-kobling til RaspBerry Pi istedenfor USB. Enklere plassering, og VESENTLIG enklere håndtering hvis du bruker virtualisering. Alt burde være nettverk istedenfor USB nå. ;) 

 

Er det en forklaring for dumbomser her på hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Einar said:

 

21 hours ago, Moskus said:

Ja, det skulle jeg mene. :)

 

Eller denne?

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/zigbee/conbee-zigbee-kontroller-for-usb-p50899

 

Nå lagde jeg en «PI-NET». Det gikk overraskende kjapt. Tok meg under en halv time.. Hvis jeg nå bare får bestilt en conbee, kan jeg bytte ut Hue-huben , som da får z-wave. rfxcom og zigbee.

 

Edit: Søren! De er begge utsolgt fra kjell. Noen som vet et sted man ev. kan få kjøpt disse nå?

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte en i nettbutikken. Om flere gjør det så vil jeg tro de får dem inn fortere. De har vel bare lagt dem inn i sortimentet for å se om det er noen interesse. Og om de rapporterer lang leveringstid kommer jeg til å pese dem på at uten den så trenger jeg jo ikke flere lamper og brytere. ;-)

 

Så får vi håpe den de hadde på lager gikk til professor HomeSeer: @Moskus. Så slipper vi å slite med dingser vi ikke forstår når vi får dem. ?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fermate skrev:

Kjører dette ved siden sv Ikea GWen? Eller må en parre enhetene opp mot den som ny kontroller?

Du må nok sette det opp på nytt. Tenk på det som om du bytter Z-wave controller uten mulighet for å overføre backup.

 

4 timer siden, Einar skrev:

Jeg bestilte en i nettbutikken. Om flere gjør det så vil jeg tro de får dem inn fortere.

Samme her. Bestill folkens!

 

6 timer siden, DiderikFrom skrev:

Nå lagde jeg en «PI-NET». Det gikk overraskende kjapt. Tok meg under en halv time.

Gøy! Etter hvilken oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Gøy! Etter hvilken oppskrift?

Ingen oppskrift, men det er ganske så enkelt, så jeg kan skrive en kjapt.

 

Last ned Raspbian LITE
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Her er tanken at pi'en skal være headless, og ikke kobles til skjerm. Derfor Lite-versjonen.

 

Overfør det utpakkede img til minnekortet ditt:
https://www.raspberrypi.org/documentation/installation/installing-images/README.md

 

Sett minnekortet i din raspberry pi , koble til ethernet og strøm

Jeg brukte en rpi2.

 

Aktiver SSH
SSH ble sånn helt plutselig slått av by default i en av de nyeste versjonene. Du kan aktivere i raspi-config, men da må du ha skjerm/tastatur. Alternativt kan du lage en fil ved navn ssh i boot-katalogen før du setter minnekortet i pi’en.

Jeg brukte mac. Når jeg setter minnekortet i leseren, monteres boot av seg selv. Åpne terminal

cd /Volumes/boot ; touch ssh

 

Find ip-adressen til pi’en og logg på med brukernavn pi og passord raspberry fra Terminal
ssh pi@IPADRESSE

sudo raspi-config
(Endre passord, ev hostname, aktiver SSH, legg til lokale US-UTF-8, expand filesystem, sett 16 til GPU).

 

Restart

sudo reboot

 

Oppdater operativsystemet

sudo apt-get update && sudo apt-get --assume-yes upgrade
(vent…)

 

Sett ev opp passordfri pålogging (Valgfritt)

scp ~/.ssh/id_rsa.pub pi@IPADRESSE:~/

(For at dette skal fungere må du allerede ha laget nøkler på maskinen du sitter på.)

 

Sett opp ser2net slik at USB deles over ethernet

Installer ser2net med: sudo apt-get install ser2net

Åpne konfigurasjonsfilen for editering med: sudo nano /etc/ser2net.conf

 

Lim inn på slutten (for rfxcom og UZB1)

#[rfxtrx]
10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT
10002:raw:0:/dev/ttyUSB1:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT


#[ UZB1]
10003:raw:0:/dev/ttyACM0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT

 

Koble til UZB1 og start på på nytt.

Ferdig!

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/30/2017 at 11:45, DiderikFrom said:

Hm, hva er fordelen med RaspBee fremfor ConBee?

 

Jeg går for en ConBee og ikke en RaspBee. ConBee kan jeg plugge i USB-porten på en pi, i en annen linux-maskin, i en mac eller en windows-maskin, mens RaspBee fungerer kun på en pi. Om det er mulig å bruke ser2net til å få ConBee eller RaspBee via ethernet til en kontroller vet jeg ikke, men det hat jeg tenkt å finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PI-NET med UZB-1, RFXCOM og ConBee

 

Fortsatt fra min post over. (Dette er bare preliminære tester, Jeg har enda ikke fått noen ConBee.)

Her er det installert Debian Stretch. Offisiell software for Rasp-/ConBee er for Jessie. For meg virker det dumt å installere et nå gammel OS med begrenset  tid igjen med oppdateringer. Jeg bruker derfor en betaversjon for Qt5 som fungerer på Debian Stretch.

 

I release notes for JowieHue (per i dag) står følgende: The plugin at its current level supports use of deCONZ 2.04.75.

Jeg velger derfor v2.04.75 herfra: http://www.dresden-elektronik.de/rpi/deconz/beta

 

Installer først dependencies: sudo apt-get install qt5-default libqt5serialport5

(jeg måtte kjøre «sudo apt --fix-broken install» først)

 

og så:

sudo wget http://www.dresden-elektronik.de/rpi/deconz/beta/deconz-2.04.75-qt5.deb

Installer med

sudo dpkg -i deconz-2.04.75-qt5.deb

( du kan avinstallere med sudo dpkg -r deconz)

 

Du kan så starte starte grensesnittet med kommandoen deCONZ, men siden denne kjører headless må du ha logget inn med ssh -X og ikke bare ssh.

 

Du kan nå webAPP ved å peke en nettleser til IPADRESSE:8080

(der IPADRESSE, som over, refererer til din pis ipadresse.)

 

Jeg har et par strategier for autostart, men siden jeg enda ikke har fått noen ConBee, vet jeg ikke hva som trengs for JowiHue.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Einar skrev:

Kanskje Kjell sitter og smugleser forumet og ser for seg å spare noen support calls.

Haha! :P

 

Vel, pakken skal ankomme i morgen og de påstår at RaspBee skal være med. Det tror jeg ikke før jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ZoRaC skrev:

Er det forresten riktig forstått at man med JowiHue-plugin + RaspBee/ConBee kan styre IKEA Trådfri og Philips Hue? Og andre Zigbee-ting? 

Ja, w.vyck eller hva han nå heter, lover nærmest like god støtte for Zigbee som HS gjør for Z-wave, gitt at Zigbee er implementert i henhold til gjeldende standarder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, w.vyck eller hva han nå heter, lover nærmest like god støtte for Zigbee som HS gjør for Z-wave, gitt at Zigbee er implementert i henhold til gjeldende standarder.

 

Kult! :)

Siden jeg bare har en håndfull IKEA-pærer og nesten alt annet går via en Fibaro dimmer 2, så ser jeg ikke noen fordel pr i dag med å svi av en liten tusenlapp for en ny USB-pinne og plugin, men kjekt å vite hvis jeg kommer over noe jeg burde ha hatt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.