Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

JowiHue oppdatert: "Global" Zigbee støtte nå en mulighet


Moskus

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

så ser jeg ikke noen fordel pr i dag med å svi av en liten tusenlapp for en ny USB-pinne og plugin, men kjekt å vite hvis jeg kommer over noe jeg burde ha hatt senere.

Nei, ikke uten videre. Men Zigbee begynner jo (plagsomt nok siden det er enda mindre standardisert enn Z-wave) få litt grep om diverse. Sannsynligvis pga. kostnader.

 

Greit å da ha en plan for det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ZoRaC said:

@DiderikFromTror du man kan kjøre RaspBee/ConBee på samme RPi som UZB1?

Ja, det tror jeg.

Men endelig svar får komme.

Det jeg helst vil er å kjøre deCONZ på serveren og bruke se2net til å sende UZB1, rfxcom og Con-/RaspBee via ethernet til serveren. Det går jo fint for de to første, men hvorvidt det også går med Con-/Raspbee vites ikke. Dersom det ikke går, er tanken å sende UZB1 og rfxcom via ser2net, og kjøre deCONZ på samme pi'en med Con-/RaspBee. Uansett tenker jeg å ha alle tre koblet til pi'en. En pi skal jo fint klare deCONZ med 60+ zigbee-enheter, og ser2net kan da ikke bruke allverdens av ressurser. I verste fall får jeg oppgradere fra pi2 til pi3.

 

En verden av zigbee-moduler kan nå brukes, og med instant status.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ZoRaC said:

, så ser jeg ikke noen fordel pr i dag med å svi av en liten tusenlapp for en ny USB-pinne og plugin, men kjekt å vite hvis jeg kommer over noe jeg burde ha hatt senere.

Nei, kanskje ikke, men jeg begynner å få litt følelsen av at zigbee blir mer og mer aktuelt som et komplett system. Philips Hue har vært ekstremt stabilt hos meg, og det fins diverse plug-in-moduler til zigbee som vil kunne brukes med dette systemet. Det fins RGBW-kontrollere med driver (tror jeg), og du skal se det kommer mikromoduler.

 

Men vi får se hva tiden bringer. ;)

Endret av DiderikFrom
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min ConBee fra Kjell&co i dag!

 

Installert!

Jeg kan ikke finne noen måte å plukke opp serialisert USB (via ser2net), så nå kjører deCONZ på min «PI-NET» (som også sender UZB1 og RFXCOM til HomeSeer via ser2net). Jeg er litt bekymret for  strømforbruk, og tror jeg skal bytte over til en USB-hub med strømforsyning.

 

Headless autostart av deCONZ som forklart i diverse blogsposter fungerer ikke (med mindre man booter til deskttop med skjerm). Det som derimor fungerer er:

 

sudo nano /etc/rc.local

 

før linjen «exit 0», legg til
sleep 20 && DECONZ_OPTS="-platform minimal" /usr/bin/deCONZ-autostart.sh &

 

Da starter deCONZ headless ved reboot, og WebApp kan nås via IPADRESSE:8080 (dersom port ikke er endret).

 

Jeg har lagt til ConBee i JowiHue (knappen under Settings i WebApp må først trykkes på). Nå er det nok for i dag.

 

Edit: typo

Endret av DiderikFrom
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Moskus skrev:

Den nederste har "On/Off", "Dim up", "Dim down", "Next" og "Previous". :) 

Så du får IKEA-fjernkontrollene inn i Hue-huben eller via RaspBee?

 

Hva vil du anbefale til IKEA-pærer(+ fjernkontroller), Hue-hub/RaspBee eller din TrådfriSeer-plugin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gaute skrev:

Så du får IKEA-fjernkontrollene inn i Hue-huben eller via RaspBee?

Jepp! :) Støtter også "pressed" og "released".

 

8 minutter siden, Gaute skrev:

Hva vil du anbefale til IKEA-pærer(+ fjernkontroller), Hue-hub/RaspBee eller din TrådfriSeer-plugin?

Det kommer an på. RaspBee-veien er foreløpig beta og er litt mer pes og dyrere å sette opp. Og krever nok uansett Ikea-hub'en for pærene må oppdateres. Men når alt fungerer, så er det glimrende og man har jo vesentlig flere valg med JowiHue enn TrådfriSeer.

 

TrådfriSeer-implementeringen er imidlertid gratis og den billigste veien til Rom.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:
18 minutter siden, Gaute skrev:

Så du får IKEA-fjernkontrollene inn i Hue-huben eller via RaspBee?

Jepp! :) Støtter også "pressed" og "released".

Så bra :-)

Men er det både HUE-hub og RaspBee? Eller en av dem? Eller er det slik at de fungerer sammen?

 

TrådfriSeer funker fint det ☺️ men kanskje ikke støtte for fjernkontroller der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:

Noen formening om man kan kjøre ConBee på samme Ubuntu som HS kjører på? Eller bør man separere dem? Noen som vet om ConBee fungerer med USB-passthrough mot ESXi?

Jeg er akkurat ferdig med å migrere alt fra Philips Hue hub til ConBee. Oppsett som forklart lenger opp. Du kan fint kjøre ConBee på samme linux Debian eller *buntu som HS kjører på, men jeg tror du må plugge ConBee'en i samme boks. Det er ikke noe problem å serialisere ConBee via ser2net, men jeg finner ingen måte å koble til serialisert Con-Bee: jeg får bare koblet til lokalt USB-plugget ConBee med deCONZ.

Nå kjører jeg PI-NET med UZB1 og rfxtrx serialisert til HS3, og deCONZ kjørende på samme pi2. Det er rikelig ledig minne, og deCONZ tar under 10% CPU. PI-NET er sentralt plassert, og serveren med HS3 er i boden.

 

Gleder meg til å legge til sensorer og fjernkontroller, foreløpig har jeg ingen. @Moskus vet du hvordan den minste IKEA-fjernkontrollen blir seende ut.

 

Edit: @ZoRaC Svarte jeg kanskje på noe annet enn du spurte om?

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Edit: @ZoRaC Svarte jeg kanskje på noe annet enn du spurte om?

 

Det var sånn ca svar. :) 

USB-passthrough via ESXi vil «presentere» en USB-enhet som om den er fysisk tilkoblet den virtuelle maskinen. Fungerer fint med RFXtrx433, men ikke UZB1...

 

Er deCONZ avhengig av GUI? Jeg har ikke GUI på noen av mine Linux-servere i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Nei, men den fungerer dårlig også..

Da holder jeg meg unna den...

1 minute ago, ZoRaC said:

Er deCONZ avhengig av GUI? Jeg har ikke GUI på noen av mine Linux-servere i dag...

I utgangspunktet ja, men du ser over hvordan du kan komme rundt det hele og starte det headless, og så kan du aksessere via en webside til WebApp.

Men du kan jo bare installere X, og koble til med X-forwarding? Du får tilgang til en del ekstra funksjoner (som f.eks. nettverkskart) dersom du åpner deCONZ GUI direkte og ikke via WebApp. Uansett kommer du sjelden til å bruke både WebApp og deCONZ GUI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Da holder jeg meg unna den...

I utgangspunktet ja, men du ser over hvordan du kan komme rundt det hele og starte det headless, og så kan du aksessere via en webside til WebApp.

Men du kan jo bare installere X, og koble til med X-forwarding? Du får tilgang til en del ekstra funksjoner (som f.eks. nettverkskart) dersom du åpner deCONZ GUI direkte og ikke via WebApp. Uansett kommer du sjelden til å bruke både WebApp og deCONZ GUI.

 

Jeg foretrekker headless, men bare for å konfigurere det mot JowiHue, er det da noe webgrensesnittet ikke vil strekke til for?

 

Har bestilt ConBee nå! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

Jeg foretrekker headless, men bare for å konfigurere det mot JowiHue, er det da noe webgrensesnittet ikke vil strekke til for?

 

Har bestilt ConBee nå! :D 

Nei, du klarer deg utmerket med bare det!

 

(Men det koster veldig lite å installere xinit slik at du kan forwarde x over ssh dersom du skulle ønske.)

 

Jeg har betsilt diverse billige Xiaomi zigbee-saker. Så får vi se. ;)

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DiderikFrom skrev:

(Men det koster veldig lite å installere xinit slik at du kan forwarde x over ssh dersom du skulle ønske.)

 

Har aldri hatt behov for X før, så hadde håpet og slippe å sette det opp nå også. :) 

 

2 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Nei, du klarer deg utmerket med bare det!

Flott! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Andreas skrev:

Dette er jo fantastisk.. har du testet bevegelsesdetektoren fra ikea i jowihue?

Nei, ikke enda. Jeg har ingen. Men bryteren fungerer glimrende, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle fungere...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg også en bekreftelse fra Kjell om at min ConBee og Raspbee er på vei, så snart er jeg også med på test-toget :)

 

Hva skal jeg teste først? USB Sicken eller Raspbeen?

Hvor er den beste "Get startet" beskrivelsen?

(Den burde jo ligge her på forumet ;) )

 

Synd at dette ikke er en Plugin som tar USB-Sticken rett i maskinen som kjører HS uten Raspberry'en...

Men det har vi jo allerede forsøk å få igang uten å lykkes :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fermate skrev:

Hva skal jeg teste først? USB Sicken eller Raspbeen?

Raspbee. Bare hold deg til den.

 

1 time siden, Fermate skrev:

Hvor er den beste "Get startet" beskrivelsen?

Errr... ingen steder, foreløpig. Kommer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.