Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

JowiHue oppdatert: "Global" Zigbee støtte nå en mulighet


Moskus

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
3 minutter siden, DeVille skrev:

Er det slik å forstå at med en RaspBee eller Conbee i RPi-en så kan man legge bort både Hue hub og Trådfri gateway for godt? Også for firmwareoppdateringer?

Firmware-oppdateringer: Kanskje. Resten er riktig. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, DeVille skrev:

Nå er jo dette under HomeSeer-kategorien; er det fremdeles riktig for meg som kjører Domoticz?

Jeg vet ikke om noen har skrevet deCONZ-integrasjon for Domoticz, men det burde jo være langt fra umulig. :)

 

12 timer siden, DeVille skrev:

Og kan jeg i så fall bruke samme RPi som jeg kjører Domoticz på, eller bør jeg bruke en egen RPi til dette?

Det er jeg ikke rett person til å svare på, det er sikkert mulig. deCONZ kan visstnok være litt grinete å ha med å gjøre om web-porter, men når det er fikset burde det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 10/7/2017 den 13.28, Moskus skrev:

tradfri.png

 

 

Den nederste har "On/Off", "Dim up", "Dim down", "Next" og "Previous". :) 

Har du gjort noe lurium for å få den til å spille på lag utover at den er kommet inn i HS3 etter scanning av bridge?
Forsøkte å sette opp et event nå med trigger set to "Next - Holding", men ingen verdens ting skjer. Faktisk ser jeg ikke noe som helst i loggen som indikerer at noe har skjedd! (Men lysene responderer som bare det sånn ellers, altså dimmer opp/ned, endrer fargetemp og slår av/på.)
Aktiverte debug-logging i JowiHue, men ingen ting fra fjernkontrollen kommer opp.

Er uansett kommet  et veldig godt stykke på vei bare med at Deconz lar meg bruke denne fjernkontrollen til å styre Hue-pærer, men det er ei lita frøken som nok ville blitt veldig fornøyd om hun kunne  bytte farge på lampene sine med fjernkontroll, og enn så lenge er det vel ikke noe colorpicker tilgjengelig for HSTouch.



EDIT: Etter  at jeg holdt inne Next ganske lenge begynte den plutselig å oppdatere status på devicen i HS3. Merkelig... Noe "Next - Holding" ser jeg derimot lite til, men kan vel få til et greit opplegg med next/previous og countere :)

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har så langt fått på plass Z-Wave og 433 MHz via HomeSeer, og lurer no på å komme i gang også med ZigBee. 

 

Lurer då på om enklaste (og beste?) måten er ein ConBee USB-stick rett i HS-maskina og bruke JoviHue-plugin, eller er TrådfriSeer-plugin ein like bra tilnærming? Eventuelt andre alternativ= Blir nok primært til lysstyring av enkeltlyspærer, men registrerer jo at f.eks Elko ser ut til å satse på ZigBee der utvalget av f.eks dimmere som faktisk ser ut som dimmere er nokså bra, så det kan jo tenkast at det blir ein eller fleire av dei i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bjornepappa skrev:

Lurer då på om enklaste (og beste?) måten er ein ConBee USB-stick rett i HS-maskina og bruke JoviHue-plugin, eller er TrådfriSeer-plugin ein like bra tilnærming?

Du skal ha deCONZ med ConBee, uten tvil.

 

TrådfriSeer er kun et nødvendig onde hvis du ikke har andre alternativer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Moskus skrev:

Du skal ha deCONZ med ConBee, uten tvil.

 

TrådfriSeer er kun et nødvendig onde hvis du ikke har andre alternativer.

Er rimeleg blank på ZigBee mot HS. eCONZ er software - kan dette køyrast på HS-maskina (Win7) eller må det køyrast på ein RPi med kommunikasjon mot HS via plugin? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, bjornepappa said:

Er rimeleg blank på ZigBee mot HS. eCONZ er software - kan dette køyrast på HS-maskina (Win7) eller må det køyrast på ein RPi med kommunikasjon mot HS via plugin? Eller...?

Kjører fint på Windows 10 med HS på samme maskin ihvertfall. Må bare bytte port enten på deconz eller på HS hvis du bruker port 80. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Kjører fint på Windows 10 med HS på samme maskin ihvertfall. Må bare bytte port enten på deconz eller på HS hvis du bruker port 80. 

Men om både deCONZ og ConBEE-dongle er på samme maskin, er det da behov for at deCONZ treng kontakt med nettverk (og dermed port 80)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GeneralVirus said:

deCONZ configureres via webui. Men ikke verre ett at enten HS eller deCONZ legges til port 81.

 

Strengt tatt er vel deCONZ en desktop applikasjon, Phoscon heter det "nye" webgui som de fleste bruker. Det aller meste kan gjøres via Phoscon men ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Neophyte said:

 

Strengt tatt er vel deCONZ en desktop applikasjon, Phoscon heter det "nye" webgui som de fleste bruker. Det aller meste kan gjøres via Phoscon men ikke alt.

 

Fins det en måte å legge til pærer, grupper o.l i desktop applikasjonen? Samt deaktivere Phoscon? Ganske ny i deconz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan hvertfall legge til pærer, usikker på grupper. Det er ikke veldig intuitivt å gjøre ting i, Phoscon er mye lettere.

 

Det går sikkert ann å deaktivere Phoscon, men det bruker bare REST API-et for å gjøre endringer. Det kan du ikke deaktivere, så ser ikke helt hva man skal oppnå ved å fjerne Phoscon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.