Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Ikkeno

Spørsmål

Hei

 

Har lyst til å starte litt smått med smarthus.

Målet mitt i første omgang er enkel styring av lys og varme.

Har sett for meg å begynne med raspberry pi og home assistant. Kan man kombinere z-wave og  zigbee der? Har forstått det slik at man kan bruke ikea trådfri sammen med zigbee.

Har dere forslag til usb-stick? Fant en som kombinerte z-wave og zigbee, men finner ikke europeisk utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

UZB1 for Z-wave og Conbee for Zigbee. Jeg kjenner ikke til Zigbee-støtten i HomeAssistant, men det står noe her: https://home-assistant.io/components/zigbee/

 

3 timer siden, Ikkeno skrev:

Har forstått det slik at man kan bruke ikea trådfri sammen med zigbee.

Ja, i utgangspunktet kan man det, men man må ha oppdaterte Trådfri-pærer, så man må nok muligens kjøpe hub'en også. Men det er jo ikke rare investeringen... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fibaro sin plugg er veldig kjekk om du ikke trenger dimming. Den er utrolig liten og nett. Trenger du dimming er det Nexa sin dimmbare som er i tilsvarende størrelse, men den har ikke energimåling. Da må du evt over på Aeotec sin Smart Dimmer 6. Fordelen med Nexa sin er at "alle" har den i butikk. Kjøpte senest en i går på Jula...

 

Temperatursensor er det jo drøssevis av valg, spesielt om du kjører Home Assistant. Jeg har en del Aeotec Smart Sensor 6, og de funker fint. Finnes dog rimeligere varianter om du bare skal måle temp/fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.