Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisert rullgardin


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har erfaring med å automatisere rullgardiner? Har sett litt på Somfy RTS osv, men jeg har ingen erfaring med dette.
Usikker på hva som fungerer og ikke.

Jeg bruker somfy rts via rfxcom gateway. Det fungerer smertefritt, men synes at motorene på de innvendige enhetene bråker en del. Må bytte batterier etter 7-8 måneder men da går gardinene minimum en gang opp og ned per dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 2.10.2017 den 15.34, Moskus skrev:

Bruker Somfy RTS for solskjerming og Rollertrol for Ikea rullegardiner. :) 

Begge deler kan styres med en RFXtrx433E (Rollertrol finnes riktignok i to varianter: Med og uten 433MHz mottaker).

Fruen hadde Markisemannen på befaring i dag, og anbefalte Somfy RTS som styring for utvendig solskjerming.

 

Er det bare å kjøpe en RFXtrx433E og koble den til Homeseer og installere RFXCOM plugin, for å kunne styre dette via Homeseer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Frankis78 said:

Fruen hadde Markisemannen på befaring i dag, og anbefalte Somfy RTS som styring for utvendig solskjerming.

 

Er det bare å kjøpe en RFXtrx433E og koble den til Homeseer og installere RFXCOM plugin, for å kunne styre dette via Homeseer?

Jepps

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
41 minutter siden, PerH skrev:

Hvor mye kontroll har man på disse med 433? De gir vel ikke tilbakemelding om tilstand, så hvordan kontrollerer man mellomnivåer? Tid som motoren går?

Regner med Somfy kontrolleren tar seg av det. 433Mhz signalet fungerer nok bare som en slags fjernkontroll for å registrere "opp" eller "ned".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dette oppsettet for å kontrollere våre solskjermer og det har fungert helt feilfritt i snart 2 år (dvs regler i HS3 styrer opp/ ned/ stopp for solskjermer). Jeg har ikke opplevd at tilstand har blitt feil (signaler har blitt mistet), men det henger nok sammen med at jeg har tilstrekkelig bra signalstyrke og at det ikke er andre sendere (eller støy) i området som ødelegger for meg (det sagt så er det nok av trådløse sendere i "nabolaget").

 

Det er helt genialt at skjermene går opp/ ned ift soloppgang og solnedgang og tid på dagen, det er genialt at noen solskjermer bare går ned 80% og stopper på samme sted hver gang, det er betryggende at solskjermene går opp om været blir dårlig etc. Den eneste gangen jeg trodde det ikke virket var når det var sol på morgenen og skjermene ikke gikk ned fordi det var meldt kraftig vind 2t senere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, borg1n skrev:

Den eneste gangen jeg trodde det ikke virket var når det var sol på morgenen og skjermene ikke gikk ned fordi det var meldt kraftig vind 2t senere. 

Sjekker du vinden i fremtiden? Hvorfor ikke bare øyeblikket? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Sjekker du vinden i fremtiden? Hvorfor ikke bare øyeblikket? :) 

 

Jeg velger å ha et snev av hysterisis for å hindre at skjermene går opp og ned "hele tiden". Jeg skjekker sol og vind neste 3t hver gang jeg tar ned en skjerm og har umiddelbar trigger på vind >10ms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.