Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Maks effekt for dimmere


Helgemor

Spørsmål

Jeg skal bytte ut en del «gode gamle» (egentlig så godt som nye) trafoer som styrer LED-striper.

Dette er store, klumpete saker på rundt 3x5x15 cm.
En Fibaro Dimmer 2 (og Qubino og de andre som ser nesten like ut) har max belastning på 200W eller der omkring, dvs. like mye som de gode gamle.

Det jeg lurer på er: Kan de gamle trafoene erstattes av sånne små Fibarodimmere?

Eller er det noe jeg ikke har skjønt, sånn at ting vil gå i lufta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

En trafo og en dimmer er to forskjellige ting.

En trafo omformer(transformerer) spenningen fra strømmen i veggen (240 volt) om til lavere spenning som mange pærer/led er mer fortrolige med(ofte 12volt), mens en dimmer klipper og kutter litt på sinus-bølgen osv osv(kompliserte greier), kort sagt: En helt annen type operasjon.

Du blir nok nødt til å ha først en fibaro dimmer som har ledning videre til en trafo med videre ledning til led-stripene. Når du bytter ut trafoene dine, må du passe på at det er spesifisert at trafoen er dimbar! I tillegg må vel led-pærene selv være spesifikt dimbar også...

Om du hadde hoppet over trafoen og koblet led-stripene dine direkte til fibaro-dimmeren, hadde led-stripene blitt fôret med mye sterkere strøm enn de er lagd for, og ledstripene og/eller dimmeren ville tatt kvelden, om ikke en eller annen fail-safe i dimmeren rekker å kicke inn først da... :)

 

(Jeg er ingen elektriker, så gjerne korriger meg om jeg er helt på bærtur, men mener at dette skal være rett) :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.