Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Migrere fra Vera til homeseer


Terje Klungervik

Spørsmål

Hei

 

Bygde nettopp et hus som ble ferdig i juli. I huset så var det med smarthus fra vera. Vera styrer lys, varme, garasjeport, screens osv. Tilsammen 185 zwave moduler.

Er ikke fornøyd med Vera. Den virker treg når jeg trykker forskjellige sceens. Tar en stund fra jeg gir kommandoen om å slå av/på lys før det skjer noe. Funderer på å flytte over til homeseer.

Hvilken homeseer fra Intin trenger jeg? Hvordan migrerer jeg alle modulene fra vera til Homeseer hvis jeg går for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Terje Klungervik skrev:

Tilsammen 185 zwave moduler.

Wow, ikke verst! :)

 

1 time siden, Terje Klungervik skrev:

Hvilken homeseer fra Intin trenger jeg?

Hvis det faktisk er 185 fysiske noder det er snakk om, så vil f.eks. den billigste Zee2 ikke være i nærheten av å takle det. Det er vel også muligens problemet du har med Vera.

 

Da er det f.eks. SEL. Men da kan du også vurdere å kjøpe en liten datamaskin og installere HomeSeer på selv. Det er litt avhengig hva du er mest interessert i.

 

1 time siden, Terje Klungervik skrev:

Hvordan migrerer jeg alle modulene fra vera til Homeseer hvis jeg går for det?

Det er et godt spørsmål... det er ikke uten videre enkelt, og vil nok uansett kreve en del oppsett på nytt.

 

Det er mulig Intin selv har noen gode forslag. Jeg ville faktisk vurdert å sette det opp på nytt, selv om 185 noder er kjedelig og en del arbeid. Alternativt skal det være mulig å overføre "master controller" fra et nettverk til et annet, HomeSeer kan både sende og ta i mot slikt, men jeg er ikke sikker på om Vera kan det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis det er treghet, så tror jeg kanskje jeg ville sjekket hvor det henger. Er ikke sikkert dette er Vera sin skyld. Litt synd å bytte system, med det arbeidet det innebærer, så viser det seg å være noe annet. Jeg kjører Vera med ganske så mange noder. Lys osv. skrus på omtrent instant. Har du mange batteri drevne? Jeg har opplevd at det kan henge ved at en node ikke kommuniserer ordentlig.

Har du sjekket ut alternativ UI? Sykt mye bedre en default.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er vel kun 2 som er batteridrevne. Lås til ytterdør og en frittstående bryter.

Ser til en stadighet at vera ikke får kontakt med en eller annen node. Ene dagen kan det være lyset på et soverom og den andre dagen røykvarsleren på kjellerstua. Flytter på seg hele tiden. Når jeg trykker på f.eks lyset via vera så finner den noden igjen og alt er ok. 

 

Har også hatt problemer med at vera mister internettet. Må da restarte vera for at den kommer seg på nettet igjen. Fungerer 100% på intranettet. Har hatt det sammen nettet siden innflytting i juni, men dette er et problem som har kommet i det siste. 

 

Hadde også et problem med at vera tilbakestilte en scene. Har en scene som følger med bevegelse i yttergangen. Hvis den ikke ser noe bevegelse på 3 døgn så stenger den av hovedkranen. Så vera holdt på å stengte hovedkranen hver 10. minutt. Måtte ta en fabrikkinstilling og legge inn en backup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Scenen til hovedkrana ser slik ut. Hvis bevegelse start nedtelling. Hvis nedtelling =0 steng hovedkrana. 

Det Vera gjorde var at den tilbakestilte når scenen sist kjørte. Slik at scenen trodde det var over 3 døgn den hadde sett bevegelse. Men dette ble løst med tilvakestilling til fabrikkinnstilling og gjennopprette en backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har nå oppdatert firmware på vera plus. Glad at jeg tok en backup før jeg gjorde det. Vera ble helt forferdelig etter oppdateringen. Fikk "out of space" error. "cannot write user data" error, Command failed error. Kom seg ikke på nettet. Men intranett fungerte så vidt. Fikk ikke til å resette til fabrikkinnstillinger da jeg må logge meg inn via nettet for å få tilgang til den funksjonen. Men vera klarte ikke å koble seg til nettet, selv om at den sa selv at den var koblet til. 

Prøvde å resette via hullet på vera. Trodde da at den ville resette seg helt, men den klarte ikke å slette alle devices av en eller annen grunn. Men jeg klarte å legge inn backupen. Men fortsatte med samme problemene som før. Klarte å sende slå på kommando, men ikke slå av. Prøvde igjen å resette via hullet. Samme problemet, men med ekstra problem. Kommer meg nå ikke inn på vera. Den står bare å blinker. Har prøvd å koble meg til den direkte via tp kabel mellom den og pc. Men klarer ikke å koble seg til. 

Får håpe jeg klarer å komme i kontakt med firmaet som solgte og installerte smarthuset for meg imorgen.

TL:DR: Hvis en har et stort smarthus system med over 150 devices. Gå for noe annet enn vera. Skal en kun styre 3 lys og 5 panelovner. Gå for vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.