Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvordan overstyrer man automatikk?


eivtress

Spørsmål

Jeg vil tro at dette er et spørsmål som er aktuelt innen alle former for automatisering og plattformer.

I mitt tilfelle som domoticzbruker sliter jeg med å finne en løsning på hvordan man f. eks kan slå av et lys, selv om et event kjører og insisterer på å skru det på.

Jeg lager gjerne regler som

IF klokka er mer enn 08:00 og mindre enn 16:00 og lys stue er av og det er bevegelse i stue

THEN skru på lys stue

ELSE IF Ingen bevegelse og lys stue er på

THEN skru av lys stue

 

Hvis jeg da vil skru av lyset i dette tidsrommet slås det bare på igjen umiddelbart, naturlig nok.

Jeg har løst det i noen rom ved å bruke assosiering, men det er jo ikke alle rom det er optimalt med det.

 

Finnes det en måte i f.eks. blockly og si "IF manuell bryter aktiveres"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Uavhengig av styresystem er en 0-A-1 bryter veien å gå. Det kan være en fysisk 3-posisjons bryter eller en variabel i styresystemet. A betyr selvfølgelig automatisk, dvs at du overlater styringen til logikksystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, eivtress skrev:

Jeg vil tro at dette er et spørsmål som er aktuelt innen alle former for automatisering og plattformer.

I mitt tilfelle som domoticzbruker sliter jeg med å finne en løsning på hvordan man f. eks kan slå av et lys, selv om et event kjører og insisterer på å skru det på.

Jeg lager gjerne regler som

IF klokka er mer enn 08:00 og mindre enn 16:00 og lys stue er av og det er bevegelse i stue

THEN skru på lys stue

ELSE IF Ingen bevegelse og lys stue er på

THEN skru av lys stue

 

Hvis jeg da vil skru av lyset i dette tidsrommet slås det bare på igjen umiddelbart, naturlig nok.

Jeg har løst det i noen rom ved å bruke assosiering, men det er jo ikke alle rom det er optimalt med det.

 

Finnes det en måte i f.eks. blockly og si "IF manuell bryter aktiveres"?

 

Du kan lage en "dummy" switch i settings/hardware. og benytte denne som en velger for Auto eller Av. Da legger du bare denne inn i kriteriene i blockly. Dersom dummy bryteren er på OG det er bevegelse osv - slå på lys. Else if ingen bevegelse stue OR dummy switch av - skru av lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
47 minutter siden, Sqwerty skrev:

Du kan lage en "dummy" switch i settings/hardware. og benytte denne som en velger for Auto eller Av. Da legger du bare denne inn i kriteriene i blockly. Dersom dummy bryteren er på OG det er bevegelse osv - slå på lys. Else if ingen bevegelse stue OR dummy switch av - skru av lys.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt. Hvordan skal jeg få dummy switch til å gå i av ved at jeg skrur av lyset manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
32 minutter siden, eivtress skrev:

Jeg skjønner fortsatt ikke helt. Hvordan skal jeg få dummy switch til å gå i av ved at jeg skrur av lyset manuelt?

Du styrer dummy switchen i dette tilfellet, som indirekte vil styre lyset ved å være i AV eller AUTO (på ved bevegelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Sqwerty skrev:

Du styrer dummy switchen i dette tilfellet, som indirekte vil styre lyset ved å være i AV eller AUTO (på ved bevegelse)

Men hva er det som styrer dummy switchen? Hva er det som får den til å være i AV eller AUTO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, eivtress skrev:

Men hva er det som styrer dummy switchen? Hva er det som får den til å være i AV eller AUTO?

 

Selv har jeg en dummy switch jeg kaller "autolys" på alle lys scenene mine og den fungerer slik:
 

IF klokka er mer enn 08:00 og mindre enn 16:00 og lys stue er av og det er bevegelse i stue

AND IF autolys er PÅ

THEN skru på lys stue

ELSE IF Ingen bevegelse og lys stue er på

THEN skru av lys stue

 

F.eks på en av Fibaro dimmerene mine har jeg aktivert parameter 41 slik at S2 fungerer som en scenebryter. Dobbelklikker jeg på S2 toggler jeg om autolys skal være av eller på i det rommet bryteren er.

 

Etter klokken 00:00 resetter autolys seg til PÅ igjen så den er klar for en ny dag med automatisering ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker to systemer, både virtuelle devicer ("dummy switch") som overstyrer automatikken, men en annen måte å overstyre lyset (f.eks. i stua) på er å dimme det.

 

Regelen som vist over er et ypperlig eksempel på det:

Sitat

IF klokka er mer enn 08:00 og mindre enn 16:00 og lys stue er av og det er bevegelse i stue

THEN skru på lys stue

ELSE IF Ingen bevegelse og lys stue er på

THEN skru av lys stue

Denne regelen vil ikke trigges hvis lyset IKKE er "av" eller "på" (altså er "dim").

 

Dette er imidlertid ikke måten å bruke hvis du setter aktive dim-nivåer (f.eks. i gangen om natten).

 

 

Jeg bruker virtuell overstyring på ting som:

  • Automatisk lys i utvalgte rom (som f.eks. stue og kjøkken)
  • Automatisk låsing av dører (kan overstyres på dager vi løper mye inn og ut)
  • Alarm ved hylende barn
  • Vekkerklokker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg styrer akkurat dette med lys ved å skru det på et vist kl slett og av et annet, ikke slå det på i mellom.

if time = 07:00 turn on light

else if time = 08:00 turn off light.

 

Da vil jo lyset slå seg av om man smår det av etter 07

 

ellers funker jo dummy som noen skriver

if time = 07:00-08:00 and dummy = on turn light on

 

så:

if veggbryter = on set dummy = off, set light = off, set veggbryter = off

else if time = 06:59 set dummy = on

 

Raskt skrevet, forbehold om feil ;)

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 timer siden, iblis skrev:

F.eks på en av Fibaro dimmerene mine har jeg aktivert parameter 41 slik at S2 fungerer som en scenebryter. Dobbelklikker jeg på S2 toggler jeg om autolys skal være av eller på i det rommet bryteren er.

Det var lurt. Jeg har flere qubino-dimmere, de har to inputer men jeg finner ingen parametere hvor jeg kan konfigurere hva de styrer. I manualen ser det ut som at man kun kan bruke assosiering basert på input fra I2. Hvordan kan jeg assosiere en virtual switch til denne inputen da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis jeg ikke husker feil så fungerer I2 på en Qubino dimmer som en "binary sensor switch" med status NO (normally open) eller NC (normally closed). Så alt du trenger er å lage en regel alà dette:

 

IF Qubino I2 changes to CLOSED,

THEN toggle AUTOLYS

 

Dette innebærer at I2 på Qubinoen er konfigurert som NO med en impulsfjær bak bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, iblis skrev:

Hvis jeg ikke husker feil så fungerer I2 på en Qubino dimmer som en "binary sensor switch" med status NO (normally open) eller NC (normally closed). Så alt du trenger er å lage en regel alà dette:

 

IF Qubino I2 changes to CLOSED,

THEN toggle AUTOLYS

 

Dette innebærer at I2 på Qubinoen er konfigurert som NO med en impulsfjær bak bryteren.

Selvfølgelig! Jeg glemte helt at hver av inngangene har sin egen device. ? Verre var det ikke.

Endret av eivtress
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.