Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rfxcom og temp sensor fra Claes


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har så vidt begynt å automatisere mitt gamle hus. I første omgang er det varmestyring som er fokus. Har 4 stk multireg termostater og et lass fibaro wallplugs ment å styre panelovner med(har ti panelovner :) ) . Har nå fått basisen opp. Foreløpig kjører jeg Domoticz på en dedikert windows 10 maskin (Intel NUC6i3 med 16gb ram og windows 10) med Aeontech gen 5 z-wave pinne. Har nå fått til enkel tidskontrollert justering av multireg enhetene via "dzVents scripting(urk) så da har tiden kommet til å kunne styre panelovnene.  

 

Kjøpte en Rfxcom433e hos Kjell og to stykk 36-4441 hos Claes da jeg har forstått det slik at for temperaturavlesning er 433 enheter fortsatt ok. Z-wave sensorene koster jo alle over 500,- og det hadde blitt en litt kjedelig start kost å slenge det inn i alle sov og oppholdsrom for å "komme igang". 

 

Uansett, satte i batteri på den første 36-4441 enheten, satte på "channel 2" og vips fikk jeg tre "unknown" enheter opp i Domoticz. Er det riktig, virker som om det er to temperaturenheter og en fuktsensor. Antar at Det er en temp sensor i enheten, en åpenbart i kabelen som følger med (og har en sensor ende), og så er fuktsensoren enten i enden av kabelen eller inne i enheten. :

Slik ser det ut i Domoticz etter at jeg har lagt de til:
58	RFXCom433e	3D03	3	StueClaesHumidity	Temp + Humidity	Alecto WS1700	5.4 C, 11 %
60	RFXCom433e	6802	2	StueClaesTempSensor	Temp + Humidity	Rubicson/IW008T/TX95	20.9 C, 47 %
59	RFXCom433e	5101	1	StueClaesTempSensor	Temp + Humidity	Rubicson/IW008T/TX95	21.5 C, 50 %

Men, hva er greia med enhet nummer to, når jeg setter i batterier på den får jeg bare opp en enhet, har prøvd både channel 2 og channel 3(channel1 gir meg ikke noe)

62	RFXCom433e	6102	2	Unknown	Temp + Humidity	Rubicson/IW008T/TX95	20.1 C, 41 %	6	100	Add DeviceRename Device Log

Kan det være at f.eks sensor kabelen ikke virker ?

 

Og ikke minst, tips til gode og rimelige sensorer jeg kan kjøpe inn? Disse to ble kjøpt fordi det var de som var tilgjengelig på Claes på Brynsenteret en sen kveld og jeg så de stod listet opp som "fungerende" i en tråd her på forumet :) . Blir ikke helt klok på om jeg kan bruke tellstick enhetene med rfxcom. De er det jo mye av hos claes, og jeg orker ikke vente på lange ebay ordre fra hong kong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den tråden som kilde så den har vel det jeg trenger egentlig.

 

Jeg brukte ikke RFXmngr (lastet det ned, men den gir meg null verdi). Når jeg kjører programmet og trykker connect får jeg to radio buttons som begge er enablet. Den ene for kobling via ip adresse den andre via usb. I usb dropdown vises ikke noe, enda den vitterlig automatisk ble installert (som "COM4"). Må jeg vitterlig åpne porter i brannmur bare fordi det lokale programmet skal snakke med lokal maskin? Det gidder jeg ikke. 

 

Men tilbake til spørsmålet mitt, noen som vet hvordan disse temperatur sensorene skal se ut? Dvs hvor mange "devices" dukker opp for hver fysiske enhet? Enten har jeg plukket med meg naboen(e) sine enheter når jeg enablet dette eller så er boks nummer to delvis defekt. hadde vært greit å vite før jeg gjør noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått kontakt med den du linker til der.

 

De fra Clasohlson som jeg bruker er disse:

http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

 

De får adresse etter hva man stiller inn selv, hus og romkode. Så kaller man den 01 som huskode og 01 som romkode så kommer den opp i Domoticz som 0101.

Den bytter ikke adresse når man bytter batteri, som noen andre 433mhz enheter gjør.

 

Noen mener disse har dårlig rekkevidde, men jeg har også en montert ute i badestampen som stadig sender signaler inn, mulig jeg har hatt flax med mine enheter.

(Jeg har montert større antenne på rfxcom`en min).

I domoticz kommer disse opp som 1 enhet med temp og fuktighet.

 

59d6031d5e889_Skjermbilde2017-10-05kl_12_01_40.png.4d8f74bb7b7a768318224e0f76664e70.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da sjekker jeg ut den Oregon pakken. Har behov for minst 8-9 temperatur sensorer så jeg får begynne å handle litt. De to 36-4441 jeg kjøpte var bare en test, men nå ser de ut til å fungere fint. 

 

Kan nå også svare på mitt eget spørsmål. Grunnen til at jeg fikk opp to Rubicson/IW008T/TX95 sensorer for den første enheten må ha vært at jeg skiftet kanal på den rett etter at jeg plugget i batteriet. Da rakk Domoticz å liste opp begge. Etter hvert la jeg merke til at en av sensorene ble kontinuerlig oppdatert, mens den andre hadde "last updated" som ikke endret seg. Enhet nummer to dukket først opp bare med Rubicson sensoren, og grunnen til det er at temperatur sensoren blir oppdatert veldig ofte mens humidity sensoren "Alecto WS1700" ser ut til å send oppdateringer langt sjeldnere. Etter en stund dukket nemlig den opp også for enhet to :)

 

Et spørsmål. Er det noen mulighet for å "dra ned" oppdateringshastigheten fra slike 433Hhz sensorer? Den "Rubicson/IW008T/TX95" sensoren som sitter her sender jo oppdateringer kanskje hvert 30 sekund. Det er jo helt unødvendig og kan umulig være heldig for batterilevetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hilmar skrev:

Jeg har et par slike Dreuf, ulempen er at de spiker noe voldsomt hos meg. I går gikk alarmen om at det var 55 grader i kjøleskapet. emoji5.png

 

Praktisk med Sous-vide i hele kjøleskapet da ;)

 

Jeg har ikke peak-problemet, men har som sagt montert en lengre antenne på rfxcom`en min.

I båten bruker jeg original-antennen og der mener jeg å huske å ha sett noen spinnville peaks.. 

Kanskje ett antennebytte kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2017 den 11.41, pcarlsen skrev:

Jeg brukte ikke RFXmngr (lastet det ned, men den gir meg null verdi). Når jeg kjører programmet og trykker connect får jeg to radio buttons som begge er enablet. Den ene for kobling via ip adresse den andre via usb. I usb dropdown vises ikke noe, enda den vitterlig automatisk ble installert (som "COM4"). Må jeg vitterlig åpne porter i brannmur bare fordi det lokale programmet skal snakke med lokal maskin? Det gidder jeg ikke. 

Tipper Domoticz bruker den? Jeg må disable RFXCOM plug-in i HS3 for å få koblet til med RFXmngr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, pcarlsen skrev:

Et spørsmål. Er det noen mulighet for å "dra ned" oppdateringshastigheten fra slike 433Hhz sensorer? Den "Rubicson/IW008T/TX95" sensoren som sitter her sender jo oppdateringer kanskje hvert 30 sekund. Det er jo helt unødvendig og kan umulig være heldig for batterilevetiden?

 

Nå kjenner jeg ikke den sensoren, men bruker og har brukt mange 433MHz sensorer. Ingen av dem er konfigurerbare med annet en adresse.

Likevel er de fleste ganske gjerrig på batteri. Et større problem med hyppig oppdatering er at om du har mange så begynner de å jamme hverandre. Noen har også en veldig lang preamble (innledning av melding) og det blir veldig fort et problem. Men slikt finner du ikke ut av på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen Viking temp og temp/fukt. De som står ute og i garasjen får jeg ofte problemer med i HS3. Rekkevidden burde ikke ha noe å si målt i meter, ganske nær.

Kan godt hende det er lokalt problem hos meg men hvis dette er et generelt 433mhz problem ville jeg satt det høyere opp i prioritert enn varighet på batteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd litt forskjellige og de sensorene fra Clas virket veldig dårlig her hos meg med RFXCOM og Homeseer. De som har best range og som alltid fungerer som de skal er disse fra Dustinhome (Telldus).

 

https://www.dustinhome.no/product/5010811902/thermohygro-sensor

 

Jeg har 10 stykker av disse som alltid fungerer som de skal, selv to av dem som står ute i garasjen og garasjeboden. Jeg bruker "FineOffset/Viking" protokollen.

 

 

Endret av TomB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PerH said:

Bruker disse jeg også, men er det ikke bare 8 kanaler da? Hvordan får du brukt 10? :)

 

 

Godt poeng, jeg har bare 8 i bruk nå, men har 2 til i bestilling :) Det er mulig jeg ikke får brukt de ja. Lenge siden jeg satte dem opp, helt glemt ut at det er dip-switcher på dem ...

 

Uansett, de funker bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/16/2017 den 14.28, TomB skrev:

Jeg har prøvd litt forskjellige og de sensorene fra Clas virket veldig dårlig her hos meg med RFXCOM og Homeseer. De som har best range og som alltid fungerer som de skal er disse fra Dustinhome (Telldus).

 

https://www.dustinhome.no/product/5010811902/thermohygro-sensor

 

Jeg har 10 stykker av disse som alltid fungerer som de skal, selv to av dem som står ute i garasjen og garasjeboden. Jeg bruker "FineOffset/Viking" protokollen.

Takk for tipset, skal prøve meg meg noen(maks 8 hehe) av disse :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av den Telldus therm/hygro-sensoren og 6-7 stk Oregon. Jeg har flyttet rundt på Telldusen-sensoren på de eksakte plassene som Oregon-sensorene er plassert. Konklusjonen er at den viser veldig lik temperatur (typisk avvik på 0,2 grader lavere), litt lavere fuktighet (2-5 prosentpoeng) og RSSI går i ørliten favør av Telldus. Typisk 1 rssi høyere på de stedene jeg har forsøkt.

 

Blir nok flere av disse med tanke på at prisen vel er under halvparten av Oregon.

 

Batteriforbruk har jeg ikke fått testet ennå...

 

Edit: Da ble det 7stk til fra Eldirekte [emoji106]

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.