Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer til to-pols spotter på bad


petersv

Anbefalte innlegg

Hva er den beste og rimeligste løsningen dersom jeg har delvis Hue/ zigbee system og ønsker smart trådløs styring av samtlige lyssystemer i huset? 

 

Har idag 15 lyssoner(namron vanlig led dimmer) Ulike steder har jeg elko ramme med 5 dimmere, 3 dimmere, 2 dimmere osv. Mange av disse dimmerne vil jeg ha trådløse mot HUE/ zigbee. Alt er rs og jeg vil over på sort Elko pluss så det må passe i eksisterende opplegg.

 

Vil det være mest hensiktsmessig og økonomisk å kjøpe zigbee dimmerpiller og erstatte namron dimmerne med vanlig sort elko pluss 1 pol bryter og montere impulsfjær? Har sett at det finnes andre kontroller/brytere men disse er fort mye dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Henter opp denne tråden igjen jeg. Hvis man vil koble en Fibaro Dimmer 2 på 2-polet bryter, er det noen som kan gi meg riktig koblingsskjema på det? Eller må jeg bytte bryteren? Bryteren kommer alltid til å stå på, det er bare for å kunne slå av/på lys med smarthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 13/06/2022 at 07:25, Logical said:

Henter opp denne tråden igjen jeg. Hvis man vil koble en Fibaro Dimmer 2 på 2-polet bryter, er det noen som kan gi meg riktig koblingsskjema på det? Eller må jeg bytte bryteren? Bryteren kommer alltid til å stå på, det er bare for å kunne slå av/på lys med smarthuset.

Hvis det er vanlig single to-polet bryter kobles den foran Fibaroen på N og L (ev. L1 Lx hvis du har IT-nett), men hvis du snakker om to-polt bryter + 1 som denne tråden diskuterer er det som skjema litt lengre bak i tråden. Siste er ikke sikkert elektrikeren er klar over, så da kan det være lurt å vise han skjemaet. Ellers bør kanskje en Admin rydde denne tråden kraftig, og slette 90% av trådene som enten er off-topic eller har feilinformasjon fra før løsningen ble nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.