Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer til to-pols spotter på bad


petersv

Anbefalte innlegg

10 timer siden, petersv skrev:

Da har jeg fått bekreftet at Elko sine 2+1 pols brytere ikke er slike, men som vedlegget her. Det er mao. ikke mulig å bruke disse. Skjema er mao. feil på den påveggs-bryteren

Det er rart siden det var Elko sine sider jeg hentet den fra.... ? 

 

56 minutter siden, petersv skrev:

Da vil lyset alltid stå på? Skjønner ikke om du mener at det er mulig, eller umulig å bruke den  :) 

Han sier du ikke trenger å koble mellom Sx og S1, men kan bruke L istedenfor, og da burde det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du mener at L og Sx er kortsluttet? Hm.. Lurer på hvorfor det da er to terminaler på Fibaroen? Men det er jo supert om det er tilfellet, da blir det jo enda enklere å koble også.

 

Ca noe som vedlegget. Skal hør med elektriker om det er mulig.

fibaro_dimmer2_2p_1p_bryter.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følger denne tråden intenst! Vaskerommet mitt står uten bryter på veggen frem til dette problemet er løst!

 

Støtte på dette problemet kvelden før du opprettet denne tråden, så snakk om timing! :D 

 

13 hours ago, petersv said:

Da har jeg fått bekreftet at Elko sine 2+1 pols brytere ikke er slike, men som vedlegget her. Det er mao. ikke mulig å bruke disse. Skjema er mao. feil på den påveggs-bryteren. 

 

Eneste alternativ er Simon bryter, men den passer ikke Elko-rammer, så da utgår den også... https://www.elektroimportoren.no/simon-bryter-inf-16-2-1-skru-hvit/1406403/Product.html

Så dere som sier dere har en slik løsning, jeg er veldig nysgjerrige på hvilke brytere dere har, og isåfall hvordan det er koblet.

 

Så synd! jeg trodde kanskje at ELKO hadde kommet med en ny og oppdatert 2+1 bryter, ettersom datasheet på elko sine sider viser det koblingsskjemaet som vi ønsker. Men det er jo kjipt hvis det er feil...

 

Hvis vi ikke finner en annen løsning på problemet, ser jeg ingen annen vei enn å utfore veggboksen fra veggen, og sette opp en egen 2-polsbryter og en egen impulsbryter over dette... ikke ønskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan teste det når jeg kommer hjem, om ikke noen andre har gjort det først.

 

Uansett, støter man på et gråsoneproblem da:

Hvis 2-pols bryteren er av, og impulsbryteren trykkes på, opphører jo i teorien 2-polsbruddet, siden L føres inn i dimmeren...

Det er jo impuls på bryteren så koblingen brytes jo straks igjen, så det er kanskje ikke noe problem sånt rent praktisk da, men hvordan det står seg mtp reguleringer, vet jeg ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Squirrel skrev:

Hvis 2-pols bryteren er av, og impulsbryteren trykkes på, opphører jo i teorien 2-polsbruddet, siden L føres inn i dimmeren...

Hvis 2-pols bryteren er av og den blir trykket på, så opphører også teorien om 2-pols brudd.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2017 at 10:10, Automatikk said:

Du har vel en driver foran spotten..? Som sagt, det er litt i grå-land om man virkelig trenger servicebryter med dagens standard, men elkontrollen har jo noe å huke av på skjemaet sitt om de ikke finner servicebryter... 1f604.png

 

Er lyskilden forsynt fra en SELV-krets trengs ikke 2-polet brudd. Har selv dette på badet og kun en Fibaro dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet og målt.

L og Sx er internt koblet sammen på Dimmer 2, dvs du kan ta L fra bryteren og kjøre rett inn på S1/S2 og det vil fungere på akkurat samme måte som om du hadde brukt Sx mot S1/S2.

Du burde derfor fint kunne bruke en 2+1 bryter, som mange allerede gjør idag.

 

Akkurat slik du har tegnet det testet jeg.

5 timer siden, petersv skrev:

Ok, så du mener at L og Sx er kortsluttet? Hm.. Lurer på hvorfor det da er to terminaler på Fibaroen? Men det er jo supert om det er tilfellet, da blir det jo enda enklere å koble også.

 

Ca noe som vedlegget. Skal hør med elektriker om det er mulig.

fibaro_dimmer2_2p_1p_bryter.png

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt.... Jeg antar at begge 2+1 bryterne på veggbryteren må slås på permanent og at lys av/ på styres kun av Fibaroen. Dvs. dere har ikke manuell impulsbryter for å slå av/ på/ dimme med dette oppsettet, dersom en av "vippene" på veggbryteren slås av så slår dere av både lys og Fibaro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den ene vippen slår av/på begge fasene, så til vanlig står den PÅ (for å gi strøm til fibaroen), den andre vippen er fjærbelastet og fungerer da som er impulsbryter, et trykk slår lyset på og et nytt trykk slår det av igjen. Hold den inne for å dimme

Endret av Actibus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 10.11.2017 den 16.14, Actibus skrev:

Da har jeg testet og målt.

L og Sx er internt koblet sammen på Dimmer 2, dvs du kan ta L fra bryteren og kjøre rett inn på S1/S2 og det vil fungere på akkurat samme måte som om du hadde brukt Sx mot S1/S2.

Du burde derfor fint kunne bruke en 2+1 bryter, som mange allerede gjør idag.

 

Akkurat slik du har tegnet det testet jeg.

 

Hmm. Artig at jeg kom over denne tråden nå, siden jeg akkurat har vært og handlet 2+1-bryter, og tenkte å styre denne med en Fibaro Switch2. Håpløst opplegg hvis man skal ha "ekte" to-pols-brytning. Har lyst til å gjøre dette skikkelig, og da må jeg være 100% sikker på at koblingen er innafor. Ønsker ikke å kødde det til. 

 

Tilsvarende dette bør vel også funke på en Switch2 med impulsbryter på 1-polern?

På 10.11.2017 den 10.51, petersv skrev:

Ok, så du mener at L og Sx er kortsluttet? Hm.. Lurer på hvorfor det da er to terminaler på Fibaroen? Men det er jo supert om det er tilfellet, da blir det jo enda enklere å koble også.

 

Ca noe som vedlegget. Skal hør med elektriker om det er mulig.

fibaro_dimmer2_2p_1p_bryter.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/10/2017 den 19.47, baronKanon skrev:

Hmm. Artig at jeg kom over denne tråden nå, siden jeg akkurat har vært og handlet 2+1-bryter, og tenkte å styre denne med en Fibaro Switch2. Håpløst opplegg hvis man skal ha "ekte" to-pols-brytning. Har lyst til å gjøre dette skikkelig, og da må jeg være 100% sikker på at koblingen er innafor. Ønsker ikke å kødde det til. 

 

Tilsvarende dette bør vel også funke på en Switch2 med impulsbryter på 1-polern?

 

Svarer meg selv her. Det blir jo 2-polet bryting når man har begge nede, så da er man jo innafor. Ellers ligger jo ofte slike brytere inne ca. alltid (spesielt på utelys). 

 

 

Så da er det vel innafor med en løsning skissert over, men at jeg legger over en lask mellom L og L på min Switch 2, siden disse ikke har forbindelse (har ringet ut med multimeter).

 

red: det er kontakt mellom L og L på Switch 2 etter at jeg fikk kontakt med pinnene til multimeteret, så da blir det slik at 1-polsbryteren i impulsmodus bare trenger å kobles rett mot S1, slik at den da lukker mellom L og S1. Er jeg relativt sikker på. Tror jeg.

?

Endret av baronKanon
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 11/10/2017 at 10:51, petersv said:

Ok, så du mener at L og Sx er kortsluttet? Hm.. Lurer på hvorfor det da er to terminaler på Fibaroen? Men det er jo supert om det er tilfellet, da blir det jo enda enklere å koble også.

 

Ca noe som vedlegget. Skal hør med elektriker om det er mulig.

fibaro_dimmer2_2p_1p_bryter.png

 

Skissert løsning her er et godt utgangspunkt, men gir ikke fullverdig 2-Pol brudd til dimmer og lyskilde. Strengt tatt er det 2-polt brudd til dimmeren (på L og N), men så fort den 1-Polte bryteren/vipperen er skrudd "på" eller holdes inn dersom bruk av impulsfjær, vil den forsyne dimmeren med L. Poenget med 0-bryteren er vel egentlig at når den er av så er det ikke liv i den andre/høyre bryteren heller.

Dersom det faktisk er tilfelle at L og Sx er koblet sammen internt, vil følgende oppkobling gi et riktigere 2-Pol brudd, ved at man forsyner Elko 2+1 bryteren "ovenfra" og ikke under. Dette er tatt fra en eldre tråd her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Installasjon-paa-bad (ikke-hjemmeautomasjons-relatert). Her vil ikke den 1-Polte bryteren få noe strømførende før 2-polt bryter settes på :-)

 

Fibaro Dimmer 2 - Elko 2+1.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, balle3201 skrev:

 

Skissert løsning her er et godt utgangspunkt, men gir ikke fullverdig 2-Pol brudd til dimmer og lyskilde. Strengt tatt er det 2-polt brudd til dimmeren (på L og N), men så fort den 1-Polte bryteren/vipperen er skrudd "på" eller holdes inn dersom bruk av impulsfjær, vil den forsyne dimmeren med L. Poenget med 0-bryteren er vel egentlig at når den er av så er det ikke liv i den andre/høyre bryteren heller.

Dersom det faktisk er tilfelle at L og Sx er koblet sammen internt, vil følgende oppkobling gi et riktigere 2-Pol brudd, ved at man forsyner Elko 2+1 bryteren "ovenfra" og ikke under. Dette er tatt fra en eldre tråd her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Installasjon-paa-bad (ikke-hjemmeautomasjons-relatert). Her vil ikke den 1-Polte bryteren få noe strømførende før 2-polt bryter settes på :-)

 

Fibaro Dimmer 2 - Elko 2+1.png

I tilfelle impulsbryter på S1, så vil vel fortsatt 2-pols BRUDD være tilgjengelig uansett. Er det ikke at muligheten for BRUDD er tilgjengelig, heller enn at alt må legges helt dødt så ofte som mulig? Når det gjelder f.eks. utelys, så står jo disse ofte på hele tiden, så om det er strøm på eller av til enhver tid har jo ikke så fryktelig mye å si (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Er litt forvirret. Jeg har alltid hørt at 2+1 elko bryter med fibaro dimmer 2 ikke er mulig. Er dette fortsatte tilfelle?

Hadde tenkt å bruke til utelys, og vurderer om single Switch 2 er bedre. Noen som har en tegning for å koble opp 2+1 med single switch? :) takker på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
På 10.11.2017 den 10.51, petersv skrev:

Ok, så du mener at L og Sx er kortsluttet? Hm.. Lurer på hvorfor det da er to terminaler på Fibaroen? Men det er jo supert om det er tilfellet, da blir det jo enda enklere å koble også.

 

Ca noe som vedlegget. Skal hør med elektriker om det er mulig.

fibaro_dimmer2_2p_1p_bryter.png

 

Hva ble egentlig konklusjonen her?

 

Planlegger å installere Fibaro Dimmer 2 på to bad der det i dag er en 2pol bryter som kun slår av/på lys. Er løsningen da som beskrevet over (den siste som ble presentert)? Mao. bytte til en Nemko 1pol + 2pol (http://bit.ly/2Dy6mSb) og få elektriker til å koble som over. Dette for å sikre at alt er innenfor "reglementet". Er ikke veldig dreven på dette området, men i og med at S2 på dimmeren ikke er i bruk, er det da slik at man ikke får muligheten til å styre noe i HS pr. denne? I stedet blir det slik at 2pol bryter alltid står på og 1pol bryter kan brukes for å slå av/på + dimming. Tror ikke bryteren vil bli brukt i noe særlig grad, da det blir bevegelsessensor som styrer lyset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.