Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hindre at win-updates booter server


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Gjentagende problem at min windows 10 "server" restarter pga updates, og homeseer er "død" intill jeg oppdager at automatikken ikke virker.

 

Jeg har prøvd utallige måter å deaktivere updates på, inkl group policy, registry hacks, tredjeparts verktøy.

Finnes det noen god løsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, Gjelsvik said:

Gjentagende problem at min windows 10 "server" restarter pga updates, og homeseer er "død" intill jeg oppdager at automatikken ikke virker.

 

Jeg har prøvd utallige måter å deaktivere updates på, inkl group policy, registry hacks, tredjeparts verktøy.

Finnes det noen god løsning på dette?

 

Har samme problemet selv. Har forsøkt samme tingene som du. Men jeg har stoppet før jeg forsøkte å styre windows updates med 3. parts programvare. Jeg vil heller at PC-en får oppdateringene og heller sørge for at Homeseer starter igjen automatisk med startup delayer. Bare husk å skru av UAC. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kensko skrev:

heller sørge for at Homeseer starter igjen automatisk med startup delayer.

Det store problemet er at Windows har en tendens til å ikke vente lenge nok på å avslutte HomeSeer "gracefully", og dermed har du en korrupt database når du prøver å starte opp HomSeer igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, mk1 black limited said:

Sett Windows Update -service til disabled.

 

1 hour ago, Gjelsvik said:

Det er også forsøkt. Både Windows update service og background intelligence servicen.. I Windows 10 så går updates uansett hva.. 

 

Ja har forsøkt dette også, uten hell. Har også forsøkt et par registry innstillinger, også uten hell. Moskus påpeker jo risikoen om korrupte filer, så jeg titter på dette igjen.

Siden jeg har en Enterprise versjon av Windows (vel egentlig Education versjon) forsøker nå via group policy. Den er ikke koblet mot et domene, men det burde virke.

 

Tar vel en stund før jeg får bekreftet om det virker, men prøver nå:

"Open gpedit.msc in run windows (windows+R). Now follow the path to edit windows update policy.

Computer Configuration>Administrative Templates>Windows Components>Windows Update" og "Configure automatic updates"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte å komme med en rak tilbakemelding. Dette virker for meg med Windows 10 Pro, Enterprise og Education:

"Open gpedit.msc in run windows (windows+R). Now follow the path to edit windows update policy.

Computer Configuration>Administrative Templates>Windows Components>Windows Update" og "Configure automatic updates"

 

 

De andre forlagene i tråden virket ikke for meg på disse versjonen av Windows 10. Vet ikke hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen gode måter å få HS3 til å stenge ned "gracefully" før Windows kutter tråden?

Sliter med at jeg mister enkeltverdier her og der ved reboot.

Har for eksempel en virtuell enhet som mister samtlige manuelt innlagte statusverdier, og at PIN-kodene fra BLSecurity forsvinner. Relativt vitale verdier for et alarmsystem :-D

Er dette et gjengs problem? Noen som har funnet noen tråd på HS-forumet rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, aeklo skrev:

Er det noen gode måter å få HS3 til å stenge ned "gracefully" før Windows kutter tråden?

Avslutt HS3 først manuelt. ;) 

 

Men OK. Det finnes en WaitToKillAppTimeout innstilling i registeret (enda mer her).  Det burde vel teoretisk være mulig å øke denne til f.eks. 300000 (300 sekunder = 5 minutter). Hvis du tester dette, så la oss vite hvordan det gikk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor jeg kjører alt mitt på en 2008 R2-server og ikke har W10 på en eneste maskin som må kunne kjøre "ubevoktet" (eller hva nå unattended heter på norsk faguttrykk). De virtuelle maskinene som jeg kjører automatisering osv. på, er W7. Aldri noen problemer med det. Hvis jeg var TS, ville jeg oppgradert stabiliteten ved å nedgradere pc-en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Avslutt HS3 først manuelt. [emoji6] 
 
Men OK. Det finnes en WaitToKillAppTimeout innstilling i registeret (enda mer her).  Det burde vel teoretisk være mulig å øke denne til f.eks. 300000 (300 sekunder = 5 minutter). Hvis du tester dette, så la oss vite hvordan det gikk. [emoji4] 


Satte WaitToKill til 20s og har ikke hatt datatap etter det. Har testet både reboots og restart av HS.
So far so good :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎05‎.‎01‎.‎2018 den 2.43, aeklo skrev:

 


Satte WaitToKill til 20s og har ikke hatt datatap etter det. Har testet både reboots og restart av HS.
So far so good :)

 

 

Nei, sliter fortsatt med at verdiene på en enhet raderes. Denne gang faktisk ikke ved restart.

Problemet med BLSecurity var en bug, som Blade nå har luket ut.

Se bildet i vedlegget. Noen som har vært borti dette før?

Enheten er en Z-Uno montert i vaskemaskinen min. Jeg har en 7-8 predefinerte verdier som jeg ønsker tilpasset status på. Med ujevne mellomrom raderes disse og erstattes av en range som i bildet...

Så er det på'an igjen med å legge til verdiene på nytt ?

 

IMG_0357.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, fanken. Der har vi igjen den kone-plug-in-en som er det jeg misunner HS. For det er vel for å sjekke at ikke kona sitter på ræva, men holder vaskemaskinen i gang? Og så får man vel sensorer til støvsuger, vaskebøtte, komfyr og sånt også? ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annet enn at jeg ser for meg å skulle gjøre et forsøk på å snike sånne forbi fruen i huset her! Uttrykkene "månelyst" og "et rent helvete" faller meg inn...

 

Eller for å si det på en annen måte: Det måtte være et av de få tilfellene der jeg faktisk ønsket "the silent treatment" istedenfor...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Errr... jaha?
 
Er dette en virtuell device eller eies den av Z-wave plugin'en?


Det er to child-devices av en Z-Uno, se bilde.
Det er bare disse status-tekstene for denne ene child-devices som slettes. Har vedvart over flere betaversjoner av HS3 og Z-wave-plugin.
Veldig usikker på hvordan jeg skal angripe denne, og ganske lei av å legge inn alle verdiene på nytt. Tar jo backup, men rekker oftest å gjøre noe endringer på andre nivå i mellomtiden.

7eb1a43bb42f8358519d0976791091f9.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen et tåpelig spørsmål: Du kjører ikke rescan av Z-uno noden?

HS skal selvfølgelig ikke resette sånne devicer uten videre...

 

Hva om du sletter devicen (ta selvfølgelig backup av .hsd-filen først evt hele HS katalogen) og kjører en rescan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎01‎.‎2018 den 9.28, Moskus skrev:

Og igjen et tåpelig spørsmål: Du kjører ikke rescan av Z-uno noden?

HS skal selvfølgelig ikke resette sånne devicer uten videre...

 

Hva om du sletter devicen (ta selvfølgelig backup av .hsd-filen først evt hele HS katalogen) og kjører en rescan?

 

Jeg rescanner i alle fall ikke noden bevisst eller manuelt. Så vidt jeg vet kan heller ikke HS3 gjøre dette automatisk?

Skal test å slette devicen og legge den til på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På ‎18‎.‎01‎.‎2018 den 23.56, aeklo skrev:

 

Nei, sliter fortsatt med at verdiene på en enhet raderes. Denne gang faktisk ikke ved restart.

Problemet med BLSecurity var en bug, som Blade nå har luket ut.

Se bildet i vedlegget. Noen som har vært borti dette før?

Enheten er en Z-Uno montert i vaskemaskinen min. Jeg har en 7-8 predefinerte verdier som jeg ønsker tilpasset status på. Med ujevne mellomrom raderes disse og erstattes av en range som i bildet...

Så er det på'an igjen med å legge til verdiene på nytt 1f641.png

 

IMG_0357.JPG

 

Ved restart av HS3 etter oppdatering til .435 skjedde dette igjen...

Begynner å bli rimelig lei av å taste inn alle verdiene manuelt på nytt.

Noen som vet om man kan restore device-verdiene for en enkelt device fra backup, så jeg kan lage en temporær restore-løsning til jeg finner ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.