Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Energimåling strømmåling


Anbefalte innlegg

Det er jeg helt enig i! Jeg kjøpte en 24V/20A strømforsyning der. Og etter å ha åpnet og inspisert den så tør jeg ikke bruke den. Da måtte den isåfall stå i et brannsikkert skap.

 

Men jeg har brukt Efergy lenge, og den funker. Den bruker strømtenger og er ikke koblet til 240V i det hele tatt. Ikke helt nøyaktig da den bare måler strøm og ikke spenning. Men godt nok for mitt "behov".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Einar skrev:

Det er jeg helt enig i! Jeg kjøpte en 24V/20A strømforsyning der. Og etter å ha åpnet og inspisert den så tør jeg ikke bruke den. Da måtte den isåfall stå i et brannsikkert skap.

 

Men jeg har brukt Efergy lenge, og den funker. Den bruker strømtenger og er ikke koblet til 240V i det hele tatt. Ikke helt nøyaktig da den bare måler strøm og ikke spenning. Men godt nok for mitt "behov".

Er denne Efergy kompatibel med HomeSeer? 

Eller kjører den eget program?

Ser fint ut på det jeg så på deres hjemmesider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men tviler på det. Det må vel være med en sånn dåse som leser 434MHz. Meldingsformatet er allerede funnet ut av og kan dekodes med SDR. Så det kan være verd å sjekke.

 

Ellers er nok løsningen med HAN interfacet på strømmåleren mer elegant og nøyaktig når bare kraftleverandørene får fingern ut i lyset.

Ellers får du kvalitetsinstrumenter med feltbuss interface bl.a. Modbus. Se etter nettanalysator men pass på at du sitter når du sjekker prisen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg ønsker å måle strømforbruket mitt også for å kontrolere måleren. Har hørt om mange eksempler på at måleren i skapet er feil.

Men har jeg en egen som viser mitt forbruk (som da forhåpentligvis er likt det nettselskapet måler) kan jeg betale regningen og vite at de ikke har lurt meg så mye i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Smappee energimåler montert i sikringsskapet mitt. Denne måler 5-10% mindre enn hva jeg leser av den offisielle strømmåleren. Dette avviket tipper jeg ligger på min energimåler og ikke den fastmonterte.

 

Hvordan skal du kunne være sikker på at din eventuelt egeninnkjøpte måler måler riktigere enn den som allerede er i sikringsskapet ditt? Min Smappee har bare klammer rundt gummiisolerte ledere, og de fleste andre egenmonterte løsninger er vel slik. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, berland said:

Hvordan skal du kunne være sikker på at din eventuelt egeninnkjøpte måler måler riktigere enn den som allerede er i sikringsskapet ditt? Min Smappee har bare klammer rundt gummiisolerte ledere, og de fleste andre egenmonterte løsninger er vel slik. 

 

Tja si det. Men med 5% avvik ville jeg godtatt, men 10 % synes jeg høres mye ut. 
Og hvor eventuelt feilen er kan bli en utfordring :)

 

On 10/9/2017 at 23:30, Einar said:

Ellers er nok løsningen med HAN interfacet på strømmåleren mer elegant og nøyaktig når bare kraftleverandørene får fingern ut i lyset.

Liker en mer uavhengig løsning :) Om det er/blir feil på måleren vil HAN utgangen rapportere det samme som måleren ville jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, clio75 skrev:

 

Tja si det. Men med 5% avvik ville jeg godtatt, men 10 % synes jeg høres mye ut. 
Og hvor eventuelt feilen er kan bli en utfordring :)

 

Liker en mer uavhengig løsning :) Om det er/blir feil på måleren vil HAN utgangen rapportere det samme som måleren ville jeg tro. 

Avviket har ligget på 5-6% i nesten hele år, for å sprette opp til 10% nå som det er vinter og jeg har brukt mer strøm.  Jeg skal ta kontakt med Smappee support og høre om de har noen kommentarer, finner på en av deres nettsider at avviket burde vært ~1%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, berland skrev:

Avviket har ligget på 5-6% i nesten hele år, for å sprette opp til 10% nå som det er vinter og jeg har brukt mer strøm.  Jeg skal ta kontakt med Smappee support og høre om de har noen kommentarer, finner på en av deres nettsider at avviket burde vært ~1%. 

 

Synes 5% er mye avvik. Jeg bruker Carlo Gavazzi(EM24 og EM 111) sine strømmåler med modbus, og er strålende fornøyd med dem. Har Aidon (hafslund) måler og forbruket samstemmer godt med mellom Carlo Gavazzi EM24 og Aidon.

 

mnd     EM24  -   Aidon 

okt       1801    -   1803
nov       2193   -   2197
des       2566   -   2570

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takk til innspill her i tråden. Jeg fikk endelig fingen ut og kontaktet Smappee support (etter at målerbytte til AMS viste samme avvik). Jeg hadde misforstått 3-fase stjerne med 3-fase delta under oppsett, og satt feil opsjon. Riktig var 3-fase stjerne. Avvik over 3 dager er nå nede i 0.01%

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.