Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Mikromoduler og


Jonas

Spørsmål

Mottok i dag Fibaro HCL Starter Kit og den er nå oppe og går. Innser at dette er slutten på sparepenger og ferier i noen år fremover, i hvertfall om WAF er tilfredsstilt. 

 

Jeg har i den forbindelse noen spørsmål: 

 

1. Jeg ønsker å legge mikromoduler bak stikkontakter for å kunne slå av elektriske artikler som tv, dekoder, et potensielt strykejern osv når vi forlater huset. Hvilken modul er å foretrekke til slikt?

 

2: Jeg har noen dobbeltuttak i veggen som man kan slå av med bryter. Det er uttak som er montert i takhøyde som har bl.a kjøkkenlampe og julestjerne (i desember såklart). Jeg ønsker også å styre noen gulvlamper, hva er den mest praktiske løsningen for dimming av slikt? Dimmer-modul som dimmer hele stikkontakten? Plugin? Med plugin-moduler må jeg jo også manuelt få dimmet lyset. 

 

3: NorthQ har en strømavleser for strømmåler, er det noen som har erfaring med den?

 

På forhånd, takk for at dere er overbærende :)

 

Edit: Div. skriveleifer

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

1.

Både fibaro og qubino sine mikromoduler er bra. Men har du plass i veggboksene?

Da jeg begynte, så jeg for meg at alle stikkene skulle ha mikromodul bak, det synes jeg er unødvendig i dag. Noen har det, noen plug-in modul, noen lamper har Philips Hue pære. DU kan jo begynne med punkt 2. og se an behovet når du kommer litt i gang.

 

2.Du kan fint bruke dimmer plug-in moduler. Da kan du enten dimme eler slå av/på disse ved å bøye deg ned og trykke, bruke pc/mobil eller kjøpe håndholdt fjernkontroll, veggmontert fjernkontroll som assosierer direkte til dimmeren, eller du lar de gå via kontrolleren.

 

3. Aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Plassen er jeg smått usikker på. Jeg har en multistikk med 6 uttak der jeg kunne tenkt meg den løsningen. Jeg ser poenget med å begrense mikromoduler bak stikk. Planen er å starte med Smart Dimmer 6-moduler der jeg finner det nødvendig. Så spørs det om jeg rett og slett får sette opp scener i Fibaro og manuelt kontrollere dem med fjernkontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, Jonas skrev:

Så spørs det om jeg rett og slett får sette opp scener i Fibaro og manuelt kontrollere dem med fjernkontroll :)

**Grøss!**

Eller: Joda, det er mulig. Men det er mer praktisk og mye kulere hvis det går automatisk. ;)

 

 

I veggbokser er det stort sett plass til mikromoduler (med mindre du har et ganske gammelt hus), bak stikkontakter kan det være det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Moskus skrev:

**Grøss!**

Eller: Joda, det er mulig. Men det er mer praktisk og mye kulere hvis det går automatisk. ;)

 

 

I veggbokser er det stort sett plass til mikromoduler (med mindre du har et ganske gammelt hus), bak stikkontakter kan det være det.

 

 

 

Jeg tror i allefall WAF er vesentlig mer tilstede dersom det går automatisk. Det er nok fjernkontroller i huset fra før.. ?

Jeg mener å ha lest noe om å legge mikromoduler i sokkel på lampe.. Er jeg helt på jordet nå?

 

Huset er skammelig nytt til at det ikke ble planlagt smarthus under oppbygging.. Men det er et helt annet kapittel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Jonas skrev:

Jeg mener å ha lest noe om å legge mikromoduler i sokkel på lampe.. Er jeg helt på jordet nå?

Jeg skal ikke si at du ikke har lest det, men vanlig er det ikke. Micro-moduler krever i utgangspunktet elektriker.

 

11 timer siden, Jonas skrev:

Huset er skammelig nytt til at det ikke ble planlagt smarthus under oppbygging.. Men det er et helt annet kapittel ;)

Det fine med dagens trådløse alternativer, som Z-wave, er det faktisk ikke er noen krise. Det er til og med billigere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 21.6.2016 klokken 8.21, Moskus skrev:

Jeg skal ikke si at du ikke har lest det, men vanlig er det ikke. Micro-moduler krever i utgangspunktet elektriker.

 

Det fine med dagens trådløse alternativer, som Z-wave, er det faktisk ikke er noen krise. Det er til og med billigere. :)

 

det er fullt mulig å legge inn micromoduler i lamper. jeg har gjort det både hos broren min og foreldrene mine. er det åpent anlegg er det nesten bare det som er løsningen.

Den 17.6.2016 klokken 23.45, Jonas skrev:

2: Jeg har noen dobbeltuttak i veggen som man kan slå av med bryter. Det er uttak som er montert i takhøyde som har bl.a kjøkkenlampe og julestjerne (i desember såklart). Jeg ønsker også å styre noen gulvlamper, hva er den mest praktiske løsningen for dimming av slikt? Dimmer-modul som dimmer hele stikkontakten? Plugin? Med plugin-moduler må jeg jo også manuelt få dimmet lyset.

jeg har en plugin-modul på ene lampa på kjøkkenet, og der har jeg en nexa-bryter for å manuelt skru av/på/dim, men etter at HS kom i hus står den bare og samler støv ;)

 

hvis det er en enkel-kontakt som er nesten flat ved taket, har du nok ikke plass til micromodul bak, da må du nesten sette den bak bryteren.

 

(legg gjerne ved bilder, da er det lettere å skjønne) :)

 

Endret av Håvardgj
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Håvardgj skrev:

det er fullt mulig å legge inn micromoduler i lamper. jeg har gjort det både hos broren min og foreldrene mine. er det åpent anlegg er det nesten bare det som er løsningen.

Her er det mulig jeg misforstår. Med "legge inn micromodul i lamper" menes da egentlig "i takboksen over lampen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Legger ved noen bilder fra kjøkken og stue for å vise hvordan det står til, ser allerede at kameraet på Zuk Z1 fra Lenovo tar relativt dårlige bilder i skumring.

 

Bryter med dimmerhjul og to vanlige brytere er på kjøkken, dimmerhjul styrer LED-spots, en bryter styrer led-list under kjøkkenskap og den andre styrer kontakt som er avbildet.

Bryter med dimmerhjul og èn vanlig bryter styrer lignende kontakt i taket på på stue :)

 

IMG_20160624_012328.jpg

IMG_20160624_012404.jpg

IMG_20160624_012417.jpg

IMG_20160624_012426.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.