Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Hvilken gateway skal jeg velge?


kenmyh

Spørsmål

Hei!

 

Har lurka litt rundt på forumet de siste dagene, etter at jeg fant det..

Og etter at stilte mitt forgje spørsmål ang. veggbryter har jeg nå få litt en litt høyere WAF (takk for uttrykket Moskus), og kan begynne og planlegge litt. (Så lenge alt fungere og at jeg selv står opp av senga og skrur av alle lys når det ikke fungerer, fikk jeg høre..)

 

Jeg vet at det ikke finnes noe fasitsvar på dette, da det er mange meninger. Men jeg velger likevel å spørre

 

Hva vil dere anbefale av Vera og Fibaro? Jeg har lest litt ang HS og tror det kan bli litt tungt siden jeg har null erfaring bortsett fra flere uker med lesing om z-wave og automasjon.

 

Hovedsakelig vil jeg kunne styre det meste av lys med sensorer, brytere etc. Men vil også kunne styre varme etter hjemme/borte scene samt diverse artigheter jeg kan komme på når jeg først får begynt.

Ønsker og spare tid på ting, og 2 sek her og 2 sek der blir til slutt mange minutter i min ganske travle hverdag.

 

Håper på fornuftige svar med pros og cons mot begge, eller bare erfaringer :)

 

/Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
4 minutter siden, kenmyh skrev:

har jeg nå få litt en litt høyere WAF (takk for uttrykket Moskus)

?

 

Som sagt: Det viktigste av alt! ;)

 

 

5 minutter siden, kenmyh skrev:

Hva vil dere anbefale av Vera og Fibaro?

Gitt forutsetningen om at HomeSeer og dermed andre avanserte løsninger (OpenHAB, Home Assistant, Domoticz, etc) blir for vanskelig:

Jeg har ikke noen lang fartstid med noen av dem, men skulle jeg velge kon mellom disse hadde jeg valgt Vera. Den har så vidt jeg vet bedre muligheter til å sette opp smartere regler.

 

Men jeg ville også kikket litt nærmere på SmartThings.

 

 

6 minutter siden, kenmyh skrev:

Ønsker og spare tid på ting, og 2 sek her og 2 sek der blir til slutt mange minutter i min ganske travle hverdag.

Ja, riktig!  tenker du som en fornuftig og ansvarlig samfunnsøkonom!

Tenk nå så hva det ville bety hvis hele Norges befolkning gjorde det samme! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Gitt forutsetningen om at HomeSeer og dermed andre avanserte løsninger (OpenHAB, Home Assistant, Domoticz, etc) blir for vanskelig:

Jeg har ikke noen lang fartstid med noen av dem, men skulle jeg velge kon mellom disse hadde jeg valgt Vera. Den har så vidt jeg vet bedre muligheter til å sette opp smartere regler.

 

Men jeg ville også kikket litt nærmere på SmartThings.

 

Ja, jeg også har kommet frem til Vera virker mest fornuftig, selv om jeg syns grensesnittet til Fibaro er vesentlig mye bedre. Ergo, ønskelig med tanker rundt dette :)

Skal ta en klikk på SmartThings, har ikke sett så mye på den enda. Takk for tipset!

 

Er vel ikke nødvendigvis at det blir for vanskelig i lengden. Men nå må jeg prøve og få i gang noe, uten at jeg krøller for mye, slik at fruen ikke stiller seg på bakbeina og henter stekepanna fordi ting ikke går.

 

Det var jo blant annet ikke smart og vise hu hva dette kostet ( ? ), for da fikk jeg kommentaren: "for hver ting du kjøper til dette, skal DU kjøpe et klesplagg til meg med samme verdi".. Så jeg må overbevise fort, og tror ikke at jeg skal sette meg inn i HS uten noen form for erfaring av den enkle grunn.

 

1 time siden, Moskus skrev:

Ja, riktig!  tenker du som en fornuftig og ansvarlig samfunnsøkonom!

Tenk nå så hva det ville bety hvis hele Norges befolkning gjorde det samme! 1f605.png

 

Det vil nok hjelpe på ja! :)

Endret av kenmyh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, riktig!  tenker du som en fornuftig og ansvarlig samfunnsøkonom!

Tenk nå så hva det ville bety hvis hele Norges befolkning gjorde det samme! 1f605.png

 

Ja, for da får vi enda mer tid til Farmen og Paradise Hotel (og med det bli bittelitt dummere for hver dag som går....?) Problemet til Norges befolkning er vel heller at vi har FOR god tid.

Da er det bedre å bruke masse tid på å knote og banne over tekniske gadgets ?) 

 

Tilbake til topic:

Last ned prøveversjonen (30-day trial) av Homeseer da vel... Er langt mer intuitivt enn hva det kan virke som ved første øyekast.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg byttet akkurat fra Fibaro Home Center Lite til Samsung Smartthings pga det var en del ting man ikke kunne med Lite versjonen.

En ting jeg kan si sikkert er iallfall at jeg savner appen til fibaro VELDIG. sinnsykt fra GUI :) Hadde det ikke vært så dyrt med den "vanlige" versjonen hvor man kan litt mer så hadde jeg uten tvil gått for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, kenmyh skrev:

 

Ja, jeg også har kommet frem til Vera virker mest fornuftig, selv om jeg syns grensesnittet til Fibaro er vesentlig mye bedre. Ergo, ønskelig med tanker rundt dette :)

Det er vel ingen prob. å bruke ImperiHome med VERA: http://www.evertygo.com/imperihome

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.imperihome.lite.unlockerpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei, ingen problem å bruke imperihome med Vera. Har det på en padde på veggen for informasjon og noe styring. Hva skal egentlig folket med så flott gui etter? [emoji5] Det er jo kun for programmering. Her finnes også alternativ UI som er mer effektivt å bruke. Min mening er at ting skal gå automatisk, bruker jo ikke mobil eller PC for å styre et smarthus..[emoji2]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser at flere her nevner imperihome, og denne har jeg allerede planer om å bruke om jeg faller for Vera.

 

Jeg leste litt om Smartthings i går, og den virket veldig bra i forhold til hva man får. Hvordan er denne i bruk i forhold til Fibaro HC2 og VeraPlus f.eks?

Er det flere komponenter som er støttet i dag, eller må man fortsatt inn på forumet og finne info for å legge dem inn?

 

Hva gjør f.eks. Fibaro overlegen Vera og omvendt?

 

15 timer siden, Vitellius skrev:

Tilbake til topic:

Last ned prøveversjonen (30-day trial) av Homeseer da vel... Er langt mer intuitivt enn hva det kan virke som ved første øyekast.

 

 

 

Ja, det kan være mulighet. Skal tenke på det, samtidig som jeg må finne ut om jeg har en Laptop som kan klare jobben som server, for det er det eneste vi eier i vår husstand. Hva burde man ha av specs for å ha stabilitet på HS og systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har hatt Vera Plus 3/4 år nå, og inntrykket er at terskelen er lav for å få ting opp å fungere. UI7 er ikke problemfritt, men jeg får nå gjort alt jeg vil ha gjort enn så lenge. Svakheter jeg har funnet er at jeg ikke får satt opp datalogging så lett som jeg hadde håpet. Jobber med å lage en løsning for dette som kanskje flere kan ha glede av. :)

 

Ellers har vel Vera kanskje en begrensning på hvor mye det klarer å styre? Jeg har ikke funnet "Taket" enda selv, har vel 50-60 devices i hus nå tror jeg.. (NB! viktig å ikke samle kvitteringene på ett sted så du får regnet totalsummen!)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker forøvrig ImperiHome på mobilen, og syns det fungerer utmerket. Denne har jo også widgets på android telefoner, så du kan ha snarveier til f.eks en scene (dim lyset i stua til 50%) rett på start skjermen på telefonen. ImperiHome må riktignok kjøre i bakgrunnen for at det skal virke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg synes det er ganske tungvint å legge til ting i Smartthings. Man må finne Device handler osv som folk har laget for mange ting om de ikke funker helt som de skal med de som allerede ligger inne. Man kan styre veldig mye med noe som heter "Webcore" og da er det veldig enkelt å programmere events etc, men da går alt online så det vil ikke fungere om nettet er nede.

Jeg likte Fibaro utrolig godt, men Lite-versjonen ble for svak i forhold å sette opp avanserte scener/events. Den ble også ganske treg mot slutten ettersom jeg hadde lagt inn mange nok devicer og scener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Får prøve og liste opp litt her da. Dette tror jeg at jeg har funnet ut.

 

Vera: Mye funksjonalitet, til tider ustabilt og dårlig grensesnitt.

Fibaro: Mindre funsjonalitet(?) enn Vera, lett jobbe med og et godt grensesnitt?

SmartThings: OK funksjonalitet, OK å jobbe med, kun app(?) til å gjøre ting, mange Devices som ikke kommer opp med all funksjonalitet.

HS: Kan gjøre veldig mye, litt tyngre å bruke når man er fersk?

 

Samtidig har jeg forstått det sånn at Vera og Smart har Z-wave plus mens Fibaro ikke har det. Hva er fordelen med plus kontra ingen plus?

 

Det finnes nok ikke noe fasitsvar. Har lest en del på diverse forum for de respektive gatewayene og alle "er bedre enn de andre" på en eller annen måte.

Ser jo at fordelen med Smartthings er at de har Samsungs penger bak seg, mens de andre kanskje har litt mindre ressurser, slik at de kanskje kan komme mer opp og frem?

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for. For hver artikkel og test jeg leser blir jeg bare mer og mer usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, kenmyh skrev:

Det finnes nok ikke noe fasitsvar.

Der traff du spikeren på hodet.

 

14 minutter siden, kenmyh skrev:

Har lest en del på diverse forum for de respektive gatewayene og alle "er bedre enn de andre" på en eller annen måte.

Slik er det alltid. Mennesket vil alltid forsvare sine egne valg. Jeg gjør det selv også, ville vært hyklerisk å si noe annet.

 

15 minutter siden, kenmyh skrev:

Ser jo at fordelen med Smartthings er at de har Samsungs penger bak seg, mens de andre kanskje har litt mindre ressurser, slik at de kanskje kan komme mer opp og frem?

Å ha "store penger" bak seg kan like mye være en ulempe som en fordel. Hvis en økonom i Samsung plutselig skulle bestemme at SmartThings ikke var lønnsomt nok, så kan det være kroken på døren veldig fort. For ditt valg spiller det neppe noen rolle.

 

HomeSeer Tech har snart holdt på i 20 år, og forsvinner nok ikke på en god stund fremover heller. ;) 

Fibaro lever jo på vesentlig mer enn bare HomeControl, så de forsvinner nok heller ikke med det første.

Vera er jo også ganske etablerte nå, med en stor brukerbase. Ser ikke for meg at de heller må legge inn årene på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Bananfluen skrev:

Kan smartthings kjøres uten nettilgang da? Hvis ikke, tenk litt på det.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

 

Så vidt jeg har lest, nei, og det er jo en vesentlig faktor. Jeg må vite at ting funker selv om jeg skulle være så uheldig å miste nettet. Noe vi gjør daglig dag, som forhåpentligvis blir 100 ganger bedre i nytt hus på et mer etablert område.

Men ja, det blir jo en viktig faktor, takk for innspillet Bananfluen. Hadde ikke tenkt over det.

 

Samtidig så kan jo Smartthing fungere om strømmen går, det gjør vel ikke Vera eller Fibaro som er uten backupstrøm?

 

Hører hva du sier Moskus, og er egentlig enig i det. Håper jeg blir klok på det i løpet av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Backupstrøm til viktige ting fikser du enkelt med en UPS.  De fleste som har mer enn bare styring av et par lamper  har gjerne en UPS hvor de hekter på bredbåndsmodem, z-wave gateway, router og såntno som er kjekt å ha kjørende.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for masse innspill folks!

Jeg tror valget havner på en VeraPlus nå, siden den er litt billigere enn Fibaro blant annet. Og fordi jeg føler at det er vesentlig med tilgang til alt hele tiden, som Smartthings kan ødelegge for.

 

Da skal jeg begynne og sette opp hva jeg skal gjøre. Dette blir spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 10/10/2017 at 15:40, Stianoh said:

Jeg byttet akkurat fra Fibaro Home Center Lite til Samsung Smartthings pga det var en del ting man ikke kunne med Lite versjonen.

En ting jeg kan si sikkert er iallfall at jeg savner appen til fibaro VELDIG. sinnsykt fra GUI :) Hadde det ikke vært så dyrt med den "vanlige" versjonen hvor man kan litt mer så hadde jeg uten tvil gått for det.

 

Av ren nysgjerrighet, hvilke ting savnet du i HC Lite som Smartthings kan? 

Jeg spør fordi jeg er i startgropen selv her ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Edge er en fin liten kontroller det, ypperlig oppstartsboks.. Ser brukere på Vera forumet har store systemer med disse, og de kobler flere enheter sammen for å få mer kapasitet tror jeg..

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎11‎.‎04‎.‎2018 den 0.18, koltor skrev:

 

Av ren nysgjerrighet, hvilke ting savnet du i HC Lite som Smartthings kan? 

Jeg spør fordi jeg er i startgropen selv her 263a.png

Litt mer avanserte "scener". I Smartthings kan man gjøre hva som helst.

Fikk ikke brukt f.eks Harmony fjernkontroll

Home Center lite ble også veldig treg og måtte restarte den veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.