Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Superkjapp guide: RaspBee, deCONZ og JowiHue


Moskus

Anbefalte innlegg

169 er vel typisk ved dhcp-feil ja, men som screenshot viser så var jeg jo faktisk inne på riktig ip-adresse.

Ifconfig viste ikke 169-ip'en overhode. ser ut til å være trådløst også i den pi'en der, men den kjørte på en annen 192-range igjen..

 

Uansett, problemet har på et merkelig vis løst seg.
Jeg oppdaterte til siste beta .60 isteden for .59 som var siste stable, og etter noen runder med omstarter etc har den på et eller annet vis begynt å snakke slik den skal igjen.

Kan nevne at jeg fant også "sourcen" til den xml-fila og redigerte denne manuelt, da ble upnp "korrekt" om enn hardkodet, men phoscon viste stadig feil.

Ett par omstarter av Jowihue måtte også til før de snakket godt sammen, men nå fungerer alt tilsynelatende bra - får vel testet i kveld når det blir behov for enhetene som går på zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Noen som har fått til å koble til Ikea trådfri driver? Har prøvd å reset den ved å trykke inn reset knappen i 5 sekunder og opp til 20 sekunder. Slått av den og slått på den, men deconz finner den ikke. Har funnet 2 trådfri nettverks utvidere og 2 trådfri adaptere.

Noen tips?

 

edit: Ved tredje reset så dukket den opp.

Endret av Terje Klungervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 18.47, Terje Klungervik skrev:

Noen som har fått til å koble til Ikea trådfri driver? Har prøvd å reset den ved å trykke inn reset knappen i 5 sekunder og opp til 20 sekunder. Slått av den og slått på den, men deconz finner den ikke. Har funnet 2 trådfri nettverks utvidere og 2 trådfri adaptere.

Noen tips?

 

edit: Ved tredje reset så dukket den opp.

 

Hva slags reset var det som funket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Jeg ser det er litt siden noen var på tråden.

Er det denne guiden som fortsatt gjelder for oppsett Raspbee på Rasperry Pi3?

Har en Pi og Raspbee hatt i bestilling, og lurer poå følgende?

Tidligere har jeg satt opp en Rasperry Pi3 med RTXCom  ved hjelp av guiden inne hær 

 

 

Der la jeg inn OSet Minibian da det var annbefalt.

Men nå skal jeg som sagt sette opp en Rasperry med Raspbee. I guiden brukes det software fra Dresten electronics, som skal innpå Pien. Skal det ikke gjøres noe med Pien først`? (sette inn Minibian el?) eller er det å starte Pien opp rett fra eska og legge inn softwaren?

Skal brukes sammen mes homeseer

 

Knut 

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn Raspbian buster for ikke så lenge siden. https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/
Ellers så er det bare å følge guiden til Magnus. 
Ble så jeg la inn deConz på en Windowspc i stedet(med Conbeestick), og kun har Ser2Net med zwave og rfxtrx på den Pien(var varmkompostbingen med Telldus tempsensor som hadde dårlig dekning)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men det er ingen planer for å integrere ZigBee bedre inn i HomeSeer slik som man har med f.eks RFXCOM? Jeg kjøpte en ConBee og installerte DeConz for å teste noen Xiaomi temp følere jeg kjøpte, men jeg synes det ble så mye styr i forhold til både Z-Wave og 433MHz at jeg bare solgte det videre. Det hadde vært kjekt om dette også ble en modul i HS4 f.eks hvor man bare kjøpte en ConBee og koblet til på lik linje med de andre.

 

Noen som vet om dette er på trappene eller er det en lost cause? Bare kompatibiliteten med Ikea, Hue og Xiaomi gjør at jeg får mer og mer lyst på en Homey, med de bakdeler den gir. Z-Wave er dyrt for endel ting, selv om jeg bruker det til stort sett alt viktig.


Edit: Eller er dette nå faktisk en del av HS4 slik at man kun trenger USB brikken ConBee for å styre Hue, Xiaomi osv? I så fall tror jeg at jeg må kaste meg rundt og bestille en haug med ting før tollen setter inn :D

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, TomB skrev:

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men det er ingen planer for å integrere ZigBee bedre inn i HomeSeer slik som man har med f.eks RFXCOM?


ZigBee-støtte står på planen for HS4, men jeg regner med det blir veldig grunnleggende støtte bare. 
 

39 minutter siden, TomB skrev:

Bare kompatibiliteten med Ikea, Hue og Xiaomi gjør at jeg får mer og mer lyst på en Homey, med de bakdeler den gir.


Zigbee har vel såpass lite standard at hver eneste leverandør lager ting på «sin måte» - dvs at på samme måte som med deCONZ så må de som lager «appene» til Homey også legge til støtte for hver enkelt produkt, eller? Jeg bruker ikea pærer og Xiaomi sensorer - funker jo uten problemet mot deCONZ og HomeSeer det... :) 

 

42 minutter siden, TomB skrev:

Eller er dette nå faktisk en del av HS4 slik at man kun trenger USB brikken ConBee for å styre Hue, Xiaomi osv?


Jeg tror ikke ConBee virker mot noe annet enn deCONZ? For firmware og SDK mot den er vel ikke tilgjengelig for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:


ZigBee-støtte står på planen for HS4, men jeg regner med det blir veldig grunnleggende støtte bare. 
 


Zigbee har vel såpass lite standard at hver eneste leverandør lager ting på «sin måte» - dvs at på samme måte som med deCONZ så må de som lager «appene» til Homey også legge til støtte for hver enkelt produkt, eller? Jeg bruker ikea pærer og Xiaomi sensorer - funker jo uten problemet mot deCONZ og HomeSeer det... :) 

 


Jeg tror ikke ConBee virker mot noe annet enn deCONZ? For firmware og SDK mot den er vel ikke tilgjengelig for andre?

 

Jeg vet ikke så veldig avansert støtte, kunne  jeg brukt de Xiaomi sensorene enkelt så hadde jeg vært veldig fornøyd.

 

Når du sier ConBee ikke fungerer mot annet enn deConz, betyr det at man fremdeles må ha en ekstra installasjonen av deConz på HS4 også? Eller det kanskje ikke kjent ennå? Jeg har ikke store problemer med å konfigurere ting, men jeg liker å ha det så enkelt så mulig. Det forsåvidt det som er så snedig med Homey; ja man må ha apps til alt, men alt er tross alt på den ene dingsen. Men jeg er forsåvidt fornøyd med HS3 på det meste også og har liksom ikke noe behov for å bytte - annet enn ZigBee støtten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TomB skrev:

Når du sier ConBee ikke fungerer mot annet enn deConz, betyr det at man fremdeles må ha en ekstra installasjonen av deConz på HS4 også?


Jeg regner med HomeSeer-gjengen har en egen ZigBee-USB-pinne som de kommer til å selge og som kommuniserer direkte med HS4, men jeg vet altså ikke. Har bare inntrykk av at ConBee er litt «lukket». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, ZoRaC said:


Jeg regner med HomeSeer-gjengen har en egen ZigBee-USB-pinne som de kommer til å selge og som kommuniserer direkte med HS4, men jeg vet altså ikke. Har bare inntrykk av at ConBee er litt «lukket». 

 

Om det blir en egen USB så er det helt fint det, viktigste er at det funker uten noen 3. parts programmer som må kjøres i tillegg osv. Jeg har solgt min ConBee uansett så må starte på nytt allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av disse versjonene  software bruker dere på en Rasperry Pi3 med RaspBee  for homeseer?

 

https://phoscon.de/en/raspbee/sdcard  

 

Som jeg forstår er det da Pi OS og deConz i et å samme software?

 

Gullfrode brukte denne   https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/  

 

Blir det det samme bortsett fra deConz mangler?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raspberry er software på Pien.

Dvs last ned image, flashe på et microsdkort med feks win32diskimage el, mange guider på det. 
Så sett fast IP på Pien(i ruteren din gjerne),

aktiver ssh, 

så kan du koble deg til Pien via ssh, Putty på Winblows/terminal på Unix og Mac/

bruker selv Reflection fra iPhone.

Bruk siste stabile verdjon fra Phoscon

Dvs bytt ut til versjonsnavnet på siste i punkt 1 og 2 i guiden til Magnus:

  1. wget http://www.dresden-elektronik.de/rpi/deconz/beta/deconz-2.04.82-qt5.deb 
  2. sudo dpkg -i deconz-2.04.82-qt5.deb
  3. sudo apt install -f
Endret av gullfrode
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 12.22, TomB skrev:

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men det er ingen planer for å integrere ZigBee bedre inn i HomeSeer slik som man har med f.eks RFXCOM?

 

På 18.1.2020 den 13.05, ZoRaC skrev:

ZigBee-støtte står på planen for HS4, men jeg regner med det blir veldig grunnleggende støtte bare. 

 

"Avansert Zigbee" står jo på planen "i løpet av 2020", men akkurat det hadde jeg ikke holdt pusten etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Moskus said:

"Avansert Zigbee" står jo på planen "i løpet av 2020", men akkurat det hadde jeg ikke holdt pusten etter.

 

Hvor avansert ZigBee må man ha for eventuelt å koble på Xiaomi temp/fukt sensorer bare for å få den utlesningen, er det del av avansert slik at det finnes ennå noe simplere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TomB skrev:

Hvor avansert ZigBee må man ha for eventuelt å koble på Xiaomi temp/fukt sensorer bare for å få den utlesningen, er det del av avansert slik at det finnes ennå noe simplere?

 

"Ikke avansert i det hele tatt", men det er kun en gjetting...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 18.1.2020 den 20.12, gullfrode skrev:

Raspberry er software på Pien.

Dvs last ned image, flashe på et microsdkort med feks win32diskimage el, mange guider på det. 
Så sett fast IP på Pien(i ruteren din gjerne),

aktiver ssh, 

så kan du koble deg til Pien via ssh, Putty på Winblows/terminal på Unix og Mac/

bruker selv Reflection fra iPhone.

Bruk siste stabile verdjon fra Phoscon

Dvs bytt ut til versjonsnavnet på siste i punkt 1 og 2 i guiden til Magnus:

  1. wget http://www.dresden-elektronik.de/rpi/deconz/beta/deconz-2.04.82-qt5.deb 
  2. sudo dpkg -i deconz-2.04.82-qt5.deb
  3. sudo apt install -f

Takker for god info, det gikk greit å sette opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 18.1.2020 den 13.05, ZoRaC skrev:

Zigbee har vel såpass lite standard at hver eneste leverandør lager ting på «sin måte» - dvs at på samme måte som med deCONZ så må de som lager «appene» til Homey også legge til støtte for hver enkelt produkt, eller?

Nei, det er ikke så ille.

 

På 18.1.2020 den 13.05, ZoRaC skrev:

Jeg tror ikke ConBee virker mot noe annet enn deCONZ? For firmware og SDK mot den er vel ikke tilgjengelig for andre?

Jo, den innebygde zigbee i Home Assistant (ZHA) støtter conbee, blant annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Terje Klungervik skrev:

Spørsmål angående Raspberry pi 4 og deCONZ.

Har følgende problem. Når deCONZ starter så mister jeg wifi på raspberry. Ser på forumene til deCONZ at det er flere som sliter. 

Noen som har løst problemet?

 

Jeg bruker ikke wifi på den, men kabel så en kan vel si det er en form for løsning.

Men ser mange kobler en USB ledning mellom for å få litt avstand mellom zigbee og wifi radioene. Mulig det hjelper hos deg. Og så er det viktig å velge forskjellig kanal. Bruker du kanal 11 på wifi så er det ikke lurt å velge kanal 11 på zigbee

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var jeg igang med å bytte ut ikea/hue til deConz. Forstår guiden er gammel og ting har skjedd siden. Jeg stusser over: 

 

  1. Når jeg åpner webappen(som jeg forstår var det gamle UI'et?) får jeg ikke logget meg inn med delight/delight. Noen som vet hvordan jeg kommer meg inn? 
  2. Noen som vet om jeg kan importere lys osv i fra hue broen min? har maaaange lys og sensorer der. Og det blir krise å måtte legge til alt one by one igjen. Men får bite det i meg om det er eneste mulighet. Går det evt ann å leve med to broer en stund til alt er over i deconz? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være delight/delight. 
Bruker du Jowihue kan du legge til enheter derifra, endre navn etc. 
Er nok ikke noe import/eksport fra Hue. 
Har selv to broer fra Hue, siden de funker mot så mye utav boksen, og har deConz mot Ikea/Xiaomi/lightify. Lever fint parallelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gullfrode skrev:

Skal være delight/delight. 
Bruker du Jowihue kan du legge til enheter derifra, endre navn etc. 
Er nok ikke noe import/eksport fra Hue. 
Har selv to broer fra Hue, siden de funker mot så mye utav boksen, og har deConz mot Ikea/Xiaomi/lightify. Lever fint parallelt. 

 

Takk for svar! Aner ikke hvorfor jeg ikke kommer inn med user: delight pass: delight

 

phoscon appen fungerer fint, der kommer jeg inn med eget passord som jeg satt. Men finner ikke noen plass å "unlck bridge" der.

 

aha, det vill si at du har 3 broer i jowihue? Det kan forsåvidt gå. Lys fungerer fint på hue broen synes jeg, men sensorer/rullegardiner osv ønsker jeg over på deConz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye jobb den dagen en bro slukker, men ikke mer jobb enn å flytte over på en ny enhet nå:). 
Har lys og Hue sine dimmerswitcher i Hue Hub, tror jeg kommer til å sette ut flere slike Hue Lily etter hvert, så da blir det nok en bro til. 
Styrer andre brytere via Jowihue(unntatt Symfonisk som jeg styrer via Hassio/Nodered). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Takk for svar! Aner ikke hvorfor jeg ikke kommer inn med user: delight pass: delight
 
phoscon appen fungerer fint, der kommer jeg inn med eget passord som jeg satt. Men finner ikke noen plass å "unlck bridge" der.


Lenge siden jeg har prøvd gamle app, men det er vel delight/dittnyepassord sikkert.
Trykk menyknapp - Gateway - Advanced - Authenticate app for å legge til i feks JowihueIMG_0589.png

Slet selv med å legge til bla Aqaraenheter, men en usbforlenger slik at plug kom lengre fra wifiantenna på pcen(kjører deConz på en minipc med Windows) gjorde at det ble greit å legge til enheter.
Når de er parret så trenger jeg egentlig ikke usbforlenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.