Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Superkjapp guide: RaspBee, deCONZ og JowiHue


Moskus

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, mk1 black limited skrev:

RaspBee-kortet har et innebygget Wifi AP, noen som har funnet ut hvordan man slår av det?

 


/etc/hostapd

sudo systemctl disable hostapd.service
sudo systemctl disable isc-dhcp-server.service
sudo systemctl stop hostapd.service
sudo systemctl stop isc-dhcp-server.service

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
1 time siden, Frankis78 skrev:

Hva anbefales av raspbee eller conbee? Dersom den skal brukes på en Pi3.

Jeg valgte RaspBee for å lage en egen, ekstern gateway. Som en Z-NET.

 

1 time siden, Frankis78 skrev:

Er det noen fordel å bruke dette dersom man allerede har Hub fra både hue, osram, og ikea? 

Ja, den gir flere muligheter.

 

F.eks. kan du lese ut hver bryter separat fra Ikea sine fjernkontroller, og dermed i praksis gjøre "hva du vil" når det trykkes på en av knappene. Det er imidlertid et par hakk opp på "avansert-skalaen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har benyttet Conbee her, finner ingen pærer via touchlink eller ved å åpne gateway.

 

Pære er 20cm unna ved forsøk.

 

Har nyeste versjon av deCONZ som ble lansert 1 feb. 

 

Den er installert på samme PC som kjører Homeseer.

 

Har avinstallert, tatt restart osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, kimstoroy skrev:

Noen som har benyttet Conbee her, finner ingen pærer via touchlink eller ved å åpne gateway.

 

Pære er 20cm unna ved forsøk.

 

Har nyeste versjon av deCONZ som ble lansert 1 feb. 

 

Den er installert på samme PC som kjører Homeseer.

 

Har avinstallert, tatt restart osv.

 

Hvilke pærer?

Hvis IKEA, så må de vel opp på et viss firmware-nivå først. 

Hvis Philips, så er de søkbare i bare 60 sekunder etter at de kobles til strøm med den nyeste firmware. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kimstoroy skrev:

Har prøvd med Philips Hue E27 white, har testet både med touchlink og open network etter strøm var skrudd på.

 

Må jeg slette pæren fra Philips Hue evt før dette fungerer? 

 

Har bare IKEA selv, så jeg vet ikke. IKEA sine må man vel kjøre en reset på før de kan legges til, kanskje samme på Philips også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kimstoroy skrev:

SW: 1.2.217

 

Windows 7 Pro

 

Er driveren installert (sjekk enhetsbehandling)?

https://www.dresden-elektronik.de/funktechnik/solutions/wireless-light-control/gateways/conbee/manually-driver-installation-for-the-conbee/?L=1

 

Kan du teste på en annen PC? Vet det har vært noen utfordringer med å kjøre andre programmer (som HomeSeer) på samme PC pga portene den bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Conbee på Win10 med Homeseer på port 80 og deConz på 8090, kjører version 2.04.99. Tok inn Noen Ikea pærer og et par Ikea motion sensorer uten at de har vært brukt på noen annen hub. Men en pære greide jeg ikke å ta inn direkte, har sikkert for lav firmware på IKEA pære tipper jeg. Har de på Zigbee kanal 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hue Dimmere ramler ut! Er det bare hos meg?
Før helgen forsvant en av dem. Den snakket fortsatt med pæra den er forlovet med, men ikke Homeseer.

I går forsvant en annen. Merkelig nok viste oversikten "off released" rundt Kl. 5  i natt. Kanske jeg trykker i søvne?

I begge tilfeller fant jeg ingen annen utvei enn å ta stor reset og så Scan new sensors.

Det hender også at pærer slutter å reagere, men da er det vanligvis nok bare å ta strømmen noen sekunder, så er den tilsnakkendes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 10/11/2017 at 12:50, Moskus said:

Hvis du nå vil legge til Ikea-devicer, så må man bruke Touchlink for å resette dem. Det gjøres nederst på Settings siden

 

Er dette fortsatt riktig? På settings har jeg ikke noe som heter touchlink.

(Settings i deconz websiden?)

 

conbee.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, ZoRaC said:

De har endret webgui - det nye heter Phoscon. Touchlink er pr nå ikke der. 

 

Det skal være en lenke til det gamle guiet der et sted. Var det under «help», tro?

Fant det under help ja. URL er http://ip:8080/index.html?v=2.05.20

 

Det funket å bruke touchlink på HUE led stripsen, men ikke på Trådfri. Dvs den finner den, og jeg kan kjøre "blink", men etter å ha brukt reset så dukker den allikvel ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.