Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternative kommandoer til Alexa i HS


Fermate

Anbefalte innlegg

Siden HS nå har fått ett eget felt for tale kommandoer på hvert device og siden jeg ikke fikk noe svar på dette spørsmålet, måtte jeg bare prøve.

Så jeg satte opp en device med talekommandoen:

kitchen TV | kitchen television | kitchen tube

og kjørte "detect my devices"

 

I Alexa appen dukket de opp som kitchen TV kitchen television kitchen tube uten pipe men jeg ble mektig forundret da Alexa akseptere alle disse kommandoene: 

  • Alexa, turn on kitchen TV
  • Alexa, turn on kitchen television 
  • Alexa, turn on kitchen tube

men også 

  • Alexa, turn on tube

og så demret det:

  • Alexa, turn on television tube
  • Alexa, turn on tube TV

funket også!

 

Regelen var altså:

Dersom alle ordene som Alexa kjenner igjen er i kommandoen (uavhengig av rekkefølge) trenger ikke resten av kommando ordene å være med.

 

Jeg trengte altså bare en Virtuell device for hver TV i huset og med kommandoene:

  • kitchen TV television tube
  • basement  playroom TV television tube
  • upstairs sofa TV television tube

 

kunne jeg detektere:

  • Alexa, turn on kitchen TV
  • Alexa, turn on sofa television
  • Alexa, turn on playroom tube

osv. :)

 

Dette rimer jo med taktikken om at dersom Alexa finner to like device navn så tar hun med Room navnet i kommandoen hun detekterer

(Funker ikke på "Voice command" feltet) men jeg var ikke klar over at rekkefølgen var uvesentlig og at alle ordene ikke nødvendigvis måtte være med !

 

Sjekk i Alexa appen (eller på PC) etter at du har kjørt "detect my devices" så ser du at i dette tilfellet spør hun ikke om hvilket device det er du mener men klager og sier at du må lage navnene unike og kjøre detect igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fermate skrev:

Jeg trengte altså bare en Virtuell device for hver TV i huset og med kommandoene:

  • kitchen TV television tube
  • basement  playroom TV television tube
  • upstairs sofa TV television tube

Fantastisk!

 

Men...

1 time siden, Fermate skrev:

(Funker ikke på "Voicd command" feltet)

Aaaaargh! So close, but no cigar... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Aaaaargh! So close, but no cigar... :( 

 

nei du missforstår.

Det er kun automatikken med at Alexa tar med Room-navnet automatisk dersom to devicer har samme navn som ikke virker på "Voice command" feltet.

Det er ikke noe problem siden du mest sannsynlig selv vil putte det navnet i feltet for å sørge for at de andre kommandoene ikke skal krasje men noen andre (evnt. senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fermate skrev:

Det er kun automatikken med at Alexa tar med Room-navnet automatisk dersom to devicer har samme navn som ikke virker på "Voice command" feltet.

Det er ikke noe problem siden du mest sannsynlig selv vil putte det navnet i feltet for å sørge for at de andre kommandoene ikke skal krasje men noen andre (evnt. senere)

Å, sånn ja! :)

Da kan man skrive inn hele den engelske oversettelsen i "Voice Command" og HomeSeer/Alexa bruker kun det den trenger for å finne en unik device? 

 

Imponerende funn, @Fermate! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men enda viktigere; du kan med bare en gruppe ord, på ett device, sørge for at Alexa aksepterer mange forskjellige varianter av kommandoer for å gjøre det samme.

Slik at folk i det samme huset, som tenker forskjellig, kan bruke side egne kommandoer, som faller dem naturlig, til å få gjort det som trengs :) 

 

Pluss at om du sier for lite vill Alexa be deg om mer på en passende måte "A few things share that name, which one to you want?"

 

Litt på samme måte som at Jon00 sine svar har muligheter for (random) variasjon, slik at Alexas dialog ikke blir så kjedelig.

 

Når jeg sier:

"Alexa, tell homeseer goodnight" svarer Alexa noen ganger:

Oh, are you going to bed? I will prepare the house for you, Good night

andre ganger

OK, I will turn off all lights, turn on the alarms and put the house in night-mode

og atter andre ganger bare 

OK, I will fix everything, Good night

 

Jeg liker å få dialogen med henne så naturlig som mulig slik at jeg helst nesten glemmer at hun er en maskin ;) 

Hun blir inkarnasjonen av Smarthuset og en tjener som er overalt ...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere "koblet" alexa og HS? Med Jon00 sin plugin, eller med en av homeseer skillsene man finner via alexa appen?

 

Jeg kjøpte en echo dot av deg fermate, men det kokte bort da det var så vanskelig å få de til å spille sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjelsvik skrev:

Med Jon00 sin plugin, eller med en av homeseer skillsene man finner via alexa appen?

Stort sett med (begge) skill'sene og Jon00 der skill'ene kommer til kort. Den ene må du jo ha for å bruke kommandoen "alexa, tell homeseer..." og den er også nødvendig for at Jon00s pakke skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til den som man ikke trengte å prefikse med "tell homeseer". 

Men det var begrenset med muligheter, og noen devicer ble ikke gjenkjent i det hele tatt uansett hvor bredt engelsk jeg pratet :)

 

Men det som er nytt nå med voice command er at man kan ha engelse kommandoer, og beholde f.eks norske devicenames?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

På 12.10.2017 den 15.41, Gjelsvik skrev:

Men det var begrenset med muligheter, og noen devicer ble ikke gjenkjent i det hele tatt uansett hvor bredt engelsk jeg pratet :)

 

Sjekket du i Alexa appen at de var detektert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.