Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SG LedDim Smart hack


mjenssen93

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Noen som har sett på Bluetooth versjonen av SG LedDim? Er den mulig å bruke utenom app? Jeg har ingen(!) ferdigheter innen programering. Hadde vært kult å kunne få den inn via homebridge og i HomeKit

Lurer på det samme. Det er jo en kjekk dimmer, men tungvint å bruke egen app til den.
Har raspberry pi med bluetooth og Home Assistant, så det hadde vært kjekt å få dimmeren inn der.

Skal sende en mail til SG og høre om de har en løsning.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra SG om at det ikke lar seg gjøre uten appen.
Spurte om de brukte lukket kildekode eller om de vil dele protokollen, så får se om jeg får noe svar på det.

En dimmer som er avhengig av én app og ikke kan styres sammen med noe annet er ikke spesielt smart.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis bare alle produsenter hadde forstått dette!

Ja, men en bluetooth-chip koster nesten ingenting, og man sparer også masse på å bare kjøpe en ferdig versjon som ikke kommuniserer med annet utstyr.

Og så kan man klistre  "SMART" og "APP" på esken og alle blir fornøyde.

 

DEVI har jo også en "smart"  termostat for varmekabel med wifi og egen app, men tilsynelatende ingen integrasjon mot annet enda, men det er nok litt enklere å få til med den enn med bluetooth-dimmer.

 

Det er synd at det er så mange slike produkter på markedet som ødelegger for de virkelig smarte løsningene, men jeg kan forstå det også. Det er primært utstyr som selges gjennom elektriker, og elektriker ønsker å selge utstyr som er så stabilt og enkelt som mulig slik at man ikke risikerer å måtte tilbake til kunden for å oppdatere software eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Dette er dessverre fortsatt aktuelt og tilsynelatende uten noen løsning. Jeg har også nylig vært i kontakt med SG som kan informere om at det ikke finnes noen planer om HomeKit-støtte. Jeg har heller ikke klart å finne noen (hjemmesnekrede) tredjeparts-løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
8 minutter siden, evabrown skrev:

I am facing some issue after updating my issue. I am doubting my laptop is hacked. I want to avoid Mistenkelig link Please help me to solve it.

 

Ville vel ikke ha trykka på den linken …..

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Dette er dessverre fortsatt aktuelt og tilsynelatende uten noen løsning. Jeg har også nylig vært i kontakt med SG som kan informere om at det ikke finnes noen planer om HomeKit-støtte. Jeg har heller ikke klart å finne noen (hjemmesnekrede) tredjeparts-løsninger.

 

Jeg har nylig satt opp 2 dimmere og en plug hjemme fra SG. Slet ofte med at mobilen lette lenge etter komponentene så jeg klagde til en av selgerne og fikk tilsendt en Smart

Gateway for å se om det ville bli mere stabilt.

Når jeg fikk koblet opp den og lagt til komponentene åpnet det for noen ekstra funksjoner.

På esken står det at den støtter Google Home og det har vist seg å virke fint.

Fant ut i kveld at den også støtter Homekit.

Må med andre ord ha SG sin gateway for å få mere ut av dimmerne. Tviler på det er som med Ikea og Philips som fungerer på samme gateway/hub

 

Under enhetsbehandlig i appen til SG finner man 8-sifra homekit koden.

742db77d3df104ab26aff93250f31e13.jpg

 

814f1450f639ff4ac3cb2ee367839cb9.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Jeg er også en av di som begynte med noen SG smart dimmere, samt at jeg kjøpte Gateway fra SG i tillegg.

Denne åpnet opp for mulighet til og kjøre med Apple homekit. dette tilfredsstilte mitt behov i nøyaktig 1 uke, så begynte jeg og lese meg opp på Home Assistant. jeg har nå gått til innkjøp av Home Assistant og fått integrert alle smart tingene mine i huset, men har ikke klart og få inn SG smart.

fekk til slutt lagt til SG gateway gjennom homekit accessories funksjonen i Home Assistant, men den klarte kun og få med seg 1 dimmer inn i Home Assistant.

 

er de noen som har kommet noe vei med dette?

 

Jeg må også legge til at jeg er helt ny innen Home Assistant og ikke mye erfaring med koding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Following ... I use SG smart dimmer and pills throughout my house.  Everything works right into the Apple app HomeKit when I connected to my gateway.  Siri speech works perfectly on everything.  Anyone have instructions for getting the dimmers into the Home assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I dag fikk jeg installert SG Smart Gateway og oppdaget at "Homekit oppsettkode" ikke finnes i appen. Nullstilte gateway flere ganger og ringte til slutt SG som sa at "den funksjonen har vi fjernet". Offisielt støtter derfor SG Smart Gateway nå kun Google Home og Alexa, ikke Apple HomeKit. HomeKit-støtte skulle komme på et senere tidspunkt, mest sannsynlig om mange måneder, kanskje år. Jeg håper nå på at Google Home-støtten er så god at jeg kan få det til å virke med Apple HomeKit via HomeBridge eller lignende, men det kommer til å ta mye tid og fikling før jeg har et svar på dét. Skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, asbjornu skrev:

Jeg håper nå på at Google Home-støtten er så god at jeg kan få det til å virke med Apple HomeKit via HomeBridge eller lignende

Jeg er ikke sikker på om HomeBridge kan brukes til integrering den veien. Google Home har vel dessverre ingen mulighet til å brukes som et API.

 

Jeg tar imidlertid mer enn gjerne feil her, for det hadde vært praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg begynte å pirke i dette (og noen andre BLE-baserte systemer) for et par dager siden, og har nå Python-kode på plass som både kan styre lysene og hente ut status fra Leddim Smart. Har alle her gått for den relativt stivprisede gatewayen, eller er det fortsatt stemning for hacks?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, einaros skrev:

Har alle her gått for den relativt stivprisede gatewayen, eller er det fortsatt stemning for hacks?

Det er alltid stemning for hacks. :)

(Selv om jeg ønsket folk heller viste hva de ville ha med lommeboka, har man først fått det i hus så er det OK å ha muligheten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en diskusjon om dette på home-assistant.io som kan være verdt å kikke på. TL;DR så dukket det opp en versjon av SG LEDDim sin app som med engelsk språk hadde "Homekit"-valg under Smart Gateway-innstillingene, men som siden har forsvunnet. Så det er tydelig at SG jobber med dette, men de som ikke var av de heldige som fikk med seg denne muligheten i appen mens den var der, er dessverre uten denne muligheten nå.

 

Jeg har dermed kjøpt SG Smart Gateway og har et fungerende HomeKit-oppsett hjemme, men kan ikke anbefale dette til noen andre da SG i ettertid har fjernet HomeKit-støtten (igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer definitivt ikke til å kjøpe Gateway. Spesielt ikke nå som jeg uansett har dekodet protokollen, og skrevet integrasjon som gir samme funksjonalitet (med antagelig lavere responstid) fra feks en Raspberry Pi. Derfra er veien kort inn i Home-Assistant eller Homey, som er hva jeg primært bruker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, einaros skrev:

Jeg kommer definitivt ikke til å kjøpe Gateway. Spesielt ikke nå som jeg uansett har dekodet protokollen, og skrevet integrasjon som gir samme funksjonalitet (med antagelig lavere responstid) fra feks en Raspberry Pi. Derfra er veien kort inn i Home-Assistant eller Homey, som er hva jeg primært bruker.

 

44 minutter siden, asbjornu skrev:

Vi har en diskusjon om dette på home-assistant.io som kan være verdt å kikke på. TL;DR så dukket det opp en versjon av SG LEDDim sin app som med engelsk språk hadde "Homekit"-valg under Smart Gateway-innstillingene, men som siden har forsvunnet. Så det er tydelig at SG jobber med dette, men de som ikke var av de heldige som fikk med seg denne muligheten i appen mens den var der, er dessverre uten denne muligheten nå.

 

Jeg har dermed kjøpt SG Smart Gateway og har et fungerende HomeKit-oppsett hjemme, men kan ikke anbefale dette til noen andre da SG i ettertid har fjernet HomeKit-støtten (igjen).

Hei, dette stemmer ikke med den SG gateway som jeg har. Man går på enhetsbehandling, velger gateway, så velger du den sectoren du styrer, (sector 1 i mitt tilfelle), og der står HomeKit koden. Jeg kjøpte min gateway for 2 mnd. siden.

Jeg får ikke integrert SG opp mot Google Home, noen som vet noe om det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Kan du legge ut skjermbilde av dette? 
Bruker du en eldre version av appen? 


Jeg har tidligere lagt dette til i Homekit, men skulle bytte lokasjon på Gateway og resatte alt.

Nå får jeg ikke tak i Homekit koden igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Kan du legge ut skjermbilde av dette? 
Bruker du en eldre version av appen? 

Jeg har tidligere lagt dette til i Homekit, men skulle bytte lokasjon på Gateway og resatte alt.
Nå får jeg ikke tak i Homekit koden igjen. 
 
 

Jeg har selv lagt inn koden tidligere, som jeg også skjermdumpet tidligere post. Den er nå borte i enehetsbehandling. Responstid med gateway er dårlig slik Einaros beskriver. Det fungerer men ikke sømløst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har nylig fått SG leddim i hele huset. Bruker appen, men skulle helst hatt dette inn i Google Home eller Apple HomeKit, evt begge. Noen som kan hjelpe?

 

uten at jeg trenger å kjøpe gateway’en. Vurderer å kjøpe en raspberry pi, men vil da trenge hjelp til p dekode disse dimmerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/08/2020 at 22:42, einaros said:

Jeg kommer definitivt ikke til å kjøpe Gateway. Spesielt ikke nå som jeg uansett har dekodet protokollen, og skrevet integrasjon som gir samme funksjonalitet (med antagelig lavere responstid) fra feks en Raspberry Pi. Derfra er veien kort inn i Home-Assistant eller Homey, som er hva jeg primært bruker.

 

Finnes koden din offentlig noe sted? Høres ut som noe flere kunne hatt interesse av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Talantelorr said:

Er det noe nytt når det gjelder støtte fra Homekit? Er det fortsatt ikke mulig å velge i appen? Vil helst ikke kjøpe SG Smart Pushs, gateway og deretter oppdage etterpå at det ikke støttes.

Siste versjon av SG sin app (3.14.303) har fremdeles ikke noen HomeKit-kode tilgjengelig på Smart Gateway i enhetsbehandlingen så vidt jeg kan se. Av en eller annen grunn har muligheten for å lese ut firmware-versjonen til Smart Gateway også forsvunnet. Det er en ganske spesiell produkt-strategi av SG å gjøre et produkt dårligere og mindre funksjonelt over tid. Det pleier å være omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.