Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Push-varsel ved strømbrudd på hytte


Anbefalte innlegg

Jeg er fersk innen automasjon, men ønsker å installere følgende på hytta:

- Styring av 2-3 ovner.

- Bevegelses-sensor.

- Røykvarsler.

- 1-2 kameraer.

- Varsel når strømmen går.

 

Vi har Internet via en 3G/4G ruter.

Jeg ønsker ikke å programmere mye selv.

 

1) Noen tips i valg av system?

Etter å ha sett på forskjellig systemer, så synes jeg Fibaro og HomeControl

virker både rimelige og fleksible.

 

2) Hvordan få varsel ved strømbrudd?

Dette må jo innebære batteri/UPC på en eller annen måte.

Her er et alternativ, men koster over 4500.-, så litt dyrt på en enkel hytte...

https://holars.no/produkt/11478/byggvakt-varsler-ved-strmbrudd-ip67-kapsling/

Finnes det andre måter å "enkelt" få dette varselet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tonyr skrev:

Finnes det andre måter å "enkelt" få dette varselet?

 

Jeg lot maskinen på hytta gjøre et oppslag på http://whatismyip.akamai.com/ i en cron jobb og legge ut svaret på min webserver. Så kunne jeg gå inn på den og klikke på linken for å nå hytta. Og da på en side som ikke er linket til noe sted så jeg må gå til URLen. Noe slikt: "http//megselv.no/verktoy/hyttaIP.htm". Så slapp jeg å klappe en DynDNS med jevne mellomrom.

 

Det går da sikkert å lage et program på serveren som varsler deg at dette ikke skjer (sjekke datostemplingen). Da er den mest sannsynlige årsaken at strømmen har gått. Det kan selvfølgelig også være andre feil, men de vil antagelig også tilsi at du må en tur på hytta om det ikke kommer opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enten mobillader eller mobiltlf er nok den enkleste løsningen her. Takker!

Jeg har sjekket med netteier, og de kommer kanskje med tjenesten etterhvert

som alle målere er byttet ut.

 

Einar, du er for avansert for meg. Har heller ikke tenkt å ha en server der oppe :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha et lite system som trekker lite strøm kan Homeseer eller Domoticz (gratis) kjøres på en Raspberry pi. Til det du skisserer her bør det fungere rimelig greit. Det finnes også UPSer som kommuniserer med eks. Domoticz, som da kan gi deg en push varsel at strømmen har gått (samt. holde liv i router, raspberry pi og evt. kamera).

 

Post gjerne en oppdatering for hvilken løsning du velger. Alltid spennende å se hvordan folk løser disse utfordringene! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.