Gå til innhold
  • Bli medlem
rocklobster

Hue dimmer holder for elko boks ?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå bare philips hue lys i hjemmet, fjernet lysbryterne(Vi er jo snart i 2018 lissom), men hue dimmerne som følger med er litt for smale for å kline over elko bokser i veggen. Finnes det en mer eller mindre lekker løsning for dette? Noe 3dprintet eller kjøpbart? Kan ikke se for meg at jeg er den første med dette problemet.

Egentlig ikke noe must å bruke dimmerne fra philips på veggen, men siden jeg først har de liksom. Blir i hvert fall ikke brukt hvis de ikke plasseres på logiske plasser. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, TMB said:

Jeg har satt på blindlokk på boksene og montert Hue Dimmer ved siden av. Ser ikke så verst ut.

Runde blindlokk ser ikke så bra ut på vegg og i hvert fall ikke ved siden av dimmer.

1 hour ago, Merko said:

Hm. kan se om jeg får noe tid i helgen, så se om jeg kan tegne + printe noe sånt @rocklobster

Ja jøss. Kjøper gjerne hvis noe slikt materialiserer seg, pun intended.

24 minutes ago, Salvesen said:

hvorfor fjerner dere lysbryterne?  Kjipt når de ikke virker.. 

I dette tilfellet kjipt når de virker. Derfor fjernet :)

18 minutes ago, SK951 said:

Kanskje dette er av interesse? 

https://www.youtube.com/watch?v=7yWqv_pn_Lc

Modifisert Hue Tap i en vanlig bryter. Kanskje det finnes en på det norske markedet som passer?

Jo, hvis jeg ikke allerede hadde hatt ti andre dimmere liggende kunne det vært interessant :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 hours ago, SK951 said:

Kanskje dette er av interesse? 

https://www.youtube.com/watch?v=7yWqv_pn_Lc

Modifisert Hue Tap i en vanlig bryter. Kanskje det finnes en på det norske markedet som passer?

Dette ser jo supert ut!
Her tar man ut innmaten i en Eltako FT55-rw: https://elhandel.no/tradlos-bryter-ft55-rw-55x55mm

Men er eltako'en også zigbee? Kunne man brukt den som den er, for de av oss som har byttet fra Hue Bridge til Rasp-/ConBee?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, rocklobster skrev:

Runde blindlokk ser ikke så bra ut på vegg og i hvert fall ikke ved siden av dimmer.

De er ikke runde? :)

20171014_065356536_iOS.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av [space]
      Hei!

Jeg hadde en stund en ide om hva jeg skulle ha, men nå er jeg usikker igjen...

Hva vil jeg oppnå:
      Hovedsaklig styring av lys, automatisk, med fjernkontroll og brytere

Hva har jeg fra før:
      -Google Home
      -Google Home Mini

-En del Ikea Trådfri pærer
      -Ikea Trådfri hub
      -Ikea Trådfri fjernkontroll/"puck"

-En del Philips Hue pærer
      -Philips Hue Hub
      -Philips Hue fjernkontroller. 2x "Stick"og en sånn puck.

-Home Assistant på Raspberry Pie (må settes opp på nytt eventuelt)

Hva vil jeg oppnå -mer detaljert:
      -Kunne skru av alt lys med en bryter, i tillegg til via Google Home/stemmekommando og fra GUI på tablet/mobil/pc/mac
      -Kunne skru av/dimme enkelte lys med bryter
      -Lys av og på med automasjon
      -"Scenes"

-Se låsstatus (Yale doorman) (Se når barna låser seg inn)
      -Se garasjedørstatus
      -Overvåkningskamera

Alt dette her (lysene) fungerer jo bra om en kjører Hue eller Ikea over hele linja, men det begrenser lyskildene en del. I tillegg er det dyrt med 4x smarte GU10 i alle spotlamper osv.
      Altså lukter jeg på noe å erstatte veggbryterne med, som kan skru av/på lys.
      Noen må også kunne dimmme.
      I tillegg til at det skal fungere sammen med Hue og Trådløs.

1. etasje:

Yttergang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Gang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Bod
      -Taklys (GU27)
      -kanskje bevegelsessensor?

Bad
      -Downights og speillys

Kontor
      -Spotskinne (GU10)

TV-stue
      -Taklys (GU27)
      -Leselys (koble til med smartplugg)

Spisestue
      -Taklys (GU27)
      -Lampe på skap (GU27)
      (Taklys i TV-stue og spisestue er på dobbeltbryter)

Kjøkken
      -Taklys spottlampe (GU10) + taklys (GU27) på samme bryter
      -Benkebelysning (Lysrør og led. Byttes ut?)

2. etasje:

Trappeoppgang
      -Spotskinne (GU10)

Bad
      -Speillys (LED) og taklys (GU27) på samme bryter
      -Dette bør kunne delvis stå på på natta, men av på dagtid.

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Garderobe
      -Spotskinne (GU10) (Tenker kanskje bytte ut den med en plafond, eller singel GU27)
      -Ikea skapbelysning (Kan kjøpe Trådfri til dem)

Oppsummert
      Tenker jeg kan bruke Philips Hue i alle GU27 i stuene og kjøkken.
      I spotlampa i taket på kjøkkenet kan jeg bruke 4 Trådløs GU10 fra Ikea. (Funker bra på Hue bortsett fra color temp + dimming samtidig, noe som er utrolig irriterende)
      Benkebelysningen er jeg usikker på, men har lurt på Hue ledlist.
      Leselyset tenkte jeg plugge i en Ikea adapter, eventuelt Osram. Noe som er Huekompatibelt.

Da er på en måte oppholdsrommene dekket av Hue. Spørsmålet er hvordan få resten av huset inn i det opplegget?

Klarer jeg få Hue fjernkontrollen til å styre veggbrytere, via en eller annen hub og z-wave/zigbee f.eks?

Hvilke brytere bør jeg i så fall velge?

Går helt i surr nå.
    • Av Kaaos
      Hei, 
      Jeg bygger et nytt hus og har gått til innkjøp av 11 Elko Dimmere med Zigbee støtte. 
      Har har prøvd å koble dem opp her i leiligheten nå før jeg flytter for å teste litt.  Men jeg klarer ikke å få til endevender funksjonen. Jeg har tidligere lest her på forumet at det er vanskelig å få til dimming med ELKOs endevender. Jeg har derfor ikke kjøpt noen av disse. Jeg har altså 2 helt like Elko smart dimmere, koblet opp mot Smartthings.

Jeg hadde håpet at jeg kan koble 2 dimmere sammen via smartthings slik at jeg kan styre korridoren ifra begge sider. 
      Jeg har fått dem begge inn i smartthings appen, og kan kontrollere dem uavhengig av hverandre. Men er det mulig å få dem til å følge hverandre? 

• Av Rune M. Andersen
      3D-printet adapter for Philips Hue-dimmer, som passer både ELKO RS16 og ELKO Plus dekk/kombinasjonsrammer.

Bruker to plasser og kan f.eks. brukes til å montere dimmer sammen med eksisterende bryter, ved å bytte fra enkel til 3-hullramme. Andre kombinasjoner er også mulig, så lenge man har to sammenhengende ledige plasser.

Plass til to 15 mm magneter som limes inn fra baksiden. Magnetene fra den originale festeplaten kan gjenbrukes. Adapteren klipses på plass i rammen. Lim, tape eller skruer er ikke nødvendig.

Jeg lager også en variant med forsenkede 3 mm skruehull.
      Denne er nyttig hvis:
      - veggen er ujevn slik at rammen ikke blir liggende pent inntil.
      - adapter + ramme skal brukes som blindlokk (6 cm hullavstand, passer standard veggbokser med vridbar festering).
      - adapter + ramme skal monteres direkte på veggen.

Husk i så fall å spesifisere at du vil ha skruehull ved bestilling

Eksempel på rammer:
      https://www.elektroimportoren.no/kombinasjonsplate-3-hull-rs16-l573-hvit-elko/1411703/Product.html?Event=pathlist
      Clas Ohlson og Jula fører også ELKO-rammer.

Etter å ha testet flere forskjellige plastfabrikanter, blir nå alle adaptere laget i en farge som ligger veldig nærme RAL 9010, som er fargen ELKO bruker.
      Jeg vektlegger best mulig overflatefinish, og god passform når jeg designer og printer. Alt 3D-printes på en Original Prusa i3 MK2.

Kjøper betaler frakt. Varen sendes i boblekonvolutt.
      Kan alternativt hentes på Frei i Kristiansund.

Fraktpriser:
      - 1 stk: 30 kr
      - 2-5 stk i samme konvolutt: 60 kr
      Forhåndsbetaling via Vipps.

OBS:
      - Philips Hue dimmer, magneter eller ELKO-ramme medfølger ikke.

• Opprett ny...