Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer (ikke 2) Bomkjøp?


Anbefalte innlegg

Hei,

I min jakt på produkter for å automatisere heimen, samtidig som det ikke skal bli for dyrt, hoppet jeg på et salg av en Fibaro Dimmer. Etter handelen var gjort, så jeg at det var Dimmer og ikke Dimmer 2. Lest meg frem til at den ikke har samme innmat, med hensyn på dimming. Den skal dog tåle mer last.

Så til spørsmålet: Kan denne dimme LED?
Har fyllt opp huset med Ikea sine dimbare GU downlights, så primært disse som ønskes dimmet. (Alternativt får jeg sette den til bruk som en av/på enhet om det er bomkjøp.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den kan dimme LED, men er ikke like fleksibelt som 2. Du trenger sannsynligvis en bypass også til det, i det minste hvis du må bruke 2-wire-metoden.

 

7 minutter siden, Andreaz skrev:

Har fyllt opp huset med Ikea sine dimbare GU downlights, så primært disse som ønskes dimmet. (Alternativt får jeg sette den til bruk som en av/på enhet om det er bomkjøp.)

Trådfri kan IKKE  dimmes med ekstern dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Ja, den kan dimme LED, men er ikke like fleksibelt som 2. Du trenger sannsynligvis en bypass også til det, i det minste hvis du må bruke 2-wire-metoden.

Takk takk. De fleste rom (med dimming) har minimum 6 downlights, men får regne på minimumslast opp mot hva som er montert, og fylle på med noen bypass-enheter ja.
Kan buypass-2 benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shen skrev:

Mener jeg har lest at man ikke skal bruke bypass 2 til en Fibaro Dimmer version 1.

Takk, sett det samme på info om bypass-2 at den kun passer dimmer-2.
Men nå blir det nok uansett ikke til at den monteres, sett i lys av tilbakekallingen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
I min jakt på produkter for å automatisere heimen, samtidig som det ikke skal bli for dyrt, hoppet jeg på et salg av en Fibaro Dimmer. Etter handelen var gjort, så jeg at det var Dimmer og ikke Dimmer 2. Lest meg frem til at den ikke har samme innmat, med hensyn på dimming. Den skal dog tåle mer last.
Så til spørsmålet: Kan denne dimme LED?
Har fyllt opp huset med Ikea sine dimbare GU downlights, så primært disse som ønskes dimmet. (Alternativt får jeg sette den til bruk som en av/på enhet om det er bomkjøp.)
Jeg har prøvd å dimme 4 stk IKEA Ledare GU10 med fibaro dimmer 2 med og uten bypass. Begge tilfellene endte med summing fra pærene. Endte på dimbare Gu10 dim to warm pærer fra Clas Ohlson som virker bra.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Moskus skrev:

Hvilke? Ønsker å teste dim-to-warm. :) 

Kanskje sitelux og jeg ikke har de samme, men disse blir ganske så "varme" når de dimmes ned. De beste vi har i hus, som er nærmest halogen.
https://www.clasohlson.com/no/V-Light-dimbar-Haled-LED-pære-GU10/36-6290

Vi har i størrelseorden 90 downlights i huset så jakter "alltid" etter et LED-alternativ, uten å bli ranet :) 

De koster 129,- /stk, men som sagt, best lys av alt jeg har testet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Andreaz skrev:

Kanskje sitelux og jeg ikke har de samme, men disse blir ganske så "varme" når de dimmes ned. De beste vi har i hus, som er nærmest halogen.
https://www.clasohlson.com/no/V-Light-dimbar-Haled-LED-pære-GU10/36-6290

Vi har i størrelseorden 90 downlights i huset så jakter "alltid" etter et LED-alternativ, uten å bli ranet :) 

De koster 129,- /stk, men som sagt, best lys av alt jeg har testet. 

 

Tydeligvis populære :( 

C2E4742B-4406-4B2B-BD51-477DCBCCA835.thumb.jpeg.512cdce5ee9eb1ea7117de10f26bff32.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sitelux og jeg ikke har de samme, men disse blir ganske så "varme" når de dimmes ned. De beste vi har i hus, som er nærmest halogen.
https://www.clasohlson.com/no/V-Light-dimbar-Haled-LED-pære-GU10/36-6290
Vi har i størrelseorden 90 downlights i huset så jakter "alltid" etter et LED-alternativ, uten å bli ranet [emoji4] 
De koster 129,- /stk, men som sagt, best lys av alt jeg har testet. 
Ja, det er de jeg har. Måtte innom Clas og dobbeltsjekke, men var tomt for GU10 her også. Kjente riktignok igjen pakningen på E27 typen..
Det som gjør det litt billigere er at man får rabatt ved kjøp av 3 eller flere.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Er det denne?

https://m.clasohlson.com/no/V-light-Dimbar-LED-pære-E27/36-5802

 

Den får veldig dårlig tilbakemeldinger, ser jeg. At de blir dårlig/går i stykker etter kort tid. Har du og @Andreaz hatt GU10’ene lenge? 

Leste tilbakemeldingene selv, og har ikke den erfaringen. Har 9 stk på spisedelen på kjøkkenet, og fungert utmerket nå i nærmere ett år tenker jeg. Kjøpte også en tidligere utgave av de, som er litt hvitere, men de som selges nå er helt klart best/nærmest halogen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Andreaz said:

Leste tilbakemeldingene selv, og har ikke den erfaringen. Har 9 stk på spisedelen på kjøkkenet, og fungert utmerket nå i nærmere ett år tenker jeg. Kjøpte også en tidligere utgave av de, som er litt hvitere, men de som selges nå er helt klart best/nærmest halogen.

Jeg har ikke E27 typen men GU10. Jeg har ikke hatt de lenger enn noen måneder, men til nå er jeg veldig fornøyd med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og kjørt en del av V-light sine fra Clasn, de jeg har kjørt mot fibaro dimmer2 har funger knirkefritt, ingen som har sluttet å virke, er og de jeg har hatt lengst i hus, de dimmer også fint. Mens de jeg kjører rett på "vanlig" lamper, altså uten dimming har sluttet å fungere relativt kjapt, fra noen måneder til halvt år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan opplever dere blinking med bruk av forskjellige pærer? Hvor mange eller stor last har dere per Fibaro?

Har ikke stor last men ser at det er stor forskjell fra pære til pære og begynner å bli lei av å finne en sjelevenn til Fibaro..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 14.07, sitelux skrev:

Jeg har prøvd å dimme 4 stk IKEA Ledare GU10 med fibaro dimmer 2 med og uten bypass. Begge tilfellene endte med summing fra pærene. Endte på dimbare Gu10 dim to warm pærer fra Clas Ohlson som virker bra.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Jeg har samme erfaring. GU10 fra IKEA durer litt. E27 fungerer mye bedre, selv med bare én pære per dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Selger klarte ikke å skaffe meg kvittering, så sendte en mail til Fibaro fabrikken. Raskt, positivt, svar.

Fikk nye i posten med returlapp fra Norsk butikk. (Null stress med toll, mva osv)

Super service!!!

 

Tok også turen innom den lokale clasern. Hang ÉN ensom GU10 dim to warm der [emoji23]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Andreaz skrev:

Liten oppdatering. Selger klarte ikke å skaffe meg kvittering, så sendte en mail til Fibaro fabrikken. Raskt, positivt, svar.

Fikk nye i posten med returlapp fra Norsk butikk. (Null stress med toll, mva osv)

Super service!!!

 

Så da fikk du byttet Dimmer 1 mot Dimmer 2, kostnadsfritt, uten kvittering? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.