Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternativ til Nexa WMR-1000


torbein

Anbefalte innlegg

Har testet ut Nexa WMR-1000 for en strømbryter jeg har i ei trapp. Bryteren er så klart i toppen av trappa, så det er kjekt å kunne slå på lyset nede før man går opp.

Fungerer for så vidt greit. I Openhab og HASS går det fint å slå den av og på og da vises lyset som av og på, men når jeg slår av bryteren manuelt skifter ikke statusen i openhab eller hass.

Antar at dette kommer av at den ikke sender signaler ut. Det hadde vært greit å vite at lyset var av eller på når jeg ikke stod å så på...

 

Finnes det noen gode alternativer til Nexa WMR-1000 som vil sende status? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke den fysiske bryterdelen, kun trådløst. Da har jeg kontroll på input til den, og det er vel så nært man kommer på 433 bryterene. Har man flere input må man ha noe automatikk på kontrolleren som holder styr på tilstand.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, torbein skrev:

Finnes det noen gode alternativer til Nexa WMR-1000 som vil sende status? 

Nei. Det er fordi 433MHz-utstyr (som WMR-1000 er) ikke har to-veis kommunikasjon. 

 

Du kan gå over til Z-wave, og da har du plutselig flere valg. Jeg ville gått for Fibaro Dimmer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et viktig spørsmål; Bruker du den fysiske koblingen på WMR, eller en radiobryter til å skru på lyset? Jeg gikk ut fra at du brukte bryterledningene på enheten i forrige post, og da vet kontrolleren aldri hvor den står.

Parer du med en radiobryter, og bruker samme koden fra alle sendeenheter (radiobryter og kontroller) så har du bra koll på tilstanden. Trenger du en radiobryter til så kan kontrolleren høre når du sender fra den andre bryteren, og skru på lyset for deg. 

 

Z-Wave er jo fortsatt bedre da, men også til en litt annen pris. :)

 

Skal lure på hvorfor man ikke får 433 enheter som sender svar, eller kan polles? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PerH skrev:

Skal lure på hvorfor man ikke får 433 enheter som sender svar, eller kan polles? 

Fordi det er ingen egen protokoll for "433 Mhz" utstyr, og forskjellige protokoller skaper krøll for hverandre. Det går jo selvfølgelig an å lage "Z-wave eller Zigbee for 433Mhz", men det har vi også fra før.

 

Mao: Kostnaden går opp likevel, for du skal både 1) ha en bedre protokoll og 2) ha både sender og mottaker i alle dingser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primært er tanken at jeg skal sette opp en trådløs bryter nede slik at jeg kan slå på lyset før jeg har snubla i alle trinnene for å finne bryteren.

Sekundært hadde det vært greit å vite om lyset står på eller ikke når jeg har lagt meg og lurer på om jeg faktisk slo av det lyset...

Ser at nexa har et z-wave rele (AN-179) som kanskje kan gjøre nytte. Noen som har erfaring med denne? Denne er jo en god del billigere enn fibaro sin..

Endret av torbein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Fra ca et halvår siden og pr. i dag har jeg 15 stk AN 179. Montert for erstatning av LCMR 1000 og WMR1000.

Samtlige AN 179 har fungert perfekt hos meg. 

Anskaffet fra ElDirekte. Noe rimeligere og ankommer postkassa etter en dag eller to.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.