Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Frittstående temperatursensor?


Anbefalte innlegg

Finnes det noen "pene" temperatursensorer der ute, på z-wave? Lyst til å overvåke temperatur (og gjerne luftfuktighet) i huset og garasje+bod.
Noen som har denne fra Multireg og kan bekrefte at jeg kan bruke den som frittstående temp-sensor? Uten luftfuktighetsmåling, men..
(Edit, 275,- mot 399,- her)

Eventuelt, vil det være mulig å få noe slikt inn i Vera eller (HS) (via RFXtrx433E modulen) Xiaomi Temperature Humidity Sensor

Endret av Andreaz
Billigere nettbutikk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du har funnet fra Multireg er bare en vanlig temperaturføler. Disse er ment til å kobler til termostater for gulvvarme osv, for å måle temperatur i rommet. Ikke som en z-wave sensor alene.

 

Skal du ha temperatur og fukt på z-wave, er Aeotec sin Multi Sensor 6 tingen. Denne kan du bare gjemme hvor du vil, da den går på batteri. Måler temp, fukt, lux, bevegelse og UV.

 

Har du RFX modulen kan du skaffe deg litt billigere varianter da 433mhz er ganske mye billigere enn z wave. Da er det egentlig bare å finne det billigste så lenge det går på 433mhz, så skal det funke med den modulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, anaxyd skrev:

Har du RFX modulen kan du skaffe deg litt billigere varianter da 433mhz er ganske mye billigere enn z wave. Da er det egentlig bare å finne det billigste så lenge det går på 433mhz, så skal det funke med den modulen.

 

Nja, så enkelt er det dessverre ikke. 433 MHz er bare en transportfrekvens, som alle produsenter kan bruke fritt uten å søke konsesjon. RFXCOM-plugin må ha støtte for den protokollen som dataene sendes på i tillegg. I tillegg er det noen protokoller som ikke kan brukes samtidig, så to typer enheter kan godt fungere fint hver for seg, men ikke i samme hus. Og transieverne fra RFXCOM har støtte for 4 forskjellige firmware (Type1/2 og Ext1/2). Noe utstyr virker bare med en type firmware også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste akkurat om det nå, er nok lurt å anskaffe noen sensorer man vet er på riktig protokoll da ihvertfall. Eller så må man evt kjøpe flere RFX moduler, men det kan jo fort bli dyrere enn å kjøpe riktige sensorer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en Biltema i nærheten, er det nok aller enklest for deg å kjøpe sensoren med artikkelnr 84-0865, som er bekreftet fungerende. :-) Koster 109kr, og er både temperatur og luftfuktighet.

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Klokker-og-Termometre/Termometer/Tradlos-varstasjon-2000036036/?artId=840865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Venin said:

Xiaomi sine går på Zigbee, ikke 433 MHz. De funker via Xiaomi sin hub og Domoticz, men tror ikke noen har fikset støtte i HS3. De fungerer for øvrig upåklagelig. 

De burde vel i teorien også funke i HS3 med JowiHue plugin og RaspBee eller ConBee som gateway, men dette har jeg ikke testet. Jeg bestilte nettopp noe Xiaomi Zigbee for å teste dette, men jeg har ikke fått det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DiderikFrom skrev:

De burde vel i teorien også funke i HS3 med JowiHue plugin og RaspBee eller ConBee som gateway, men dette har jeg ikke testet. Jeg bestilte nettopp noe Xiaomi Zigbee for å teste dette, men jeg har ikke fått det enda.

Sålenge deCONZ har støtte (og det skal visstnok støtte veldig mye) så er det støttet med JowiHue/HS3. Flott at du tester! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Sålenge deCONZ har støtte (og det skal visstnok støtte veldig mye) så er det støttet med JowiHue/HS3.

 

Det er visst ikke fullt så enkelt. IKEA Trådfri RGB f.eks, støttes av deCONZ, virker bare sånn halvveis i JowiHue/HS3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Men Trådfri RGB fungerer jo fint... ?

 

Ikke hvis du skal prøve å sette farge fra et event.

Hue/Sat har ingen funksjon på den pæren og dermed sliter man litt med å angi farge. Colorpicker funker heller ikke helt som den skal mot pæren.

Utvikler har ingen slik pære selv, så han har ikke fått testet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det mulig å endre frekvensen på oppdateringer fra den da? Er relativ ny innenfor dette, men vil tro en «send temperatur» kommando 1 gang i minuttet er overkill :)
Kan jo fint settes til 30-60 minutter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.