Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Start på mitt smartere hjem.


Richard Thue

Spørsmål

Jeg skal nå i gang med å "bygge" opp entre'en etter å ha fjernet en del vegger og tak. Sitter nå igjen med nylagte varmekabler, Leca vegger og bjelkelaget synlig med alt av ledningsnett der.

 

Så før jeg begynner å kle igjen det hele, så vil jeg sørge for at skult infrastruktur er på plass. Har kommet til at jeg skal satse på mest mulig kablet. Z-wave  styring av lys med dimming.

Jeg har som nevnt fjernet en del vegger, som tidligere bl.a. hadde lysbrytere til taklys.  Det betyr at lysbryterne må få nye plasseringer. Det ideelle innbiller jeg meg var å ha trådløs styring fra lysbryter, samtidig som lysbryter har kablet 5V som strømforsyning. Kanskje er jeg helt på villspor her. Ett viktig suksesskriteria er at dette fungerer manuelt slik at øvrigheta ikke blir frustrert. Samtidig som jeg har muligheten til å få det hele styrt. Jeg har i størst mulig grad også lyst til å unngå batteridrift på enhetene.

 

Jeg ser for meg noe ala dette:

 

  • Downlights taklys

    ·       Av/På bryter med impuls. Finnes det varianter som bruker kablet 5V som strømforsyning og så trådløs kommunikasjon?

    ·       Dimmer. Har DENNE liggende tenkt brukt.

    ·       Er en SLIK mer fornuftig enn å bruke bryter og dimmer separat?

  • Vegglys

    ·       Av/På bryter med impuls.

    ·       Dimmer (Ser for meg samme konfigurasjon som for downlights)

  • Høyttalere i tak

    ·       K-rør for ledning fra kjeller

  • Multisensor

    ·       5V USB? Ser DENNE kan ha USB stømforsyning.

  • Dørlås

    ·       Lurer her på DENNE varianten. (Har alle dørlåser Batteridrift?)

    o   Vet at tidligere varianter har fått en del pepper.

  • Varmekabler

    ·       MicroTemp termostat. 20 år gammel men ser ut som DENNE

    ·       Bør denne erstattes med noe annet som kan styres?

  • Røykvarsler

    ·       220v eller 5V USB.

    o   Ut ifra hva jeg har lest, så er 433MHz like greit som Z-wave. Så lenge en passer på at de er i serie. Stemmer det? Hvilke er greie å bruke? Her skal jeg ha ca 8 stk fordelt på 3 etasjer.

  • Vifte for distribusjon av varmluft

    ·       Termostatstyrt.

    o   Dette er nok litt sært. Vi skal ha en stor vedovn i entre nede. Jeg skal lage "hull" i tak/gulv slik at varmen kan stige opp i etasjen over. Lurer her på å montere inn en ganske stor vifte som kan distribuere varmluften opp. Om jeg går får noe slikt vil jeg ha styring av viften slik at den starter når ovnen varmer. Og ha regulering av turtall slik at den styres. Enten automatisk eller manuelt.

 

 

Er det noe åpenbart jeg har oversett?  Takknemlig for innspill på innlegget.

 

 

Richard

20171022_141338.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
54 minutter siden, Richard Thue skrev:

Varmekabler

·       Bør denne erstattes med noe annet som kan styres?

Ja! Du kan bruke denne: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/heatit-z-wave-romtermostat-p50965

 

58 minutter siden, Richard Thue skrev:

Downlights taklys

·       Av/På bryter med impuls. Finnes det varianter som bruker kablet 5V som strømforsyning og så trådløs kommunikasjon?

·       Dimmer. Har DENNE liggende tenkt brukt.

·       Er en SLIK mer fornuftig enn å bruke bryter og dimmer separat?

Ville egentlig frarådet Qubino-er, da disse ikke har intern sikring, og krever egentlig at elektriker monterer en sikring før den når den monteres (glassikring i en holder). Regner med at det gjelder alle Qubinoer.. Ville anbefalt Aeotec sin Nano Dimmer 6, den får du til å funke på alle mulige lyskilder, selv LED som ofte kan gi litt blinking osv.

 

Det beste er dimmermodul inne i vegg, altså bak bryteren, syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, anaxyd skrev:

Ville egentlig frarådet Qubino-er, da disse ikke har intern sikring, og krever egentlig at elektriker monterer en sikring før den når den monteres (glassikring i en holder). Regner med at det gjelder alle Qubinoer..

Det gjelder strengt tatt Fibaro også (men da er det 10A, ikke 1A som for Qubino). Ryktene skal ha det til at elektrikere i norge ikke tar det så tungt likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det en fornuftig tanke i størst mulig grad å holde seg til en produsent, eller fungerer ting sømløst sammen?  Tenker litt på hvordan det i praksis fungerer, og kanskje er har det litt enklere om en skal ha support om noe ikke fungerer som tenkt.

 

Ser ut til at priser ofte er veldig like mellom produsenter på samme type enhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 hours ago, Richard Thue said:

Er det en fornuftig tanke i størst mulig grad å holde seg til en produsent, eller fungerer ting sømløst sammen? 

 

Jeg har mange forskjellige produsenter representert uten at det har gitt noen problemer. Z-Wave er vel i så måte en ganske "streng" standard, så er det compliant til den (evt. Z-Wave Plus), så fungerer det sammen også.

Jeg har i alle fall 433, Z-wave og z-wave plus i samme hus, og fra 4-5 leverandører, det fungerer fint. Jeg har lest at noen har hatt problemer de mener skyldes blanding av Z-wave og Z-wave plus, men ikke vet jeg..

 

16 hours ago, Richard Thue said:

Multisensor

·       5V USB? Ser DENNE kan ha USB stømforsyning.

 

Har et par av denne selv og kjører de på 5V, funker fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, PerH skrev:

Jeg har lest at noen har hatt problemer de mener skyldes blanding av Z-wave og Z-wave plus, men ikke vet jeg..

Jeg har masse vanlig Z-wave supplert med noen nyere Z-wave Plus. Det går også helt fint.

 

De største problemene er når noe utstyr legges inn kryptert og annet ukryptert, og så skal man prøve å sette opp assosiasjoner. Man gjør det enklest for seg selv hvis alt (utenom dørlåser) legges inn ukryptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

>> Om jeg går får noe slikt vil jeg ha styring av viften slik at den starter når ovnen varmer.

Leste på et svensk forum (m.nu?) at det var flere som brukte steketermometer i vedovnen for å åpne trekk/luker i nye, tette hus. Kan være en ide, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da sitter jeg og klør meg i hodet.  Gangen er klar ink. alt elektrisk. Dimmer (Qubino Flush) funkerer helt fint manuelt.

 

Vera Edge med RFXtrx ser ut til å spille. Jeg får tak i det "simple" Nexautstyret. Lys av på +++. Funker fint.

 

Så er det Z-Wave da. Første jeg skal vekke til live er dimmeren. Vera responderer på parring, men avslutter med ERROR: Unable to get any information on node...

Ikke snakk om å komme lenger. Googler og ser at noen har problemer, noen har ikke. Men ikke noe nærmere en løsning.

Jeg har en Z-Wave lekasjedetektor, og den kommer greit inn i systemet.

 

Nå vet jeg ikke om problemet ligger hos Vera eller Qubino. Kanskje kombo. Har derfor lastet ned HomeSeer for å prøve ut dette.

Installerer, laster ned Z-wave pluggin, lager meg en Z-Wave interface, og klikker på ikon for å aktivere interfacet.

Da dukker ett gult utropstegn opp, med følgende feilmelding:

 

If 2 systems are connecting to your Z-Wave interface, HomeSeer will not connect.

 

Har prøvd å ta strømmen på Vera i fall det skulle bråke, uten endring. Jeg har bare prøveversjonen av HomeSeer.

 

Er det noen som leser dette, som har ett tips?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Moskus skrev:

... hvordan?

 

Hvilket interface bruker du?

(Du kan ikke bruke Vera'en som et Z-wave interface i HomeSeer).

Uff, dette er på nivå med når jeg skal hjelpe noen med å få PC på projektor. Og de ikke har koblet ledning inn i PC. Får skylde på at det var sent i går kveld/natt da jeg prøvde. 

 

Det står sikkert på formuet om jeg leter, men er det noen billig grei Z-wave interface å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, ZoRaC skrev:

Ville prøvd å kjørt en «exclude» i Vera på Qubino’en og så en ny «include». 

 

Mhp Interface så er svaret bare flaut.

 

Jeg har prøvd å ta exclude. Jeg har også 2 enheter, og begge oppfører seg likt. Vera oppdager enhet, for deretter å gi samme feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Richard Thue skrev:

Det står sikkert på formuet om jeg leter, men er det noen billig grei Z-wave interface å anbefale?

 

Jeg liker UZB1 :) 

 

3 minutter siden, Richard Thue skrev:

Jeg har prøvd å ta exclude. Jeg har også 2 enheter, og begge oppfører seg likt. Vera oppdager enhet, for deretter å gi samme feilmelding.

 

Er det mulig å velge å inkludere "nonsecure" i Vera? Evt om det er default, mulighet for å velge "secure"?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg liker UZB1 :) 

 

 

Er det mulig å velge å inkludere "nonsecure" i Vera? Evt om det er default, mulighet for å velge "secure"?

Da er ting oppe og kjører på Vera, så da får den gjøre jobben til jeg finner mer ut av hva jeg ønsker av ett slikt system.

 

Det løste seg da jeg tok en Firmware oppdatering av Vera Edge. (Den hadde ikke vært i bruk på lang tid). Det resulterte i at alt jeg hadde ble borte!? (Virker litt merkelig og jeg har ikke oversikt om jeg kunne hatt en backup som kunne vært hentet inn. Ikke noe problem på nåværende tidspunkt, men definitivt noe jeg må finne ut av før jeg legger mye jobb i dette.)

 

Ved omstart av Vera så kom dimmer greit inn, i tillegg til de andre enhetene jeg har.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det med at alt ble borte etter oppdatering har det vært en del støy om på micasaverde forumet. Backup må tas hver gang man oppdaterer! Det sagt, så klarer Vera support stort sett alltid å fikse problemet, de er raskt på ballen og kobler seg på kontrolleren din (når du har åpnet for det i kontrolleren) og ordner opp.

 

Det anbefales å bruke de når du har slike problemer, kanskje ser de en systemfeil som flere har glede av at de finner. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.