Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

berlands smarthus


berland

Anbefalte innlegg

Ny på forumet, har dillet med en smarthusinstallasjon siden januar 2017.

 

Starten: Jeg bestilte strøm via nystartede Tibber, og fikk tilsendt en Sensibo-fjernkontroll til varmepumpa. Sensibo sin webløsning for automasjon syntes jeg ikke var tilstrekkelig, så da begynte jeg å prøve meg med OpenHAB. Jeg har mye erfaring med Linux-systemer og hakking på tekstfiler, så når jeg leste at OpenHAB skulle passe for sånne som meg, tenkte jeg meg ikke mye om med tanke på valg av system.

 

Før huset ble smart hadde jeg en ett år gammel installasjon av temp- og fuktsensorer (via Tellstick) som ble integrert.

 

Status pr i dag er

* 3 Fibaro veggplugger (styring av vifter i garasje, måling av strøm på avfukter og varmepumpe)

* 5 Heatit Multireg varmekabeltermostater

* Sensibo-fjernkontroll for varmepumpe

* Z-wave modul for Systemair - styring av ventilasjonsanlegg

* Netatmo-sensordata integrert, med regnmåler

* Garasjeportåpner (kan åpne/lukke og lese av status)

* Robotklipper (Worx Landroid - kan lese data, har ikke fått testet å sende kommandoer)

* Smappee-sensordata integrert (måler strømforbruk)

* Alle telefoner og nettbrett rapporterer batteriforbruk

* SectorAlarm  (jeg poller web-api hvert 5. minutt og fanger opp endring i alarmstatus)

* To stk TV kan skrus av

* Squeezebox - to separate høyttalere

* En Nexa-plugg for kontroll av om en luftkompressor har mulighet til å gå.

* Tilstedeværelse av meg selv basert på hvilket wifi-AP min telefon er på

 

Ikke-integrert smarthus-funksjonalitet er astro-ur på utebelysning, og 10-20 år gammel Gira FunkBus trådløs styring av belysning. Fem  nylig (siste 5 år) oppussede rom har allerede belysning styrt av elektriker-koblet bevegelsessensor.

 

Enova har sponset 20% av utgiftene til varmekabeltermostater (inkl. elektrikerregning) og Sensibo/Tibber.

Endret av berland
ekstra detalj nevnt
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen regler som er satt opp:

 

Garasjen er isolert og frostfri. For å unngå rustfare står en avfukter og holder RH under ca 60%. For å spare strøm har jeg også stryring av vifter som ventilerer garasjen hvis duggpunktet utendørs er lavere enn innendørs. Siden viftene bråker en smule, så skrus de automatisk av hvis garasjeport er/står åpen, eller hvis min telefon kobler seg opp på wifi-aksesspunktet  som gjelder der. Vifter går heller ikke på hvis det vurderes å være for kaldt innendørs. Triggerpunkt for duggpunktdifferanse som kreves er avhengig av hvilken RH som er i garasjen. Noe mer beskrivelse ligger også på en tråd på byggebolig

 

Varmepumpe og varmekabler går på timeplan, hverdag og helg. Varmepumpa står rett ved terrassedør, så til neste sommer får jeg testet integrasjon mot (uinstallert) terrassedørsensor, som skal skru ned varmepumpa om den døra står åpen i mer enn ett minutt. Hvis boligalarm slås på, betyr det at vi er borte, og da skrus all varme ned. Varme slås på når boligalarm skrus av. 

 

Lyd fra en squeezebox-høyttaler skrus ned når TV skrus på. Bindingen mellom OpenHAB og LG TV er ikke 100% stabil (vet ikke hvilken side ustabiliteten sitter på), men for å finne ut av om TV har kommet på klarer jeg meg med Network-binding i OpenHAB som får med seg om TV blir pingbar.

 

Det står en kompressor i en lydisolert kasse i verkstedet, og den vil jeg ikke skal gå i tide og utider. Kompressor har kun strøm hvis temperatur i kassen er under 25 grader, når det ikke er natt, og når vi er hjemme. Vurderer å kreve wifi-tilkobling til riktig aksesspunkt også. Noe mer info finnes også her på byggebolig.

 

OpenHAB kan sende beskjeder til min mobiltelefon via Pushover ved diverse hendelser.

 

Ventilasjonsanlegget går på normal-hastighet og med ettervarmer alltid avskrudd til vanlig. Hvis CO2-nivå i stua er høyt går ventilasjonen på maks. På dagtid kan ventilasjonen gå ned på minimum hvis CO2-er lavt eller hvis vi ikke er hjemme (alarm påskrudd). Hvis det blir "for varmt" i stua, går ventilasjonen på maks, varmegjenvinner blir avskrudd.

 

Når ny enhet (telefon/nettbrett/datamaskin) kobler seg til nettverket (kablet eller trådløst) får jeg beskjed om det (dnsmasq sender mqtt-melding til OpenHAB, som varsler min telefon).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interface til systemet har vært OpenHAB sin Basic UI siden starten, og hvor toppen ser ut som i vedlegget under. Denne har jeg tilgang til utenifra via OpenVPN og OpenHAB for Android. For to uker siden tok jeg meg endelig tid til å teste ut HABPanel, og WAF økte markant. Jeg fikk laget til noen paneler med diverse sensorer og kommandoer, og det henger nå et nettbrett ved utgangsdør som kan åpne garasje, skru av varme/radio (selv om dette gjøres automatisk hvis alarm skrus på) og som viser meteogram og siste radarbilde. Visuelt er ikke HABPanel helt up to speed, men dette får jeg klare vente på til noen fikser, eller bidra selv til. 

 

Dataanalyse gjør jeg via ørten plott satt opp med Grafana (som leser direkte fra InfluxDB som OpenHAB sender alle data til). Denne er jeg godt fornøyd med. I denne byggebolig-tråden har jeg dratt analysen litt lenger med direkte Python-analyse av tall i InfluxDB.

 

openhabbasic.png

habpanel1.png

grafana.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer i høst er å bygge min første RaspberryPI med sensorer. Jeg har bestilt 4 stk Sensirion-sensorer jeg skal koble til en PI via i2c for å måle temp og fukt i hvert av kammerene i ventilasjonsaggregatet på kaldloft. Avhengig av hva nytte jeg ser i dataene skal jeg vurdere om noe skal styres utifra dette (fukt fra bad f.eks, kondensfare på kaldloft, strømsparing). ledninger 

 

Belysningen i huset er allerede irriterende smart, men kun trådløse lysbrytere i huset som kommer fra Gira og går på en proprietær FunkBus-protokoll (866 Mhz, kryptert). Jeg har en liten enkel løs fjernkontroll med kun fire trykk-knapper som er i stand til å skru av alt lys - på denne har jeg tenkt å lodde på ekstra ledninger slik at en Raspberry PI kan "trykke" for meg. 

 

Jeg har søkt på nett jevnlig etter løsninger for å integrere min Gira med OpenHAB, men ingen løsninger har dukket opp. RFLink kan fås med programvare for å lese av Funkbus ser det ut som, men ikke sende kommandoer, så da har jeg avventet innkjøp av det. Antar det er teoretisk mulig å kjøpe dyr Gira-maskinvare, og koble det med OpenHAB via KNX, men det frister lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! God og dekkende beskrivelse du har. :) 

 

9 timer siden, berland skrev:

Antar det er teoretisk mulig å kjøpe dyr Gira-maskinvare, og koble det med OpenHAB via KNX, men det frister lite.

Kan jeg forstå. Det er vel mulig det må byttes ut også om en stund, fungerer det f.eks. med LED-pærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Hei og velkommen! God og dekkende beskrivelse du har. :) 

 

Kan jeg forstå. Det er vel mulig det må byttes ut også om en stund, fungerer det f.eks. med LED-pærer?

Ja, Gira-Funkbus-dimmerene fungerer fint med LED. Alle (50-60 stk) halogen-spottene ble byttet i vår (bortsett fra et fåtall som ble igjen for å unngå flimring). Full ned-dimming er forsåvidt mye lysere enn det var med halogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, berland skrev:

Full ned-dimming er forsåvidt mye lysere enn det var med halogen.

Ja, det er et kjent problem med gammeldagse elektroniske dimmere, jeg har det jeg også. Blir ikke oppgradering på meg heller med det første, det får vi gjøre når vi bygger på huset. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en Python-løsning i dag for å koble sammen strømforbruksdata fra Smappee-måleren (via API-modul fra github) og prisdata fra tibber sin API (Python3 API-modul), og beregne kumulativ daglig kostnad. Kostnaden er forsåvidt noenlunde teoretisk, da hva jeg faktisk betaler kun beregnes ut ifra månedlige manuelle strømavlesninger. Pandas-biblioteket i Python brukes til å gange sammen 5-minuttsforbruket fra Smappee med priser som er gitt på timesbasis.

2017-10-23 22.56.51.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har en Aotec Z-wave garasjeport kontroller men har lyst på flere features i den og vil gjerne bygge selv (etter suksess med lysbryteren)

 

Har kjøpt inn en 

Raspberry Pi Zero

Grove PI zero hat

SHT31 temp/humid sensor for GrovePI

2 stk Grove ultrasonic reader

1 stk Grove dry-reed relay

 

Med disse skal jeg klare åpne og lukke porten (bare å sette releet på i et par tidels sekund) og jeg kan lese temperatur og fukt. Den ene ultrasoniske avstandsmåleren skal jeg bruke til å måle posisjon til garasjeport (monteres der porten kommer opp når den er åpen), og den andre avstanden ned til bakken (1 meter avstand betyr at bilen står der, 2 meter betyr ingen bil i hus).

 

Har vurdert kamera også, men det får bli en annen gang.

 

Foreløpig er konseptet bare bevist i stua, installasjon i garasjetaket blir en annen dag.

2017-11-16 19.32.05.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et forsøk på vinne en designpris, men jeg fant en matboks på butikken, lagde noen hull til LED-pærer og hull til ultralydsensor. Dernest er alt sammen programmert ferdig (bortsett fra all bug'ene jeg ikke har oppdaget) slik at jeg nå 

* fanger bevegelse på port (testet med håndbevegelse, ultralyd)

* fanger bil-tilstedeværelse (ultralyd), indikerer med grønn/rød LED tilsvarende nye parkeringshus :)

* Skrur på relé som kobles til portåpneren om jeg ønsker å åpne porten.

* Rapporterer temperatur og fuktighet.

 

Jeg har laget 4 stk python-script som går uavhengig, og kjøres som en 'service' på Raspberry'en, et for å styre LED, et for å styre ultralydsensorene, et for å styre portåpner og et for å kontinuerlig rapportere temperatur og fukt. Scriptene snakker sammen over MQTT, og samme MQTT-buss er også kommunikasjonsveien mot OpenHAB. De tre øverste LED blinker, og har da sin egen tråd inni led-scriptet med løkke over av/på.

2017-11-20 21.49.16.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Frost ute" er så enkel som den kan være, blinker rødt hvis det er minusgrader ute.

 

"Kondensfare" blinker gult hvis duggpunktet i garasjen er mindre enn temperaturen ute. Hvis bilen kommer utenifra (og karosseriet holder utetemperatur) og kommer inn i en garasje der duggpunktet er høyere, så kondenserer fuktighet på bilen (og ikke bare på lakken hvor det ikke gjør noe, men potensielt overalt på bilen hvor du ikke vil ha fukt). De gangene er det kanskje ikke lurt å parkere inne i garasjen,, men det avhjelpes kanskje ved å holde porten litt lenger åpen.

 

Vifter i garasjen styres etter samme oppskrift, og vil alltid forsøke å lufte ut garasjen når dette er tilfelle.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjedatamaskinen er satt i drift, og det funker. Ultralydsensoren er montert på en hylleknekt i taket, og porten stopper 4 cm foran denne når porten er helt oppe. Grafanaplottet viser en åpne og lukkesekvens og avslører at porten min beveger seg med 15 cm i sekundet. 

 

Ultralydmålingen av portposisjon er som forventet ikke helt presis. Den måler potensielt i 30 graders bredde, og innenfor en slik kjegle er det mye tak kanskje treffes av og til. Tar høyde for dette i programvaren.

 

Aotec garasjeportkontroller er nå til overs :) Send melding på PM hvis noen er interessert.

 

Kabelrot er noe man rydder i en annen gang..

2017-11-26 16.34.53-2.jpg

2017-11-26 20.36.12.jpg

2017-11-26 20.36.20.jpg

Screenshot from 2017-11-26 20-37-40.png

Endret av berland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grafana-plottet viser avstandsmålingen fra ultralydsensoren, ganget med -1 for å få snudd plottet opp ned. Når den grønne linja går opp, så beveger porten seg oppover, og på -4 cm så er porten helt åpen.

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilasjonsanlegget har blitt oppgradert med Sensirion SHT31-D fukt og temperatursensorer, en sensor i hvert kammer, og koblet til samme raspberry Pi zero som også styrer lyset. 

 

Beregner duggpunkt og entalpi for dataene i hvert kammer, og bruker dette til å beregne virkningsgrad og hvor mye fukt som produseres i huset. 

Virkningsgrad vil jeg analysere i forhold til hvordan det skal kobles til optimalisert oppvarming, og fuktproduksjon ser ut til å være en god måling på om noen dusjer eller ikke. Må samle data noen uker/måneder og tenke ut etterhvert hvordan dette kan brukes (og hvor mange feil jeg har gjort i dagens beregninger..)

Screenshot from 2017-12-03 20-27-27.png

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Garasjedatamaskin har fått noen programvareoppdateringer (på min egen kode) - det er ikke helt trivielt å både kunne fange opp bevegelse på port når det skjer, i tillegg til å kunne filtrere bort datastøy som jeg ikke klarer unngå med en ultralydsensor (av og til så kommer det tullete målinger). Også hvis bilen blir stående med garasjeluka åpen, så registreres det som åpen port.. :(  En oppgradering får komme når laser-avstandsmålere blir lett tilgjengelig for slike prosjekt, da blir avstandsmålingen presis og kanskje med mindre støy.

 

Reléet (Grove Dry Reed relay) ser ut til å være dødt - da virker ikke garasjeåpneren via MQTT. Jeg lurer på om garasjeportmotoren sender for mye strøm gjennom, så jeg har bestilt nytt nytt relé som det kanskje bare blir plug and play for å få installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet ut gammel kjøkkenbenkbelysning med Philips Hue Lightstrips, lagt inn samme type i et glasskap, og satt inn Hue-lamper på barnerom. Godt fornøyd med lampene og belysningen, ikke like fornøyd med å dra inn en ZigBee-standard som ikke er helt åpen. Men deConz-prosjektet som jeg leser om gjør at jeg stoler litt mer på at lampene vil være brukbare i lang tid.

 

Barna har fått vekkerutine på lys, og det er laget diverse andre rutiner på lys etter tid på døgnet. Kjøkkenbenkbelysning er styrt av en PIR-sensor (Aeotec Multisensor 6) slik at det er på fullt bare når det er folk på kjøkken, dimmes ned etterpå - til lysstyrke avhengig av tid på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, berland skrev:

Har byttet ut gammel kjøkkenbenkbelysning med Philips Hue Lightstrips, lagt inn samme type i et glasskap, og satt inn Hue-lamper på barnerom. Godt fornøyd med lampene og belysningen, ikke like fornøyd med å dra inn en ZigBee-standard som ikke er helt åpen. Men deConz-prosjektet som jeg leser om gjør at jeg stoler litt mer på at lampene vil være brukbare i lang tid.

 

Barna har fått vekkerutine på lys, og det er laget diverse andre rutiner på lys etter tid på døgnet. Kjøkkenbenkbelysning er styrt av en PIR-sensor (Aeotec Multisensor 6) slik at det er på fullt bare når det er folk på kjøkken, dimmes ned etterpå - til lysstyrke avhengig av tid på døgnet.

Veldig kult, kan du fortelle hvordan du styrer dette fra Openhab? rules og cron jobs? Liker at du forklarer mye av hva du gjør. Inspirerende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat vekkerutinen er foreløpig bare via Hue-app, siden den så ut til å funke godt. Lyset bruker da en halvtime på å gå fra 0% til 100%. Jeg bør programmere det i en OpenHAB-regel etterhvert for å sørge for at rutinen ikke er aktiv når vi er borte, da blir det en egen regel med en for-løkke på dimming fra 0 til 100 og med en passende sleep() mellom hvert steg. Trolig også med en måte å avbryte rutinen på, f.eks. hvis dimme-tilstanden har blitt endret av noe annet mens regelen var i sleep()

 

Lampene kan variere fargetemperatur, så da har jeg lagt inn fargetemperaturverdier som øker i løpet av døgnet. Vekkelys er veldig varmt. Morgenlys og formiddagslys på kjøkkenbenk er kaldt, og blir varmere om kvelden. Litt før leggetid blir det også dempet og varm belysning på barnerom "leggeseglys". Det er et fargelys på det ene rommet (snart begge), litt usikker på hvordan jeg skal utnytte det, kanskje en tilfeldig farge hver kveld og ny tilfeldig hver morgen. Dette er regler (rules) i OpenHAB som trigges av cron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, stilig :) har kontrollert mitt med samme løsningen egentlig, bruker Hue appen for vekkelys. Har lagt inn mulighet til å kontrollere både lamper og grupper via OH, men bruker oftest appen av enkelhet. Må få opp en tab på veggen snart... Legger man inn fargetemp endring i Hue appen også? ikke sett noe sted jeg kan gjøre det basert på tid på døgnet.. Mulig jeg er blind ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fargeoppsettet settes fra regler trigget av cron i OpenHAB.  

 

For å sette tilfeldig farge på en Hue-lampe uten å endre lysstyrken gjør jeg slik:

        val tilfeldigfarge = (Math::random * 360).intValue().toString()    
        val dimmerverdi = (Taklampe_dimmer.state as Number).intValue().toString()
        Taklampe_farge.sendCommand(tilfeldigfarge + ",100," + dimmerverdi) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilasjons-"dashboardet" i HABpanelet mitt  har fått en solid oppgradering, med flere tall å se på og status på viftehastighet og styring av termostat. Rød varsling hvis ettervarmerbatteriet slår inn (her illustrert som test). Ellers også flere  typer virkningsgrad (i midten) og delta-verdier for differanser mellom luftstrømmene. H er entalpi, og x_s er fuktmengde.

 

Alle tall kommer fra de fire selvmonterte temp- og fukt-sensorene inni aggregatet, en fibaro-plugg på stikkontakten for å måle effekt, og Systemair sin Z-wave modul.

 

Screenshot from 2018-02-08 21-54-45.png

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.