Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Min første bolig og mitt første forsøk på et smart hjem. Tenkt openhab + homekit


mkey

Spørsmål

Hei,

 

Jeg har kjøpt en leilighet og har lyst å begynne smått å realisere drømmen om et smart hjem. Jeg har laget en oversikt over "fase 1", men det følger med en del spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. :) 

 

System:

Jeg ønsker å benytte apple produktene (som jeg er litt påtvunget på fra jobb) til å styre systemet. Dette gjør det litt lettere å overbevise min bedre halvdel om at dette er noe vi vil også :P

Jeg tenker da å kjøre openhab for å knytte de ulike kompontentene sammen og lage regler, og homekit til å styre fra telefon / siri. Håper jeg ikke har misforstått dette.

 

Varme:

Det eksisterer to panelovner i leiligheten og en peis som varme. Jeg lurer da på følgende:

Hvordan kan jeg best styre panelovnene på en sikker måte?

Jeg har sett på Mill sine produkter, men ser de forsatt ikke har åpnet for noe mer utover deres egen app - kan dette forventes?

Jeg har sett at det er noen som forteller om at slike plugger blir for varme og er en brannfare, er dette realistisk?

 

Belysning:

Det eksisterer kun belysning i noe av kjøkkeninnredning og på bad. Jeg ønsker ikke farget lys.

Er IKEA sine pærer brukende til dette eller bør jeg gå for Philips Hue?

Hva er det beste måten å styre eksisterende lys på bad?

 

Sikring av dører og vinduer:

Er det hensiktsmessig å sikre alle dører og vinduer?

Hvilken løsning er den rimligste og beste for dette?

 

Ellers:

Jeg har tenkt å benytte bevegelsessensore etterhvert, hvilke er anbefalt mtp. kost/nytte her?

Hva er den enkleste og beste metoden å overvåke temperatur i individuelle rom?

 

Takk på forhånd. Jeg legger også ved en skisse av først tenkt plan. Gjerne kom med tilbakemeldinger på dette også om dere har noen lure tips!

 

 

Leilighet.pdf

Endret av mkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
22 minutter siden, mkey skrev:

Hei,

 

 

Varme:

Det eksisterer to panelovner i leiligheten og en peis som varme. Jeg lurer da på følgende:

Hvordan kan jeg best styre panelovnene på en sikker måte?

Jeg har sett på Mill sine produkter, men ser de forsatt ikke har åpnet for noe mer utover deres egen app - kan dette forventes?

Jeg har sett at det er noen som forteller om at slike plugger blir for varme og er en brannfare, er dette realistisk?

Bruk skikkelige plugger så får du ikke problemer med varmgang, og forhold deg til maks strømtrekk såklart. 

22 minutter siden, mkey skrev:

 

Belysning:

Det eksisterer kun belysning i noe av kjøkkeninnredning og på bad. Jeg ønsker ikke farget lys.

Er IKEA sine pærer brukende til dette eller bør jeg gå for Philips Hue?

Hva er det beste måten å styre eksisterende lys på bad?

IKEA sine får skryt de, men sjekk at løsningen du ser for deg støtter dette. selv bruker jeg hue. 

 

Jeg bruker en zwave bryter til lys på bad som er integrert, hue ellers

 

22 minutter siden, mkey skrev:

Sikring av dører og vinduer:

Er det hensiktsmessig å sikre alle dører og vinduer?

Hvilken løsning er den rimligste og beste for dette?

Tja, spørs vell hva du selv ønsker. Jeg har gjort dette med zwave magnet brytere. Ganske rimelige saker. 

22 minutter siden, mkey skrev:

Ellers:

Jeg har tenkt å benytte bevegelsessensore etterhvert, hvilke er anbefalt mtp. kost/nytte her?

Hva er den enkleste og beste metoden å overvåke temperatur i individuelle rom?

Jeg er mest fornøyd med hue sine bevegelses sensorer, de har også temperatur. Billige er de også. 

 

Ellers er både zwave og RFlink temp målere ok, men de oppdaterer seg gjerne skjeldent osv. Har litt dårlig erfaring med zwave multisensorer generelt og kommer nok til å bytte ut alt med hue etterhvert + netatmo på bad og andre fuktige rom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, mkey skrev:

Belysning:

Det eksisterer kun belysning i noe av kjøkkeninnredning og på bad. Jeg ønsker ikke farget lys.

Er IKEA sine pærer brukende til dette eller bør jeg gå for Philips Hue?

Hva er det beste måten å styre eksisterende lys på bad?

Ikea pærene virker bra de. og til bad ville jeg gått for en dimmemodul eller brytermodul via Z-wave.

 

1 time siden, mkey skrev:

Sikring av dører og vinduer:

Er det hensiktsmessig å sikre alle dører og vinduer?

Hvilken løsning er den rimligste og beste for dette?

Jeg setter opp nytt system i huset nå og går for Xiaomi magnetsensorer, dette er rimelige saker. Usikker på hvor bra det fungerer, men alt annet Xiaomi jeg har testet virker som forventet. Sensorene mottas nok i posten innen utgangen av oktober. Xiaomi virker forsåvidt bra med OpenHAB2.

 

1 time siden, mkey skrev:

Jeg har tenkt å benytte bevegelsessensore etterhvert, hvilke er anbefalt mtp. kost/nytte her?

Hva er den enkleste og beste metoden å overvåke temperatur i individuelle rom?

Jeg har testet en del forskjellige multisensorer/bevegelsessensorer og tempratursensorer, Jeg hadde gått for Aeotec Multisensor 6 i de fleste rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, mkey skrev:

Jeg har sett på Mill sine produkter, men ser de forsatt ikke har åpnet for noe mer utover deres egen app - kan dette forventes?

Det er lov å håpe, og jeg har tatt feil før. Men i utgangspunktet "nei". Eller: "Ikke regn med det på kort sikt".

Men en Z-wave pluginmodul og en annen vilkårlig ovn løser det problemet lett. :)

 

1 time siden, mkey skrev:

Det eksisterer kun belysning i noe av kjøkkeninnredning og på bad. Jeg ønsker ikke farget lys.

Er IKEA sine pærer brukende til dette eller bør jeg gå for Philips Hue?

Ikea sine er ikke så verst. Og er jo en del billigere...

 

1 time siden, mkey skrev:

Er det hensiktsmessig å sikre alle dører og vinduer?

Det tror jeg du selv må vurdere, det kommer jo an på hva du skal bruke det til. Innbruddsalarm eller påminnelse til deg selv om å lukke åpne vinduer/dører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar @Salvesen@Lazarus og @Moskus

 

Da har jeg handlet inn litt til å starte på, og en drøss pærer fra IKEA er på vei.

 

Gikk for en Aeon Labs Z-stick gen5 USB-adapter for z-wave  og bruker en rasberry for nå med openhab2. Skal teste dette ikveld med en Fibaro Z-wave-fjernstrømbryter med energimåler.  

 

Kommer nok flere spørsmål etterhvert, men får prøve meg litt frem når først å se om openhab er det jeg ønsker å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei mkey, dette virker veldig likt som systemet jeg kjører på i dag. Jeg er også helt fersk og i begynnelsen av dette. 

 

Hos meg ser det slikt ut:

 

Rasberry med openHabian 

Ikea Trådfri gateway (6 pærer, 2 fjernkontrollere)

Aeon Labs Z-stick gen5 USB-adapter

Fibaro Dimmer2 (led spotter på taket)

Apple homekit (via plugin til openhabian) med en Apple TV

 

Jeg syns det fungerer greit, foreløpig lite automasjon. Det lille jeg har i dag av det er via Apple homekit (du får noen muligheter når du har apple tv). 

 

Er i samme situasjon som deg hvor jeg ser at når pærer osv. ligger Apple homekit er terskelen for at kjæresten også syntes dette fungerer bra mye lavere. Vi opplever begge at appstyring er mer tungvint en bruk av brytere. Sånn sett er fibaro dimmeren bedre i bruk en Ikea pærene, men også en del mer kostbar der hvor behovet bare er og styre en pære per bryter. Vi har et par Ikea brytere som er koplet sammen med grupper av pærer, dette har fungert godt. Jeg er litt usikker på om jeg skal bytte ut selve Elko bryteren på veggen med et lokk og montere Ikea bryteren der, det kommer kanskje når vi er mer komfortable med systemet.

 

Utvidelser jeg ser for meg (uprioritert rekkefølge)

  • Lys styring av soverom
    • Fibaro dimmer til taklys
    • Ikea trådfri pærer i nattbordslamper
  • Lys styring i gang
    • Fibaro dimmer
    • Bevegelses sensor
    • Her ønsker jeg meg funksjonalitet som styrer lys basert på tid på døgnet f.eks: 15% lys ved bevegelse etter solnedgang. Jeg er usikker på om jeg skal (eller kan) sette opp dette i homekit. 
  • Varmestyring
    • Z-wave stick på panelovner
    • termostat
    • vindu/dør sensor
    • Her ser jeg for meg å sette termostatene på panelovnene på maks og deretter styre stikkene via termostaten. Jeg ønsker at de skal skrus av dersom man åpner en dør eller et vindu.

Det var ikke meningen og kapre tråden din, men tenkte at det kanskje kunne gi deg noen ideer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar @Pehrsen

 

Jeg har kommet godt i gang nå, men byttet ut openhab med home assistant da jeg aldri fikk homekit til å kommunisere med openhab etter alt for mye googling. Home assistant fungerte med en gang, og hadde også en generisk termostat som gjorde valget enkelt for nå.

 

Jeg har nå følgende selv:

Rasberry 3 med Home Assistant

Ikea Trådfri gateway 

Aeon Labs Z-stick gen5 USB-adapter

Fibaro Wall Plug x2 for panelovener

Apple homekit (via plugin til home assistant)

Netatmo Værstasjon

 

Som du påpekte har vi relativt likt system. Jeg bruker da innemodulen til værstasjonen som et referansepunkt til termostaten i stua, og styrer ovnen etter denne. Har overvåket denne i et døgn nå, og resultatet er veldig bra.  Dette blir da implementert i sonene mine som skal ha forskjellig temp. 

 

Jeg er forsatt usikker på hvordan jeg skal ha lysstyringen, men ønsket er at det ikke skal være behov for å kontrollere individuelle lamper, og at det skal være scener som skifter automatisk eller skal være enkle å bytte mellom.  Problemet er bare å komme på alle scenarioer. Dette blir nok arbeid over tid å utvikle. Mangler kun lysstyring på badet nå så er jeg i mål med å kunne kontrolle alle i det minste.

 

Jeg ser også for meg dør/vindu sensor, men tror jeg skal prøve å perfeksjonere det systemet jeg har nå før jeg legger til enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser vi har nokså likt utstyr, bare jeg kjører Hue og Domoticz. 

 

HomeKit har hjulpet stort på WAF-faktoren her i huset. Nå prøver jeg å tilpasse systemet À la Moskus slik ting stort sett går på automatikken, men av og til er det greit å justere termostaten, stemningslys etc direkte fra telefonen uten å måtte bruke app/nettside. 

 

Jeg er forsåvidt enig i tankegangen din ang. lysestyring. Tiden hvor vi skrudde på individuelle pærer hører til fortiden, nå går det i scener. Selv bruker jeg for det meste følgende sener: 

 

  • Lese/Studere. (kald temperatur og mye lys i områdene vi sitter)
  • 'Pjusk'. Stemningslys, kraftig dimmet, varmt og pærer som hovedsaklig er rundt sofakroken mot tv-en
  • Rydde. Alle lys på full styrke. Hvitt lys. 
  • Relax. Varmt lys, ca 50-60 % dim
  • Morgenlys. Full styrke. Par lamper i stua, alle lys på kjøkken og i gangen. Denne funksjonen styres direkte via Hue-appen, da "wake up" funksjonen til Hue fungerer meget bra. 

 

I tillegg har vi egne scener for kjøkkenet, hvor det i primært er tredelt: lese (alle lys bortsett fra over vasken), lage mat (alle lys) og spise (kun lampa over spisebordet). 

 

Jeg har altså scenario som baserer seg på gjøremål. Vi trenger mye lys når vi studerer, lite når vi spiser/koser oss etc. Du vil etter hvert finne en kombinasjon som passer deg bra. Disse er dog vanskelig å automatisere, så her er det greit å ha tilgang til noen fysiske knapper (eller sette scenen som favoritt i HomeKit). 

 

Jeg blir nok å kjøpe HomePod fra Apple når den lanseres. Vi begge finner stemmestyring praktisk. For samboeren sin del blir det ikke naturlig å snakke engelsk til disse enhetene, så mine forsøk med Amazon Dot ble ikke så vellykket.. 

Endret av SK951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.