Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gira fjernkontroll - simulere tastetrykk


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på mitt aller første elektronikkprosjekt, og vet ikke om jeg prøver på noe vanskelig eller lett.

 

Jeg har Gira Funkbus fjernkontroll som styrer lys i huset trådløst, og Gira er gammelt og proprietært, og ikke lett å få integrert i smarthuset (OpenHAB). Jeg har derfor åpnet en liten håndsender og ønsker å simulere "tastetrykk" ved hjelp av en raspberry pi.

 

Jeg har kommet så langt som å ha byttet ut CR2032-batteriet (3V) på fjernkontrollen med 3.3V fra Raspberry pi, dette fungerte ihvertfall, men skjønner ikke helt hvordan fjernkontrollen egentlig virker.

 

Med strøm tilkoblet, så er det alltid 3 (3.3V fra pi) mellom A og minus (-). Når jeg trykker ned knappen (over A og B) så kortsluttes A og B, og det sendes ut et radiosignal fra enheten (og lyset slås på). Når dette skjer er det 0 V melllom A og minus. Jeg klarer ikke måle strøm mellom A og B når knappen trykkes ned. 

 

Den grå sylinderen antar jeg er en kapasitans, med tekst "2A 100 6.3V". Den har kanskje noe med det å gjøre.

 

Jeg har tilgang til en liten NPN transistor som kanskje kan hjelpe. Tenkte først at det kunne være nok å koble en GPIO-pin rett på A eller B, men har ikke fått til noe (og har heller ikke ødelagt noe elektronikk - men det skjer kanskje med mye prøv og feil). Noen som kan hjelpe?

giraremote.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at A-B kortsluttes ved trykk på bryteren, altså at spenningen som "er" i A føres videre til B, så kan du jo egentlig bare "kortslutte" bryteren for å simulere et trykk på bryteren.

Jeg gjorde det på fjernkontrollen til bilen, det fungerte utmerket. Jeg brukte en Arduino og et rele som da slo inn og kortsluttet bryteren for å simulere et trykk. Kan jo testets med å ta en ledning mellom A og B og se om det fungerer som et tastetrykk ... på eget ansvar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, det er slik kortslutning jeg ønsker å få til, og jeg får det til ved å sette en ledning mellom A og B.

 

Jeg har et stort 8-kanals rele (laget for Arduino 5V), men dette virker litt overkill å bruke her. Og jeg har heller ikke fått det til å virke ennå. Lurer også på om det finnes en løsning der jeg bare kobler en GPIO-pinne på enten bare A eller B, og så får simulert tastetrykket slik - det halvverer loddebehovet (jeg antar at å lodde rett på dette kortet som totalt nybegynner innebærer en viss risiko for å ødelegge det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker!

 

En NPN transistor (S8050) med Collector koblet til A, Base koblet til GPIO gjennom 1kOhm motstand, og Emitter koblet til jord på raspberry pi og på fjernkontrollen. En ledning koblet fra 3.3V på Pi til fjernkontrollens +.

import RPi.GPIO as GPIO
import time
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(18, GPIO.OUT)
GPIO.output(18, True); time.sleep(0.1); GPIO.output(18, False)

 

tilsvarer da et tidels sekund på en bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddet transistorer og motstander på et "eksperimentkort" fra kjell.com, og plugget inn i fire GPIO-plugger på en Pi. Gjenstår å putte elektronikken i en plastboks eller noe, håpe at alle loddinger holder og gjemme det bort.

 

Ser for meg å lage en Python-kode som lytter etter MQTT-meldinger om å skru av/på lys (evt. dimming), og koble OpenHAB mot MQTT for å sende kommandoer for å skru av/på.

2017-11-02 19.44.53.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.