Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS-målere (igjen)


Bronson

Anbefalte innlegg

Har ikke lyst til å kuppe tråden til @roarfred, så har bare lyst til å tenke litt høyt her.

 

Det er jo utrolig imponerende det arbeidet som blir lagt ned å for kunne lese ut den informasjonen man kan hente ut fra HAN-grensesnittet. MEN! Er det kun jeg som er overrasket at det ikke finnes noen produkter som er plug and play og kan lese informasjonen? Eller, for å si det med andre ord, er det noen som vet om noen produkter som dette kan gjøres med? Sendte en mail til Norgesnett nå nylig og fikk dette svaret:

 

Sitat

Nei, så vidt vi kjenner til så finnes det ikke noe slikt på markedet foreløpig.

Dette blir jo en "tilleggstjeneste" som vil ligge utenfor vår virksomhet som netteier.

Vi har kjennskap til at en del strømleverandører, og antagelig andre typer selskaper også, jobber med løsninger for dette.

Blant annet holder vårt søsterselskap SmartEnergi på med et slikt prosjekt.

Hvis interesse for dette, kan du jo kontakte dem, se www.smartenergi.com.

Ha en riktig fin helg.


Med vennlig hilsen
Norgesnett


 

 

Altså, rulles det ut pallevis med målere rundt om i Norge og så har vi ikke klare produkter til å lese denne informasjonen? Drit i displayet og S0-puls, det er HAN-grensesnittet som er interessant. :)

 

Hvis noen har allerede klart å hente ut koden, håper jeg det blir informert om. Både de som har klart det og vil klare det framover.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan se ut til å være at NVE ikke har bestemt seg for hva som skal legges ut på HAN-porten eller hvilket format det skal ha. Så de som har åpnet har vel bare aktivert porten med det som produsenten har laget, men som da kan endre seg når NVE får bestemt seg. 

 

Det er over ett år enda til de må ha dette klart, så de har vel egentlig god tid enda. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde format og hva som man skulle hente ut allerede var definert fra NVE sin side?

 

En annen ting som er litt interessant, er jo nettleverandørens "ansvarsfraskrivelse". Skjønner at grensen må gå ett sted og at de har ansvaret til og med måler, men synes det er litt artig at de kan si at det er utenfor vårt område. 

 

Så da er teorien at vi har et par målerleverandører som leverer sine produkter og så er det opp til andre produsenter å lage noe som passer sammen med dette? Burde det ikke vært stilt krav til at målerleverandørene også leverte et produkt som gjorde at man kunne lese ut denne informasjonen med en standardisert protokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bronson skrev:

Trodde format og hva som man skulle hente ut allerede var definert fra NVE sin side?

 

Ikke helt, ser det ut til:

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Documentation/NVE_Info_kunder_HANgrensesnitt.pdf

 

6 minutter siden, Bronson skrev:

En annen ting som er litt interessant, er jo nettleverandørens "ansvarsfraskrivelse". Skjønner at grensen må gå ett sted og at de har ansvaret til og med måler, men synes det er litt artig at de kan si at det er utenfor vårt område. 

 

NVE har satt krav om at de MÅ tilby dette. Det er ikke sikkert nettselskapene selv egentlig ønsker det engang, da er det ikke så rart de heller ikke utvikler egne løsninger som kan kobles til. 

 

7 minutter siden, Bronson skrev:

Så da er teorien at vi har et par målerleverandører som leverer sine produkter og så er det opp til andre produsenter å lage noe som passer sammen med dette? Burde det ikke vært stilt krav til at målerleverandørene også leverte et produkt som gjorde at man kunne lese ut denne informasjonen med en standardisert protokoll?

 

Det er vel ganske bestemt, men ikke selve innholdet (enda). Se min første link. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bronson skrev:

Takk for svar og link @ZoRaC. :)

 

Da er det vel bare å vente. Spent på førstemann som knekker koden. Burde være interesse og et marked for et slikt produkt.

 

koden er jo knekt i den andre tråden du refererer til og godt dokumentert på github :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, xibriz skrev:

 

koden er jo knekt i den andre tråden du refererer til og godt dokumentert på github :)

 

Joda, og det er vel og bra det, men så har du de av oss som bare vil bestille et produkt på nett som kommer ferdig i en eske og oversetter informasjonen til KNX. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, xibriz said:

 

koden er jo knekt i den andre tråden du refererer til og godt dokumentert på github :)

 

Dette burde kanskje være godt nok bevis på at det funker: http://etne.ro4r.no:4999/ui/

(Klokka nederst ligger 2t bak pga at den er UTM, og den tas fra pakken som kommer hver time)

 

image.thumb.png.f15d8559d25387134e9cadc90847fcdd.png

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Bronson said:

 

Joda, og det er vel og bra det, men så har du de av oss som bare vil bestille et produkt på nett som kommer ferdig i en eske og oversetter informasjonen til KNX. ;)

Dette var nettopp poenget mitt å ikke gjøre. Det kommer til å vrimle av slike dingser om en liten stund (men kanskje du må vente til 1. jan 2019), men utfordringen er at de kommer til å levere data til en skytjeneste utenfor huset ditt, hvorfra du kanskje via et API kan hente ut og bruke dataene igjen. Målet med mitt prosjekt var å gjøre dataene fritt tilgjengelige (dvs. bedre enn HAN), men uten å sperre dem inne i en proprietær løsning på nett.

 

Fritt fram for hvem som helst å produsere og tjene penger på det jeg har gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, xibriz said:

Som vanlig skjønner jeg ingenting. Fikk loddet opp en ESP8266-12F, koblet HAN-porten på Serial og debug på Serial1.

 

Debug skriver ut følgende:

 

kamstrupdebug.thumb.JPG.88c121086635591c461da9bb2e2d347d.JPG

 

Etter det er det helt dødt.

 

Multimeteret viser at spenningen går opp å ned som normalt.

 

Noen debugingstips @roarfred?

Usikker her... kan se ut som ingen data inn. Kan du måle rett på rx og se hva den sier? (Bør ligge på ca 3.3 og synke til ca 0.5)

 

Forresten, sikkert lurt at vi tar dette i den andre tråden, siden denne var ment å ikke kuppe min :)

Endret av roarfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/27/2017 den 23.42, roarfred skrev:

 

Dette burde kanskje være godt nok bevis på at det funker: http://etne.ro4r.no:4999/ui/

 

 

Bare sånn at vi har det på det rene, jeg har aldri mistenkt din løsning for å ikke virke. :) Jeg har kun skummet tråden din da det er litt over mitt nivå, så hvis jeg har gitt inntrykk av noe annet, beklager jeg det.

 

På 10/27/2017 den 23.46, roarfred skrev:

Dette var nettopp poenget mitt å ikke gjøre. Det kommer til å vrimle av slike dingser om en liten stund (men kanskje du må vente til 1. jan 2019), men utfordringen er at de kommer til å levere data til en skytjeneste utenfor huset ditt, hvorfra du kanskje via et API kan hente ut og bruke dataene igjen. Målet med mitt prosjekt var å gjøre dataene fritt tilgjengelige (dvs. bedre enn HAN), men uten å sperre dem inne i en proprietær løsning på nett.

 

Fritt fram for hvem som helst å produsere og tjene penger på det jeg har gjort :)

 

Mulig naivt av meg, men håper og tror det vil komme produkter som oversetter denne informasjonen direkte til en mer lesbar protokoll.

 

På 10/28/2017 den 0.03, roarfred skrev:

Dette er forøvrig det nærmeste jeg har kommet noe ferdig:

https://www.develcoproducts.com/products/meter-interfaces/emi-norwegian-han/

 

Framstår som proft og fint, men forteller egentlig veldig lite...

 

Vi nærmer oss her, bare er ikke noe fan av at det går til ZigBee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No hard feelings :) Ville bare vise at det fungerer fra ende til annen, og understreke at poenget med MQTT er en åpen protokoll som ikke gjør deg avhengig av et abbonement og en konto noe sted.

 

Er litt nysgjerrig på hva du mener med en mer lesbar protokoll. Hva ville stått øverst på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, roarfred skrev:

No hard feelings :) Ville bare vise at det fungerer fra ende til annen, og understreke at poenget med MQTT er en åpen protokoll som ikke gjør deg avhengig av et abbonement og en konto noe sted.

 

Er litt nysgjerrig på hva du mener med en mer lesbar protokoll. Hva ville stått øverst på lista?

 

Var faktisk ikke klar over at det var kommet helt i mål siden det virket som det enda var en diskusjon rundt det, men det er kanskje vedrørende andre medlemmer sine prosjekter?

 

Det er vel rent egoistisk sett og for min egen del at jeg mener en mer lesbar protokoll. KNX, M-Bus, Modbus. Ser at det er logisk å bruke MQTT, men jeg har ikke noe per dags dato som kan sende dette videre til KNX igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Bronson said:

 

Var faktisk ikke klar over at det var kommet helt i mål siden det virket som det enda var en diskusjon rundt det, men det er kanskje vedrørende andre medlemmer sine prosjekter?

 

Det er vel rent egoistisk sett og for min egen del at jeg mener en mer lesbar protokoll. KNX, M-Bus, Modbus. Ser at det er logisk å bruke MQTT, men jeg har ikke noe per dags dato som kan sende dette videre til KNX igjen. 

Tror kanskje jeg foreløbig har det eneste huset hvor en slik dings er i drift, så helt ferdig er det jo ikke :) Siden det rulles ut 3 ulike målere i norge nå, så ønsker jeg å få bygget inn støtte for disse, derfor har jeg litt assistanse fra andre for å samle inn feil og erfaringer.

 

De fleste systemer for hjemmeautomasjon vil nok ha mulighet til å snakke med en MQTT server. For oversetting til KNX finnes en rekke prosjekter på github (krever sannsynligvis en hjemmesentral el.l. hvor denne koden kan kjøres), eller også ferdige devices som eks. http://cdinnovation.com/maestro-supports-iot-mqtt/

 

M-bus er jo signalet i seg selv, så her trenger du ingen ekstra device. (Utstyret du har må dog støtte M-Bus push)

 

Modbus baserer seg på polling (så langt jeg kan se, liten erfaring med det). Du kunne dermed tenkt deg en device som cachet opp dataene som strømmes fra AMS måleren, og som kunne servere ut spesifikke verdier på forespørsel over Modbus. Høres intiutivt ikke ut til å være helt mainstream.

 

Selve MQTT serveren kan du kjøre på en offentlig server (ser en kar som vedlikeholder en liste over ulike tilbydere her: https://github.com/mqtt/mqtt.github.io/wiki/public_brokers), eller du kan også kjøre dette på en Raspberry PI lokalt i ditt eget nett. (Oppsett er gjort på en halvtime, men ikke sikkert du har lyst til enda en dings å vedlikeholde, om du ikke ser andre fordeler med å ha en liten linux server i hjemmet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, roarfred skrev:

Tror kanskje jeg foreløbig har det eneste huset hvor en slik dings er i drift, så helt ferdig er det jo ikke :) Siden det rulles ut 3 ulike målere i norge nå, så ønsker jeg å få bygget inn støtte for disse, derfor har jeg litt assistanse fra andre for å samle inn feil og erfaringer.

 

De fleste systemer for hjemmeautomasjon vil nok ha mulighet til å snakke med en MQTT server. For oversetting til KNX finnes en rekke prosjekter på github (krever sannsynligvis en hjemmesentral el.l. hvor denne koden kan kjøres), eller også ferdige devices som eks. http://cdinnovation.com/maestro-supports-iot-mqtt/

 

Har allerede denne, så blir gjerne litt overkill med et slik produkt i tillegg kun for å lese denne informasjonen.

 

15 minutter siden, roarfred skrev:

 

M-bus er jo signalet i seg selv, så her trenger du ingen ekstra device. (Utstyret du har må dog støtte M-Bus push)

 

Har undersøkt litt rundt denne, men da trenger jeg noe som heter VIF og DIF og det har jeg ikke funnet igjen i dokumentasjonen fra Kamstrup. Så har lagt den på is.

 

15 minutter siden, roarfred skrev:

 

Selve MQTT serveren kan du kjøre på en offentlig server (ser en kar som vedlikeholder en liste over ulike tilbydere her: https://github.com/mqtt/mqtt.github.io/wiki/public_brokers), eller du kan også kjøre dette på en Raspberry PI lokalt i ditt eget nett. (Oppsett er gjort på en halvtime, men ikke sikkert du har lyst til enda en dings å vedlikeholde, om du ikke ser andre fordeler med å ha en liten linux server i hjemmet)

 

Er jo ikke helt utelukket den. 

 

Men ser jo nå etterhvert at det er muligheter da, selv om de kanskje er litt gjemt for den vanlige mann i gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører KNX over IP allerede, så ser det ut som en god mulighet å kombinere mitt prosjekt med dette: https://github.com/envy/esp-knx-ip

Dvs. samme hardware som jeg har, men en software som da broadcaster KNX telegrammer over IP. Kanskje noen plukker opp den? (Desverre litt begrenset fra min side hvilke prosjekter en kan gå løs på :))

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
10 timer siden, ZoRaC skrev:

Er det slik at timebasert prising starter med en gang AMS monteres eller er det også noe som kommer med ny prismodell (2020)?

490AD92B-E27F-43A7-8393-B256C26AB974.jpeg.bfa0e9ce8508d7743a13eb3e8824dafd.jpeg

Du må ha et strømabonnement som støtter det. Lyse sluttet med timesbasertavregning hos meg og gikk over til vanlig avregning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Tibber har vel pr. time. :) 

 

Ja, har sett de har det i appen (som skjermbildet er fra), men var ikke sikker på om det ble brukt nå eller om det også måtte vente til 2020. 

 

Så da vil det allerede i løpet av året være behov for sparetiltak da... trodde jeg hadde et par år på meg. :P 

 

Må utvide panelovn-styringen til å inkludere at den godtar f.eks 2 grader mindre i perioder der strømmen koster mer enn dagsgjennomsnittet f.eks. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.