Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Infoskjerm i hjemmet


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

vi har en TV hengende på soverommet som vi så og si ikke bruker. Fikk en ide i dag at den kanskje kan brukes som en slags "infoskjerm" med en liten rss-feed, værvarsel, kalender og muligens noen bilder. Er det noen som har laget noe lignende ved hjelp av en raspberry pi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 hours ago, SK951 said:

Fikk en ide i dag at den kanskje kan brukes som en slags "infoskjerm" med en liten rss-feed, værvarsel, kalender og muligens noen bilder. 

 

Hei!

 

Bruker selv MagicMirror på en Raspberry Pi 3: https://magicmirror.builders/

 

Det er massevis av tredjepartsmoduler, blant annet YR, ruter osv.

 

Jeg lagde meg et speil med en 27' og enveisglass, men den kan helt fint kjøre på en vanlig skjerm også, du kan fylle med langt mer ting enn jeg har gjort på skjermbildet. (Ser ut som om ruter nede i høyre hjørnet blir litt rar når det ikke er noen ruter tilgjengelig).

 

MagicMirror eksempel-skjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, SK951 said:

Hvor fant du forøvrig glasset? og prisen? 

 

Jeg hadde en glassmester som skulle sette opp glassvegg på badet, han leverte  enveisglasset til 300ish.

 

En ting som kan være verdt å merke seg om du skal ha opp enveisglass; skjermen avgir noe lys samme hvor svart bakgrunnen er, om speilet  er større enn skjermen så vil delen som ikke har skjerm bak seg fremstå som mørkere enn skjermdelen. Det ser litt rart ut i mørket, i dagslys legger man ikke merke til det. Men akkurat nok til å irritere meg hvertfall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, de bruker å koste en god del mer her til lands. Hvilken glassmester var det, om jeg kan spørre? Har sett litt på akryl levert fra USA (twowaymirrors.com), hvor prisen havner på rundt 30 USD for en som dekker en 15,6". 

 

Glass eller ikke - infoskjerm skal det bli. Det virker praktisk med en liste fra Ruter, værmelding og kalender hengende i gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, SK951 said:

Hvilken glassmester var det, om jeg kan spørre?

 

Det var Augustson Rammer og Glass, var en del av en ganske stor ordre ellers så kan være prisen blei veldig gunstig på noe jeg bare fikk slengt på når de var innom for å gjøre mål.

 

47 minutes ago, SK951 said:

Glass eller ikke - infoskjerm skal det bli. Det virker praktisk med en liste fra Ruter, værmelding og kalender hengende i gangen. 

 

Ruter-modulen gjør underverker på å komme seg til t-banen til riktig tid, har ca 5 minutter å gå så for å hindre at det ikke blir urealistisk løping for å nå en bane har jeg satt den opp til aldri å vise baner som går de nærmeste fem minuttene... :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Moskus said:

Henter du data fra HomeSeer også? I så fall hvordan? :) 

 

Har ikke koblet den mot HomeSeer (har p.t. ikke så veldig mye interessant å hente ut fra HS), men det er moduler for å vise (og bla gjennom flere) websider så det å vise ting bør ikke være veldig vanskelig.  Ellers så er det jo node.js/javascript så om en har den fetisjen kan alt gjøres i form av en modul ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.