Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nodon wall switch og assosiering i homeseer


nilsnes

Anbefalte innlegg

Elektrikeren har montert fibaro dimmere på kjøkken og stue i forbindelse med rehabilitering og satte opp direkte kontroll av disse med 3 stk Nodon Wall switch av denne typen: http://nodon.fr/support/NodOn_WallSwitch_ZWave_UserGuide_EN.pdf. Min oppgave er så å legge dimmere og brytere inn i homeseer slik at det kan settes opp litt flere typer styring enn bare vha. bryterne.

 

Inkludering av fibaro dimmerne går fint, og jeg får også inkludert Nodon bryterne. Men jeg sliter med å få satt opp assosiasjon fra bryter til dimmer. Klarer ikke å lese meg til hvordan man setter bryteren i "listening mode" slik at den tar imot signaler fra homeseer. Har prøvd meg med trippelklikk på samme vis som for å inkludere bryteren i Z-wave nettverket og da virker det som bryteren er aktiv, men jeg frykter at dette er feil metode da homeseer har gitt forskjellige svar på hvilke assosiasjoner bryteren har og etter hvert har begynt å si at den ikke har noen assosiasjoner i det hele tatt.        

 

Noen som har erfaring/tips for å kommer videre med dette? Antar at å ekskludere bryteren og inkludere den på nytt er en god start, men hadde vært greit å få noen tips på vegen så jeg ikke gjør alle de samme feilene på nytt!

 

Tilleggsspørsmål er om det er mulig/enkelt å beholde den direkte assosieringen mellom bryterne og dimmerne og i tillegg inkludere dem i z-wave nettverket i homeseer? Jeg kom til å kjøre en "factory reset" på den bryteren jeg har prøvd meg på foreløpig så da røk vel denne muligheten for denne bryteren i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inkludere Dimmer 2 som "non-secure", da skal det gå fint.

 

13 timer siden, nilsnes skrev:

Tilleggsspørsmål er om det er mulig/enkelt å beholde den direkte assosieringen mellom bryterne og dimmerne og i tillegg inkludere dem i z-wave nettverket i homeseer?

Direkte assosiasjon går uansett via det samme nettverket, så alt må settes opp på nytt når utstyr ekskluderes og inkluderes på nytt. Også assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dimmerne oppfører seg eksemplarisk. Det er bryterne jeg sliter med...

 

Har etter hvert klart å få assosiert med bryteren dimmerne. Klarte å lese meg til at bryterne våkner til liv ved et hvert trykk på bryteren. Imidlertid virker perioden den holdes i lyttemodus å være svært liten, så jeg måtte time trykk på bryteren og på lesing/setting av assosiasjoner i homeseer ganske presist for at jeg ikke skulle få feilmelding. Dessuten fant jeg ut at jeg måtte sette parameter nr. 1 og 2 på bryteren til 2 (Duo) for at bryterne skulle virke slik den gjorde i "standalone" modus.

 

Har assosiert den ene bryteren med 2 dimmere slik at jeg nå har en bryter til overs. Tenkte derfor at jeg skulle prøve å sette opp den ekstra bryteren til å trigge noen eventer for styring av alle lysene; Type "alle av", "alle på", "dempet belysning" eller noe i den duren. Og da er jeg igjen på ukjent mark. Bryteren er inkludert i nettverket og synes i homeseer. Imidlertid virker det ikke som om trykk på bryteren fanges opp. I hvert fall ikke alle. Noen som har tips til hvordan jeg bør sette konfigurasjonsparametere for å få dette til? Er det ev. noen andre triks jeg burde ta i bruk for å få bryteren til å trigge en event?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.