Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan HASSer du?


Anbefalte innlegg

2 timer siden, kris10an skrev:


Hold med oppdatert på node red prosjektet emoji106.png det står på todo lista her også.

Da er NR oppe og kjører :) Her er utdrag fra docker-compose.yml fila mi

 

 nodered:
     image: nodered/node-red-docker:v8
     container_name: nodered
     restart: always
     user: "root"
     ports:
       - "1880:1880"
     volumes:
       - ${USERDIR}/docker/nodered:/data
     networks:
       - traefik_proxy
       - default
     labels:
       - "traefik.enable=true"
       - "traefik.backend=nodered"
       - "traefik.frontend.rule=Host:nr.${DOMAINNAME}"
       - "traefik.port=1880"
       - "traefik.docker.network=traefik_proxy"      

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/2/2018 den 13.48, Kubiskisk skrev:

Ser Home Assistant har dukket opp som en "pakke" på mitt Synology NAS, noen som har fått den til å fungere? Ser ut til at den installerer seg, men den starter ikke opp.

 

Den pakken som ligger der er veldig gammel. Installer Home Assistant via Docker. Har du en ikke alt for gammel Synology NAS så har den pakke for docker.

Kjører selv nå bla Hass, pi-hole + litt annet i docker på en Synology 916+ med 8gb Ram. Fungerer veldig bra. Tar ca 5-6 sek å reboote Home Assistant. 

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Til de som kjører Hass.io på noe annet enn Raspberry Pi, har dere fått Bluetooth til å fungere? F.eks MiFlora eller presence tracking.

 

Prøver å installere Hass.io på en NUC nå, men leser meg opp til at Bluetooth support er litt kinkig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som kjører Hass.io på noe annet enn Raspberry Pi, har dere fått Bluetooth til å fungere? F.eks MiFlora eller presence tracking.
 
Prøver å installere Hass.io på en NUC nå, men leser meg opp til at Bluetooth support er litt kinkig.

Litt utenfor det du spør om, men jeg har en rpi som kjører Bluetooth til mqtt bridge. Eneste jobben den har er å prate med miflora sensorer og sende oppdateringer via mqtt til Home assistant. Kjører Home assistant i docker på en ubuntu server. Er en veldig grei løsning mtp å ikke overkomplisere oppsettet rundt hass.io/docker, og eventuelt sette opp flere rpi rundt om i huset for bedre bt dekning [emoji106] http:// https://github.com/ChristianKuehnel/plantgateway/blob/master/README.md
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Det er jo ett alternativ hvis jeg ikke får det til med NUCen. ? Uansett er det jo veldig smart om man skal få bedre Bluetooth dekning i huset ja!

 

Jeg har knotet litt nå, og har følgende funn:

- Installer Ubuntu 18.04 som moder OS på NUC (jeg bruker NUC7i3)

- Installer Docker

- Installer Hass.io container via script (jeg følger denne: https://community.home-assistant.io/t/hassio-on-nuc-my-journey/63828)

- Installer Bluetooth drivere i Ubuntu (bluez, bluetooth osv, husker ikke alle jeg knotet med..)

- Jeg installerte Ubuntu Server først, men installerte pakken ubuntu-desktop underveis. Vet ikke om den inneholder drivere som gjør at bluetooth funker.

- Dobbeltsjekk at man klarer å scanne etter devices (sudo hcitool lescan). Funker det, så skal det funke i Hass.io

- Husk å restart systemet

 

Da funker faktisk MiFlora på Hass.io helt fint ser jeg. Har ikke trengt å konfe noe som helst i Hass.io for at det skulle gå, det fungerte rett ut av boksen, akkurat som om det skulle vært en Raspberry Pi.

 

Eneste som er litt dritt nå er at DNS ikke funker helt som det skal, må bruke IP istedetfor hassio.local osv. Dette fikk jeg til å fungere fint i unRaid, som jeg helst ønsker å bruke som moder OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 11.40, Dennis87 skrev:

 

Den pakken som ligger der er veldig gammel. Installer Home Assistant via Docker. Har du en ikke alt for gammel Synology NAS så har den pakke for docker.

Kjører selv nå bla Hass, pi-hole + litt annet i docker på en Synology 916+ med 8gb Ram. Fungerer veldig bra. Tar ca 5-6 sek å reboote Home Assistant. 

Takk, men ingen av synologyene mine støtter docker. Jeg har en gammel macbook pro, brukte timesvis uten å få det inn. Ingen av feilmeldingene var å se andre steder heller. Har også en mackbook air fra 2011 sående også og der gikk det rett inn på no time. Kan være den Nye Mojave på MacBook pro som skapte problemer. Uansett om dette kanskje ikke er en farbar vei i lengden så kan jeg nå kikke litt på det for å se om dette er veien videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 18.56, sjabby skrev:

Hvorfor kjører du ikke bare homeassistant via unraid?  Unraid dekker vel alle behovene dine slik at du ikke trenger hass.io?

Jeg vet ikke, jeg trodde Hass.io var "the shit"? Jeg har kjørt Hassbian tidligere. Er det bedre med vanlig native Home Assistant istedet, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å teste Home Assistant og vurderer å installere Ubuntu på en eldre laptop, for så å installere Docker, men så er jeg usikker på om man skal installere HA eller hass.io?

 

Jeg klarer ikke helt forstå forskjellen mellom dem. Har lest at hass.io har add-ins?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, kikkomana said:

Jeg har lyst å teste Home Assistant og vurderer å installere Ubuntu på en eldre laptop, for så å installere Docker, men så er jeg usikker på om man skal installere HA eller hass.io?

 

Jeg klarer ikke helt forstå forskjellen mellom dem. Har lest at hass.io har add-ins?

 

Det er bare to forskjellige måter å installere homeassistant på. Samme system in the end.

Hass.io har innebygd addons, men det har du også enkelt tilgang til hvis du kjører docker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/10/2018 at 19:10, anaxyd said:

Jeg vet ikke, jeg trodde Hass.io var "the shit"? Jeg har kjørt Hassbian tidligere. Er det bedre med vanlig native Home Assistant istedet, kanskje?

 

Vanskelig å si hva som er best, men det er bare to forskjellige måter å installere det samme på.

Hass.io har addons, men det samme kan jo enkelt settes opp på unraid eller annen docker hvis det er ønskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er mulig å installere vanlig Home Assistant i Docker, men kjøre inn Hass.io plugins via Docker også?

 

(jeg ser jo at Hass.io i seg selv er flere Docker containere; Home Assistant, Hass.io supervisor og evt add-onsene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

9 hours ago, anaxyd said:

Ok, så det er mulig å installere vanlig Home Assistant i Docker, men kjøre inn Hass.io plugins via Docker også?

 

(jeg ser jo at Hass.io i seg selv er flere Docker containere; Home Assistant, Hass.io supervisor og evt add-onsene)

Kjører hass.io i docker (på en raspberry og på en vm maskin for å leke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har begynt å bruke Unraid for 2 dager siden, fått opp et volum med 2x10TB disker (som tok sin tid) så overført data fra en tredje 10TB disk til volumet. Holder nå på med clearing av den tømte 10TB disken.

 

Har til nå kjørt Hass.io i Virtualbox på Windows 10. Siden dette er en arbeidstasjon som alltid er på har det fungert noenlunde greit, bortsett fra at jeg glemmer å starte Virtualbox maskinen etter en reboot som er rimelig regelmessig i Windows 10.

Unraid har jeg siklet på en stund, i hvertfall tanken på at det kan funke for meg. Jeg har en Qnap med 6x6TB disker, og den er nå proppfull. Det har den vært et par år. Så mer og mer må enten slettes eller legges andre steder. Sist jeg oppgraderte Qnap'en, gikk jeg fra 6x2TB disker til  6x6TB disker. Det tok noen uker med en kiip kabal for å få det til...

 

3 ønsker dukket opp, som jeg tror er mer eller mindre løst.
1. Installere Unraid uten å ødelegge min Windows 10

2. Virtualisere Windows 10 uten reinstall

3. Få Hass.io over på docker i Unraid

 

Første var jo latterlig enkelt, bare å installere Unraid på en USB stikke (er jo kun det som er støttet) og den kjører fra USB alltid.

Andre var også relativ enkelt, opprette en W10 VM og sette den til å bruke SSD'en som dedikert disk.

Dualboot Unraid og W10 funket jo også fint, og kopierte ut UUID og Virtio driver iso (la iso på USB stikka).

Byttet UUID på W10 VM før jeg bootet og la til iso for drivere.
Bootet W10 VM og installerte virtio drivere. Funket fett, fortsatt aktivert og dualboot funker fortsatt :)

 

Siste knotet jeg litt med helt til jeg fant Comunity apps plugin:
https://forums.unraid.net/topic/38582-plug-in-community-applications/

Installerte hassio_supervisor fra den og kopierte inn en backup.

Så nå er Home Assistant i docker på Unraid og den funker som i Hass-io.

Det jeg ikke gjorde noe med, var alt oppsett... Det bare virker. Til og med Z-wave?!?

Har ikke gjort noe for å få den til å funke, ikke tildelt Z-wave stikka osv...

Vel, gikk jo inn i routeren og byttet ip på alt som gikk mot Hass.io til Unraid.

Resten gikk av seg selv, restore var alt som var nødvendig.

 

Clearing in progress... Completed: 91.0 %

 

Total size: 10 TB  
Elapsed time: 16 hours, 18 minutes  
Current position: 9.11 TB (91.0 %)  
Estimated speed: 144.7 MB/sec  
Estimated finish:

 

Bare litt mer venting så er volumet på 3x10TB med parity. 1x10TB er i bestilling så da blir det "30TB" før jeg begynner på å legge inn eldre disker.

Nytt kabinett er også i bestilling:
https://www.multicom.no/nzxt-h440w-new-edition-silent/cat-p/c/p8539654

 

11x interne 3.5" HDD slotter :)

Venter også på en 8port sata kontroller.

 

Siste som jeg ikke har fått tid til å se på enda, er å dedikere skjermkortet til W10 VM'en så jeg kan game på den...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som kjører Home Assistant på Synologi? Er det noe man bør tenke på da?

 

Ser litt på å bytte en termostat som er gåen til en smart-termostat, og da må jeg skaffe meg en plattform. Virker smart å kombinere det med en Synologi NAS for å få færre enheter under TV-benken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvilken Synology NAS du har. Selv har jeg en 916+ så kjører Home Assistant, MariaDB ++ i Docker. Det fungerer veldig bra og er enkelt å oppdatere ved ny versjon. Kan ta litt tid å sette seg inn i Docker hvis man ikke har vært borti det i det hele tatt før.

 

Litt eldre guide men mye er stort sett likt.

http://philhawthorne.com/installing-home-assistant-io-on-a-synology-diskstation-nas/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.