Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva er ditt strømforbruk?


Anbefalte innlegg

xibriz skrev (3 timer siden):

Nå er året snart omme, og jeg ligger an til en besparelse på mellom 4 og 5000 kWh på hele året pga. skriptet som prøver å holde forbruket under 5 kWh siden fastledded dobles fra 2-5 kontra 5-10 kWh.

 

200 kvm ende-rekkehus fra 1970:

2021: 28 000 kWh

2022: 23 000 kWh

 

Det som er irriterende er jo at jeg ikke har styring på absolutt alt, så hvis det sniker seg inn en time der det ikke er mer å slå av, så havner jeg likevel over 😡

 

Den toppen kostet 150 kr:

image.png.f77d41b6b8d07ff4aa67b096f2e93007.png

 

Det scriptet sparer deg vel bare for økte kostnader til fastleddet, det hjelper ikke til med å bruke mindre strøm?

Jeg gjorde noen raske overslag og mener å huske at det var mer lønnsomt for meg å flytte strømforbruk til billige timer, en å holde meg under 5kwH-grensen.  Du ser ut til å ha gått motsatt vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (1 minutt siden):

 

Det scriptet sparer deg vel bare for økte kostnader til fastleddet, det hjelper ikke til med å bruke mindre strøm?

Jeg gjorde noen raske overslag og mener å huske at det var mer lønnsomt for meg å flytte strømforbruk til billige timer, en å holde meg under 5kwH-grensen.  Du ser ut til å ha gått motsatt vei?

 

 

Det er korrekt, jeg har kun fokusert på effektleddet.

 

Det som i realiteten skjer er jo at strømforbruket begrenses, spesielt på oppvarming. Boligen min har ett umettelig oppvarmingsbehov så all besparelse er pga. at komforttemperaturen i år nok er litt lavere enn i fjor.

 

En annen effekt er at jeg ofte skrur av unødvendige ting for å få mer strøm tilgjengelig til oppvarming, og prioriterer hvilke rom som skal varmes opp. Det er nok her besparelsen ligger.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dagene med ekstreme prisvariasjoner er det nok smartere å bruke mer strøm i de timene strømprisene er lavest enn å optimalisere for lavest effektledd. Prisen på de høyeste timene har typisk ligget på 10x prisen til laveste time.

 

Det kan se slik ut (rød kurve er pris etter beregnet strømstøtte basert på gjennomsnittet for 1-16 desember):

 

image.thumb.png.742a1badfc60569133105414d0677135.png

 

Her er effektiv gjennomsnittelig strømpris ca 1,56 kr per kWt inkludert alle avgifter og nettleie etter at strømstøtten er trukket fra. Uten å flytte forbruk hadde nok gjennomsnittet ligget over 1kr høyere per kWt. Med et forbruk på ca 70 kWt per døgn vil det si at et trinn opp på nettleien er spart inn på et par dager.

Endret av OlavT
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kurve for timeforbruk ser ut som dette. Jeg har satt 10kWh/h som grense pga nettleie. Hadde 5kWh/h som grense i november og det gikk såvidt.

image.png.3c7a44931d5ce4a1177ca6b7b02e2dd6.png

 

 

Varighetskurven som jeg finner på "minside" hos netteier, ser slik ut for desember
image.png.0cdaded6deaf2b700f013efa1c74594c.png

 

 

For november var den slik med en lang og flat topp. Det er en del timer der jeg lå helt oppunder 5kWh
image.png.034ad677b02db7c149f5624d13e7e11c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (14 timer siden):

I disse dagene med ekstreme prisvariasjoner er det nok smartere å bruke mer strøm i de timene strømprisene er lavest enn å optimalisere for lavest effektledd. Prisen på de høyeste timene har typisk ligget på 10x prisen til laveste time.

 


I Nord-Norge da eller? Her i sør-øst er prisforskjellen ca. 2x og da er det vanskelig å tjene inn et høyere effektledd. Spesielt når dette utgjør nesten 400 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (11 minutter siden):


I Nord-Norge da eller? Her i sør-øst er prisforskjellen ca. 2x og da er det vanskelig å tjene inn et høyere effektledd. Spesielt når dette utgjør nesten 400 kroner.

Det er stor forskjell på nettselskapa, korleis desse effekledda er bygd opp. 

 

For Mørenett er det berre tikroninga som skiller. 

Screenshot_20221216_134029_Brave.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (14 minutter siden):


I Nord-Norge da eller? Her i sør-øst er prisforskjellen ca. 2x og da er det vanskelig å tjene inn et høyere effektledd. Spesielt når dette utgjør nesten 400 kroner.

Du ser på prisforskjellen før strømstøtte. Du må se på prisforskjellen på den prisen du faktisk betaler etter strømstøtten. På diagrammet er prisen etter strømstøtte den røde kurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (37 minutter siden):

Du må se på prisforskjellen på den prisen du faktisk betaler etter strømstøtten.

Tja, hvorfor det? Jeg ser poenget ditt, men jeg ser at det går fint å tenke på en annen måte også, at støtten er en helt uavhengig kontantstøtte. Og det er ikke helt feil i og med at støtten ikke er relatert til variasjonen i pris time for time og at total strømforbruk i en måned er gitt med lite slingringsmonn.

Det jeg prøver å få fram - du klarer ikke å få regningen for strømmen til å endre seg en 10-gang. Du klarer å påvirke den innenfor den faktiske strømprisen sin variasjon.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (34 minutter siden):

Du må se på prisforskjellen på den prisen du faktisk betaler etter strømstøtten.

Tja, det er jo det som til slutt går ut av kontoen men de tiltakene du gjør fra dag til dag relateres jo til faktisk strømpris her og nå. Strømstøtten vet en jo lite om i begynnelsen av måneden men blir sakte men sikkert mer pålitelig time for time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (2 minutter siden):

Tja, det er jo det som til slutt går ut av kontoen men de tiltakene du gjør fra dag til dag relateres jo til faktisk strømpris her og nå. Strømstøtten vet en jo lite om i begynnelsen av måneden men blir sakte men sikkert mer pålitelig time for time...

Men OlavT sitt poeng er kanskje:

Du får 5000 kroner i støtte. Hvis du kun bruker den aller billgste strømmen så betaler du 6000 for den og reell utgift har vært 1000 kroner. Hvis strømmen varierer en 2-gang i pris og du kun bruker den dyreste så betaler du 12000. Og ender opp med å betale 7000 etter støtte. Da, etter støtte, er variasjonen 7 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 minutt siden):

Men OlavT sitt poeng er kanskje:

Ja, bare at regnestykket inkludert strømstøtte vet du ingenting om i det øyeblikket strømmen forbrukes, du vet kun i forhold til timene før og etter. Resultatet blir det samme: Kjøper du billig blir totalen langt rimeligere enn om du kjøper dyrt selv om tallene ikke er klare før måneden er slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 minutter siden):

Men OlavT sitt poeng er kanskje:

Du får 5000 kroner i støtte. Hvis du kun bruker den aller billgste strømmen så betaler du 6000 for den og reell utgift har vært 1000 kroner. Hvis strømmen varierer en 2-gang i pris og du kun bruker den dyreste så betaler du 12000. Og ender opp med å betale 7000 etter støtte. Da, etter støtte, er variasjonen 7 ganger.

Ja, det er slik jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (1 minutt siden):

Ja, bare at regnestykket inkludert strømstøtte vet du ingenting om i det øyeblikket strømmen forbrukes, du vet kun i forhold til timene før og etter. Resultatet blir det samme: Kjøper du billig blir totalen langt rimeligere enn om du kjøper dyrt selv om tallene ikke er klare før måneden er slutt..

Ingenting er ikke helt riktig. Et gjennomsnitt for 16 dager (i dag 17 dager) sier en god del om hvor vi ender etter 31 dager.

stigvi skrev (4 minutter siden):

Tibber gir meg disse to tallene....

For meg betyr denne forskjellen ca 500 kroner så langt i desember

Skjermbilde 2022-12-16 143159.png

Stemmer nok det. For min del ca 600kr. (for 16 dager). Hadde ikke klart det med 5 kW effektledd på nettleien. Koster meg 125 kr å gå opp til 10 kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (15 minutter siden):

Men OlavT sitt poeng er kanskje:

Du får 5000 kroner i støtte. Hvis du kun bruker den aller billgste strømmen så betaler du 6000 for den og reell utgift har vært 1000 kroner. Hvis strømmen varierer en 2-gang i pris og du kun bruker den dyreste så betaler du 12000. Og ender opp med å betale 7000 etter støtte. Da, etter støtte, er variasjonen 7 ganger.

En annen grunn til at det er fornuftig å styre etter effeltiv pris etter strømstøtte. Enkelte dager blir denne prisen negavtiv og da kan det være fornuftig å optimalisere for det scenariet. Ja, jeg vet at fasiten for strømstøtten ikke er klar før nest siste dag i måneden, men den er allikevel ikke så langt unna et stykke inn i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også reell strømpris i de daglige beregningene selv om forskjellen på den og råpris varierer fra time til time og sånt sett ikke er reell (hvit: Råpris, gul inkl nettleie og oransje også inkl foreløpig strømstøtte):

image.png.4fa1514765f2ec61a47dae8653bf9ddc.png

 

Strømstøtten has jo øket med rundt 40 øre på bare noen få dager nå...

 

Flere ganger i høst har reell strømpris vært negativ og også flere ganger vært positiv i starten av måneden men etterhvert som strømstøtten har blitt mer reell har totalprisen blitt negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 16.12.2022 den 14.22):

Strømstøtten vet en jo lite om i begynnelsen av måneden men blir sakte men sikkert mer pålitelig time for time...

Her er statistikk over hvor mye man kan vite om strømstøtten basert på hvor mange dager det er igjen som en ikke vet strømprisene for. Tallene under viser usikkerheten for +/- et standard avvik fra fasiten (som er gjennomsnittelig spotpris for måneden):

 

Days remaining 30: 22.7%
Days remaining 29: 23.0%
Days remaining 28: 21.9%
Days remaining 27: 23.3%
Days remaining 26: 19.3%
Days remaining 25: 18.1%
Days remaining 24: 17.4%
Days remaining 23: 17.5%
Days remaining 22: 16.6%
Days remaining 21: 16.2%
Days remaining 20: 16.0%
Days remaining 19: 16.2%
Days remaining 18: 16.5%
Days remaining 17: 16.7%
Days remaining 16: 16.5%
Days remaining 15: 16.0%
Days remaining 14: 15.8%
Days remaining 13: 15.5%
Days remaining 12: 14.7%
Days remaining 11: 13.4%
Days remaining 10: 12.2%
Days remaining  9: 10.9%
Days remaining  8:  9.8%
Days remaining  7:  8.9%
Days remaining  6:  8.0%
Days remaining  5:  6.9%
Days remaining  4:  5.8%
Days remaining  3:  5.0%
Days remaining  2:  3.8%
Days remaining  1:  1.8%
Days remaining  0:  0.0%

 

Dette er basert på statistikk fra 2021 og 2022.

Endret av OlavT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (22 minutter siden):

Her er statistikk over hvor mye man kan vite om strømstøtten...

En kan ikke vite selv om en har statistikk. Det siste året har jo strømprisene hoppet som en ungfole på vårslepp og ligner ikke på tidligere år. Statistikken gir deg bare en kvalifisert gjetting... Se bare på november, fram til midt i måneden så strømstøtten ut til å bli rundt 0 men endte opp på en snau 50-øring...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (47 minutter siden):

En kan ikke vite selv om en har statistikk.

Nei, men man vet mye mer enn om man ikke har statistikk. :) 

Ingen kan garantere noe som helst før perioden er over, men da har også toget gått for å spare strøm/penger i den perioden.

 

OlavT skrev (1 time siden):

Tallene under viser usikkerheten for +/- et standard avvik fra fasiten (som er gjennomsnittelig spotpris for måneden):

Hvor kommer denne statistikken fra? Er det dine tall? For hvilken periode?

 

Det ser alltid litt snålt ut når usikkerheten stiger selv når antall dager går nedover... ;) 

OlavT skrev (1 time siden):

Days remaining 23: 17.5%
Days remaining 22: 16.6%
Days remaining 21: 16.2%
Days remaining 20: 16.0%
Days remaining 19: 16.2%
Days remaining 18: 16.5%
Days remaining 17: 16.7%

Days remaining 16: 16.5%
Days remaining 15: 16.0%

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (59 minutter siden):

Nei, men man vet mye mer enn om man ikke har statistikk. :) 

Ingen kan garantere noe som helst før perioden er over, men da har også toget gått for å spare strøm/penger i den perioden.

 

Hvor kommer denne statistikken fra? Er det dine tall? For hvilken periode?

 

Det ser alltid litt snålt ut når usikkerheten stiger selv når antall dager går nedover... ;) 

 

Det er basert på tall fra Nordpool (2021 og 2022) . At tallene i noen tilfeller stiger ved synkende antall dager handler nok bare litt om tilfeldigheter.

 

Olav

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 timer siden):

Takk, og ikke minst takk til @daniel.h.iversen :D

Litt skuffet over resultatet, men da er det i all fall et mål å slå det fremover. Merker at med 2 elbiler så er det mye lading til ugunstige tider for å i det hele tatt få nok strøm på bilene, da hjelper ikke smartladingen så mye. Akkurat denne måneden med såpass svingninger i strømpris ville det nok lønt seg å gå for 15kW effektledd fremfor å tyne det innenfor 10kW..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 20.12.2022 den 15.20):

At tallene i noen tilfeller stiger ved synkende antall dager handler nok bare litt om tilfeldigheter.

Tilfeldigheter i små datasett tror jeg på. :) 

Men i større...? Det er nå nesten 24 måneder i 2021 og 2022 tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (7 timer siden):

Tilfeldigheter i små datasett tror jeg på. :) 

Men i større...? Det er nå nesten 24 måneder i 2021 og 2022 tilsammen.

Dobbeltsjekk gjerne! Her er deler av kilekoden som er relevant for å gjøre utregningene:

 

        private class DayData
        {
            public int DaysRemaining { get; set; }
            public List<double> Differences { get; set; } = new List<double>();
            public double Variance
            {
                get
                {
                    return Differences.Sum(d => (d * d)) / Differences.Count();
                }
            }

            public double Stdev { get { return Math.Sqrt(Variance); } }
        }

        private static Dictionary<int, DayData> _daysRemainingData = new Dictionary<int, DayData>();

        private static async Task CalculateStatistics()
        {
            await CalculateForYear(2021);
            await CalculateForYear(2022);
        }

        private static async Task CalculateForYear(int year)
        {
            for (int month = 1; month <= 12; month++)
                await CalculateForMonth(year, month);
        }

        private static async Task CalculateForMonth(int year, int month)
        {
            ElectricityPriceList monthPricelist = await _electricityPriceList.GetPriceListForMonth(year, month);
            double averageSpotPrice = monthPricelist.AverageSpotPrice();
            int day = 1;
            DateTime date = new DateTime(year, month, day);
            while (date.Month == month)
            {
                // Calculate days remaning in this month
                int daysRemaining = DateTime.DaysInMonth(date.Year, date.Month) - date.Day;

                DateTime fromdateTime = new DateTime(year, month, 1, 0, 0, 0);
                DateTime fromDateTimeUtc = DateTimeUtilities.Convert.ToUtcFromOslo(fromdateTime);
                DateTime toDateTimeUtc = fromDateTimeUtc.AddDays(date.Day);

                // Get prices until this day in month
                ElectricityPriceList priceList  = monthPricelist.GetListForInterval(fromDateTimeUtc, toDateTimeUtc);

                double averageEstimate = priceList.AverageSpotPrice();
                double diff = 1.0 - (averageEstimate / averageSpotPrice);

                if (!_daysRemainingData.ContainsKey(daysRemaining))
                {
                    DayData dayData = new DayData();
                    dayData.DaysRemaining = daysRemaining;
                    _daysRemainingData[daysRemaining] = dayData;
                }

                _daysRemainingData[daysRemaining].Differences.Add(diff);

                date = date.AddDays(1);
            }
        }

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.