Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva er ditt strømforbruk?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg lurer på hva ditt strømforbruk er. Grunnen er at @Tukun spurte her om hvordan vi klarte å bruke 62 kWt på en dag.

 

I følge "den gamle statistikken" (bl.a. fra Fjordkraft) er det vanlig å regne med følgende forbruk pr. år:

  • Enebolig: 20 000 kWt
  • Rekkehus: 15 000 kWt
  • Leilighet 9 000 kWt

 

Andre refererer ofte til en "gjennomsnittlig bolig på 120 kvadratmeter med et årlig strømforbruk på 25 000 kWh", som her. Dette er anslag fra Enova, og variansen er nok selvfølgelig stor. Gjennomsnittsverdiene sier lite om størrelse på huset, temperatur- og vind-forhold, lokasjon i landet, etc. Andre kilder igjen, f.eks. stromvalget.no anslår enda høyere forbruk, ca 30 500 kWt pr år og det skal være basert på størrelsen på boligen.

 

 

 

Jeg har aldri tenkt på strømforbruket her i huset som høyt. Om noe så er det vesentlig lavere enn da vi bodde i rekkehus fra 50-tallet. Da var strømforbruket pr dag ca 20-30 kWt høyere enn nå, selv om vi bodde på 50-60 m2 mindre og hadde færre gadgets i huset.

 

 

Hos oss

Vår enebolig er på ca. 170 m2, byggeår 1967. Vi er en familie på 4, hvorav to barn. Det går typisk en vaskemaskin til dagen, en tørketrommel til 2-3 ganger i uka, samt daglig matlaging og en oppvaskmaskin-kjøring til dagen. Varmen i huset er selvfølgelig sentralstyrt.

 

Vi har ikke gulvvarme noe sted, men har varmepumpe i stua, og panelovner i andre rom.

 

Synding

Men jeg synder litt mot strømforbruket også, typisk dette:

  • Et par PCer står på mer eller mindre hele tiden, uten å gå i dvale eller sove. Skjermer skrur seg av.
  • Xbox står også på hele tiden.
  • Det står en liten ovn på i kjellern mer eller mindre konstant.
  • Vi tørker klær inne (tross alt den del regn her), og har en luftavfukter som går på når det er behov (RH > 50%).

 

Vårt forbruk

image.png

 

 

Vi ligger altså litt over 20.000 kWt, men under 25.000 kWt, og langt under 30 500 kWt. Gjennomsnittsforbruket pr. dag ligger så langt i år på ca. 53 kWt. Det er selvfølgelig høyere enn det om vinteren og laver om sommeren.

 

I år så har det nok blitt en reduksjon i antall klesvasker siden jentene er litt større (eldste har bl.a. begynt på skolen), varmen på badet er blitt justert ned (vi er heldigvis mindre våkne om natten) og en oppdatering til Xbox'en gjorde at den kan sove deler av døgnet.

 

 

Hva er ditt forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 i husstanden. Enebolig fra 2001. 143 kvm. Gulvvarme 2 bad og gang. Varmepumpe/vedfyring, lite oppvarming med panelovner. Trøndelag. Gjennomsnitt hittil i år 58 kWh/dag.

 

2015: 24209

2016: 23646

2017: 22797 (prognose)

 

Hyggelig utvikling iallfall ?

 

Måned med høyeste forbruk: januar 2016 - 3285 kWh

Måned med laveste forbruk: juli 2016 - 1061 kWh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset var nytt i 1950 og er på 157kvm over to etasjer, bor to voksne der. 

Varmepumpen ble slått på i oktober resten av tiden har den for det meste vært avslått.

Oppvarming av tre rom skjer med varmekabel. Samt et rom med panelovn.

 

Har bare data fra juni til nå

Juni: 492kWh

Juli: 569kWh

August: 794kWh

September: 824kWh

Oktober: 1219kWh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig på 200kvm fra 1985. To beboere, normal bruk. Vamepumpe som oppvarming i tillegg til folie i hele andre etasje og varmekabel på bad. Varmekabler på alle gulv i grunnivå. Vedovn for kos.

 

2015: 25300 kWh

2016: 25400 kWh

2017: 22950 kWh (Estimert)

 

Det som er interessant for vår del, er at det er kommet en elbil fra februar 2016. Blitt tydeligvis flinkere til å bruke mindre strøm ellers siden det ikke har påvirket noe.

 

Nattsenk og behovsstyrt temperatur på alle varmesoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig på 200kvm fra 1992. "Varmt" klima = Skjelden lavere enn -10 grader på vinteren. To voksne og to barn. 2 panelovner, 2 rom med varmekabler, resten er vedfyring som oppvarming så bruker nok noen kWh i ved som ikke kommer frem her.

 

2015: 20416 kWh

2016: 22659 kWh

2017: 17192 kWh (hittil i år)

 

Har ingen automatikk eller nattsenking på varme bortsett fra termostatene på varmekabler og panelovner.

 

Nå har vi også skaffet elbil så man kan regne med at årsregnskapet går litt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig 130kvm + oppvarmet kjeller, 120kvm, 1976, Østlandet sørvest, To beboere, varmepumpe, 10kw el-sentralfyr, noe vedfyring.

Varmekabel 2 bad, lav varme.

Huset er etterisolert; Vegger økt fra 10 til 20cm, tak fra 15 til 45 cm, vinduer Nordan Ntech 0,7 (for passiv hus, samme vindusareal som tidligere)

Estimert forbruk 14. til 15.000 kwt, hittil i år, tom sept, 10012kwt..

Forbruk 2016: 13142. 

Forbruk 2015, var bortreist jan - feb.

Tidligere omkring 30-40.000 kwt (Maks var 43.000 kwt.

Ingen tvil, det lønner seg med ekstra isolasjon, men det er en skikkelig "møkkajobb", særlig å isolere loftet, støv ... trangt .. 

TmpGraph.jpg

Endret av arneolav
Graf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mars 2017-Oktober 2017 har vi brukt litt i overkant av 20000kWh.

Ca 3000-3600kWh pr mnd nå som kulden er på vei, så innen mars 2018 er vi nok oppi 35 000-40 000 kWh.

 

Murhus (siporex) fra 1951 uten noe isolasjon i vegger, 15cm på loft og dårlig isolert i skråtaket som er i 2 etg.

Totalt areal på ca 270m2

 

Varmekabler i kjelleren med bare 6mm depron (dvs tilnærmet uisolert) som står på 18 grader året rundt (effekt ca 4kW) og varmekabler i tilbygg kjeller, men det er oppført i 2016, så isolert godt.

Varmepumpe i alle etasjer, 1 med 2 i kjeller og trapp 2 etg og egen pumpe i 1 etg.

Elbil og ladbar hybrid som lades daglig.

 

Varmer kun med strøm.

 

2 små barn og minst 1 tørketrommel om dagen (med vp), bruker mellom 0,7-1,2 kWh pr tørk.

1-2 vaskemaskiner pr dag.

 

Gleder meg til å få inn tall fra AMS måleren etterhvert.

 

Sjekket nå, siste mnd ble det ladet bil for rett over 400kWh, det er begge tilsammen (elbilen lader jeg også på jobb). Tidligere brukte jeg 2000kr i bensin på min bil alene, nå bruker vi altså under 1/4 på begge bilene, og hybriden fyller tanken i snitt hver 1,5 mnd.(Outlander)

 

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt strømforbruk er på ca 32 000 kwt pr. år. I år er strømforbruket noe levere grunnet en mildere vinter. Enebolig på 172 kvm + delvis oppvarmet garasje på 50 kvm. Boligen er fra 2008 og ligger i indre finnmark. Fyrer med varmepumpe, varmekabler og med ved, panelovner ved lave tempraturer. Når temperaturen er under -25 slår jeg av varmepumpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde snitt på ca 25.000 tidligere, etter at vi fikk AMS er vi nå stipulert til å bruke 35.000 kwh

Hus på 140m2, fra 1970. Nye vinduer, og L/L varmepumpe. Alt av lys er bevegelsesstyrt. Ingen andre varmekilder.

 

Det rare er at varmepumpen bare bruker ca 3-4000 kwh i løpet av et år. (Har egen måler på den kursen) Hvor går resten av strømmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus fra 2012 på 165m2. Varmepumpe som primær varmekilde (og kjøling om sommeren), i tillegg til varmekabler i hele 1. etasje og bad 2. etasje. 2 voksne og 2 små barn i hus. En elbil som lades med jevne mellomrom. Siste 12. mnd har vi et forbruk på 17900 kwh.

Endret av gjomle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus fra 60-tallet - etterisolert, 190 kvadrat pluss 70 kvadrat delvis oppvarmet garasje/hobbyrom inntil huset. 

Estimerer at jeg skal ende på ca 27000 for 2017, det er framgang siden de foregående årene. Smart varmestyring har huset kun hatt i 2017 på luft-luft varmepumpe og på 5 av ca 10 varmekabler.

 

Fra Yr sine sider finner jeg at gjennomsnittstemperatur i 2014, 2015 og 2016 var 5.3, 4.2 og 4.0 som jeg antar har innvirkning på variasjonen.

 

Isolasjon rundt 10-15 cm i vegger. Ukjent isolasjon under flisegulv i kjeller. 30 cm mot kaldloft. 20 år gamle vinduer.

 

stromforbruk.png

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet, 75kvm, 2016 modell. Varmer kun med fjernvarme. (unntaket er varmekabler på dass)

Brukt 850kWh i strøm siden juli 2017. Det blir vel ca 150-200kWh i mnd. Siden vi varmer med fjernvarme må jeg lese av den også slik at tallet blir riktig. (fjernvarmen måles også i kWh)

 

Fun fact: Når leiligheten "idler", så ligger vi på rundt 200W. Det ække mye!

Endret av anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har ikke nøyaktige tall her og nå, men tror nok jeg overgår de fleste her..
De siste tre månedene har jeg brukt ganske nøyaktig 4000kwh PR/måned.
Bruker naturligvis en god del mindre på sommeren, og det har vært unormalt kaldt her.

200kvm enebolig fra 1976, varmekabler på to bad, entre og toalett. Varmepumpe og vedovn, men har ikke brukt ovnen så mye i vinter.
Har også 60kvm garasje som holder minst 15c til enhver tid - denne er isolert, men ikke like godt utført som om det hadde vært et hus.
I garasjen går det periodevis veldig mye strøm til lys og maskiner (ca 700w lysrør + 1500w metallhalogen).
Huset er delvis etterisolert og har byttet over halvparten av vinduene pluss ytterdører de siste årene.

Mer eller mindre fullt rack hvor ingen ting går i dvale.

I grunnen har jeg ikke fokus på strømforbruk, men klart - jeg kjører ikke opp til 30c i garasjen om det er -20 ute, og lysene slås av om natta..


PS: de siste ukene har jeg gjort noen tiltak på varmepumpene (varmepumpe som varmer opp garasjen også). Begge to har fått en ordentlig rens av innedelen, og den i garasjen har fått delvis isolert utedel.
Dette hjalp voldsomt! Har ikke fått ams enda, og måler ikke på noe annet vis, men merka umiddelbart at pumpene ga fra seg en god del mer varme og gikk mer uanstrengt. I garasjen økte temperaturen også (der sliter jeg med trekk rundt porten (5m bred), så jeg klarer ikke å holde ønsket temperatur uten å kjøre pumpa veldig hardt når det blir ordentlig kaldt ute.)
Tenkte å isolere utedelen på «huspumpa» til uka, for det der hadde virkelig noe for seg :) Armaflex eller hva det het rundt rørene, fort gjort og nokså rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

130kvm bolig, men har et 1300 liters saltvannsakvarie som trekker en del. Ser ut som jeg vil ende opp med ca 25-30k kilowatt med ny strømmåler. Prøver å finne ut om det er noe som bruker for mye da jeg sjekket litt i går og ser et forbruk på ca 3kw om natta når så og si alt er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hittil i år brukt i snitt 107 kWh pr dag med peek på 13.25kW som peek.

Høyeste strømforbruk gjennom en hel time er 8957W

 

Bolig på 517M2 bygget i 1909. 2 boenheter på en måler så 2 varmepumper, 2 varmtvannstaker++

 

Jeg har også som endel andre her blitt overrasket over strømforbruket om natta. Jeg tror det kan være varmekabler, varmepumpe, fryser, server og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterisolerte loftet i oktober 2017. Det ga god besparing. Bytte vinduer er neste. Kanskje jeg klarer å nærme meg halvering i forhold til 2017? Veldig gamle og dårlige vinduer som sitter i nå... dd0203d63ba2721e8f1e2c218c0fbbad.jpg

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Satte nettopp opp en oversikt over forbruk fra 2017 til dags dato (nb. for periode jan-aug 2017 hadde jeg kun forbruk pr. 2 mnd, delte dette på 2 og førte det inn i tabell).

 

I hustanden er vi 5 stk, huset er en enebolig bygget i 1965, behovet er absolutt til stede for utbytte av gamle vinduer.

 

Til oppvarming har vi en varmepumpe som er hoved varmekilde, en panelovn i kjeller som knapt er påslått, varmekabler på badet og ett soverom, pluss en panelovn på ett av soverommene.

 

2. oktober 2018 satte jeg i gang smartstyring av varmepumpe med en Sensibo varmepumpe kontroller, siden da har jeg "spart" ca 4585 kwh (ink. estimat av kwh for mars 2019 fra tibber).

 

Nylig har jeg satt opp smartstyring av panelovn som er på soverommet, varmekabler på bad og det andre soverommet. Blir spennende å se hvordan dette påvirker strømforbruket.

 

 

Mnd KWH 2017 KWH 2018 KWH 2019 % forbruk ift. forige år KWH spart
Jan 3600 3622 2735 76 887
Feb 3600 3299 2672 81 627
Mar 2895 3487 2784 80 703
Apr 2895 2600   90 295
Mai 1555 1703   110 -148
Jun 1555 1750   113 -195
Jul 1420 1297   91 123
Aug 1420 1262   89 158
Sep 1698 1468   86 230
Okt 2354 1824   77 530
Nov 3006 1997   66 1009
Des 3394 2565   76 829
 

 

Smartmåler med HAN plugg er bestilt fra netteier og Pulse fra tibber, estimert levering i April på begge, blir spennende å hente ut litt mer data [emoji4]

 

Ser ut til at formatering på tabellen ikke virker i tapatalk, legger ved bilde;

c3d440c8e0a9af9e5307fd87b7922761.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig fra 1965. Ca. 215 m2. Etterisolert med +200 mm på tak. Ikke gjort noe med vegger.

2 bad, gulvvarme. 2 voksne, 2 barn. 2 TV, XBox, PC, 4 laptops, 4 mobiler, Unifi USG + switch og 2 AP. NAS, oppvaskmaskin som kjører 1 gang daglig. Tenker vaskemaskin gjør det samme. Tørketrommel litt sjeldnere. Varmtvannsbereder. Ny i fjor.

En del vedfyring, ellers 2 varmeovner i stuen som går på for fullt når automasjonen senser < 21.5 grader. 1 varmeovn på hvert barnerom. En i kjeller.

Ble litt negativt overrasket over forbruk, faktisk. Ser frem til å få Tibber Pulse i posten om et par uker.

Screenshot_20190320-001154_Tibber.jpg

Endret av 4ndersjensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.