Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Treg respons mot The Button


Andreaz

Anbefalte innlegg

Har utøket huset nå med totalt 6 stk Dimmer2. (Flere står på tur [emoji51])

Kjøpte så en Fibaro The Button.

Laget noen enkle scenes i Vera. «Alt lys av» og «alt lys i 1. Etg på 70%) ved 1 hhv 2 klikk.

Dette fungerer, MEN det går lang tid fra trykk til handling. Én av dimmerene er ganske rask, men de andre ikke. Avstandsmessig står Vera’n bare noen meter unna alle dimmere.

Ser i app at scenen kjøres.

Velger jeg å skru av/på eller dimme manuelt i app går det ganske raskt.

 

Så spørsmålet:

Noen andre som opplever dette med Fibaro Button, enten mot Vera eller andre systemer?

 

Kan det være fordi jeg bruker VeraLite? At den ikke er kraftig nok (CPU) til å sende så mange signaler?

 

Hvis ja, er en Edge en kraftig nok oppgradering [emoji846]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står i "Devices" og ser på de - ser du om det står "send retry x times" eller noe lignende? Da er det kanskje z-wave nettverket som har noen issues, kan hende en refresh av nodene hjelper?

 

Tror ikke VeraLite er problemet nei, opplever det samme med Vera Plus på enheter som er i grenseland mtp. dekning. Selv om det bare er noen meter luftlinje så har det jo mye å si hva som faktisk er i mellom der, metall, betong, etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera lite står i 1. etg. Det er ca 7 meter i rett linje, uten andre vegger en den som dimmer står i til stua.
Og resten står nærmere enn det.
Her er tegning over 1. etg. X = dimmer2 og merket der Vera boksen står.
Det skal totalt bli 15-16 dimmere (noen på kun av/på) i nær fremtid, pluss garasje med rom oppe. Så litt skeptisk til om Vera da er rette veien å gå.

1-etg.jpg.a03ea1602b5a24140b9bf084976bb922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært sammen med Vera. Men RF har jeg litt peiling på, og det du tegner der skal ikke være noe problem med tanke på rekkevidde. Der bør nok alle X-ene nå Vera uten å gå om annen node. Det eneste som kan være tvilsomt er den ved inngangen til stua dersom veggen mot trapp eller entre er i armert betong. Armert betong er en kraftig "brems" for RF signaler. Primært på grunn av armeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det der er langt verre enn hva jeg har sett.. Jeg sjekket angående simultanpåslag nå, og jeg kan definitivt skru på 2 samtidig, det må ikke gå serielt.. (Opplevd samtidig i det minste, mindre enn 250ms mellom. tror jeg. :) )

 

Jeg har riktignok ikke z-wave knapp, dette var når en scene iverksatte påslag.

 

Ser jo at du har endel "Retry" aktivitet på skjermen, skjer det når du skrur på fra nettsiden også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trehus, så skal være fri bane her. Testet også å sette kontrolleren midt i gangen, med lang TP kabel. Helt likt.
Når jeg skrur av og på i Vera-appen skjer det med en gang. Raskere enn jeg klarer å scrolle og treffe riktig sted på skjermen :)
Så ja, må være noe med hvordan Vera sender disse kommandoene :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.