Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Wifi styrt belysning?


macverk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker råd angående dimmere som kan styres med wifi.

I huset der jeg bor har jeg bare led downlights belysning som ble montert av elektrikere, det er tilsammen 51 stk nordesign montana downlights med drivere (24v)

Jeg kunne tenke meg å bytte ut ca 6 stk dimmere, med dimmere som kan styres lokalt og med app på mobilen.

Jeg har god erfaring med devi sine wifi termostater som kan styres med app (benyttes hjemme og på hytten), og jeg har også Home 8 boligalarm system som overvåkes med mobil app, og som inkluderer skallsikring på alle dører og vinduer, overvåkningskameraer, brannmeldere og vannlekkasje sensor, og er derfor i tvil om jeg bør gå for ett smarthus løsning som homeseer etc.

Det jeg har sett på som kan virke interessant er Widim 250 dimmer som kan styres lokalt eller med app fra mobiltelefon, men hver dimmer koster ca 2500kr og er derfor i tvil om dette er beste løsning, 

Kan også nevnes at jeg har noen andre duppeditter (Logitech harmony ultimate med hub, og apple TV) som kan benyttes for styring av lys, men kanskje ikke egnet til å dimme downlightene jeg har.

Hva bør jeg velge med tanke på enkelhet og pris?

 

 

38269_unilamp_widim_a_250_veggdim_3-250w_universal_1.png

devi.jpg

home8.jpg

Endret av macverk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke så gode på proprietære løsninger her i forumet, vi liker best løsninger som kan integreres i større (og fort bedre) systemer. Mange her bruker Z-wave dimmere, og Fibaro Dimmer 2 er en gjenganger, det samme er HeatIt-termostater.

 

Hvis du vil ha noe enkelt å styre dem med, så se på FutureHome (de kan gi deg et samlet oppsett også). Hvis du vil ha noe mer avansert (og "kulere" og smartere smarthus) så er det bare å spørre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, macverk skrev:

En venn av meg som bruker homeseer, som anbefalte disse dimmerene

Jøss! Sjeldent HomeSeer-brukere anbefaler Qubino. ;)

Men greit å se at Qubino er bedre i HS også (tidligere har Qubino krevd en del custom kode som HS ikke har vært så begeistret for).

 

Får vel teste de jeg har liggende igjen...

 

Trodde også FutureHome hadde bedre støtte for Fibaro enn Qubino, men det vil du snart finne ut... ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg støtt på problemer før jeg i det hele tatt har begynt,..

Downlightene (nordesign montana) jeg har i taket har egen dimmbar led driver, og jeg bruker lysbryteren til å dimme lyset med.

Kan jeg erstatte denne led driveren med qubino dimmern jeg har kjøpt?

Skjermbilde 2017-11-07 kl. 13.03.09.png

Endret av macverk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har du nok noe tilsvarende qubinoen liggende allerede, driveren i seg selv er bare dimbar og trenger en dimmer enhet foran som faktisk står for styringen. 

Mulig den ligger oppi en av downlightkassene i taket, antagelig den første der kabelen fra bryteren kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 10.23, Moskus skrev:

Jøss! Sjeldent HomeSeer-brukere anbefaler Qubino. ;)

Men greit å se at Qubino er bedre i HS også (tidligere har Qubino krevd en del custom kode som HS ikke har vært så begeistret for).

 

Får vel teste de jeg har liggende igjen...

 

Trodde også FutureHome hadde bedre støtte for Fibaro enn Qubino, men det vil du snart finne ut... ;) 

 

 

Da har jeg kommet litt igang og er meget godt fornøyd med futurehome som du anbefalte,  i første omgang har jeg kjøpt futurehome huben og en modusbryter som fungerer utmerket.

Qubino dimmern jeg har montert nærmest huben fungerer fint , men jeg har litt problemer med en dimmer som har lang avstand fra huben, så håper dette bedrer seg når jeg får montert flere dimmere i mellom dette punktet og huben som kan bedre mesh nettverket. God IFTT støtte gjør blandt annet at jeg får inkludert Logitech harmony huben når jeg bruker modus bryteren eller futurehome appen.

Har ikke kommet noe lengre angående den kombinerte dimmer/driver som styrer de øvrige downlights i heimen, men håper det finnes en løsning på dette, kanskje jeg kan koble fra dimmer delen på Hytronik driveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, macverk skrev:

Qubino dimmern jeg har montert nærmest huben fungerer fint , men jeg har litt problemer med en dimmer som har lang avstand fra huben, så håper dette bedrer seg når jeg får montert flere dimmere i mellom dette punktet og huben som kan bedre mesh nettverket.

Det skal det normalt gjøre, ja. :)

 

38 minutter siden, macverk skrev:

God IFTT støtte gjør blandt annet at jeg får inkludert Logitech harmony huben når jeg bruker modus bryteren eller futurehome appen.

Ja, IFTingTarTid er veldig praktisk, og utmerket med FutureHome.

 

FH mangler en litt større regelmotor, etter mitt syn. Men det er kanskje ikke overraskende... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg koblet inn en «qubino flush 1 relay» for og kunne slå av og på lys med app, uten å dimme lysene.

 Veggbryter med impulsbryter fungerer som normalt med manuell betjening og kan dimme og slå av downlights, men dersom jeg prøver å slå på/av brytet fra futurehome app så fungerer ikke dette, men dimmefunksjonen fungerer, noen som vet hva dette skyldes?

C4A22948-C634-4536-8C56-E069E2703A0B.png

Endret av macverk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/19/2017 den 1.01, macverk skrev:

Veggbryter med impulsbryter fungerer som normalt med manuell betjening og kan dimme og slå av downlights, men dersom jeg prøver å slå på/av brytet fra futurehome app så fungerer ikke dette, men dimmefunksjonen fungerer, noen som vet hva dette skyldes?

Jeg forstår ikke helt hva som fungerer og ikke fungerer. Du kan dimme lyset men ikke slå det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg opererer impulbryteren manuelt fungerer den normalt, jeg kan slå på/av lyset samt dimme lyset.

dersom jeg bruker appen fungerer ikke dette, når jeg eks vis skal slå på lyset via appen så dimmes lyset , men jeg får ikke slått lyset av/eller på via appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg opererer impulbryteren manuelt fungerer den normalt, jeg kan slå på/av lyset samt dimme lyset.

dersom jeg bruker appen fungerer ikke dette, når jeg eks vis skal slå på lyset via appen så dimmes lyset , men jeg får ikke slått lyset av/eller på via appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har formulert meg litt dårlig, jeg  ønsker ikke dimme lyset fra appen, jeg ønsker bare funksjonen med å slå av og på lyset.

Det ser ikke ut til at jeg får brukt dimme funksjonen som qubino Flash dimmeren har på mine downlights, derfor installerete jeg en Qubino Flash relay til å kunne slå på og av lyset fra appen istedenfor.

Endret av macverk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, macverk skrev:

Dersom jeg opererer impulbryteren manuelt fungerer den normalt, jeg kan slå på/av lyset samt dimme lyset.

Jeg kjenner ikke driveren din, og vet ikke hvordan den dimmes. Men når du kan dimme med et relé så har man sannsynligvis koblet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.